Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff
Copyright: Baars & Bloemhoff

Transitions II in Milaan wederom geslaagd project

20 april 2017, 13:48
In een fraai ingerichte ruimte in Milaan toonde Baars & Bloemhoff tijdens de Milan Design Week de uitkomsten van zijn tweede Transitions-project. Wederom heeft het bedrijf zes jonge Nederlandse ontwerpers uitgedaagd om zijn materialen te onderzoeken en te transformeren tot een designcollectie.

Het werk van David Derksen, Sabine Marcelis, Klaas Kuiken, Daphna Laurens, Paul Heijnen en RENS werd tijdens de Milan Design Week, van 4 tot en met 9 april, op een nieuwe locatie gepresenteerd. Onder de bogen van het verhoogde spoor nabij het centraal station is Ventura Centrale een locatie vol sfeer en rauwe schoonheid.

In deze ongepolijste omgeving werden de zes projecten van getoond binnen een decor naar ontwerp van Daphna Laurens. Het ontwerp van het ontwerpduo legde de nadruk op de relatie tussen ruimte, producten en materialiteit. Een abstracte architectonische setting, waarbij alle wanden en meubels waren bekleed waren met de Homapal metaalcollectie, vormde de ‘glanzende’ achtergrond voor ‘Transitions II’.

Klaas Kuiken: Inside Out – Revealing Inner Beauty
Klaas Kuiken heeft een kast en dressoir ontworpen waarbij hij de schoonheid van het materiaal verheft tot centraal thema. Voor Transitions II onthult hij de verborgen esthetische kwaliteiten van het materiaal Finsa Greenpanel.

Het materiaal dat vaak anoniem wordt toegepast maar van binnen een zeer specifieke eigen schoonheid kent. Bij Inside-Out krijgt het een plek in de woonkamer, in een serie kasten en wandplanken. “Sommige materialen verwonderen pas als je ze doorzaagt, omkeert of opschuurt”, merkt Kuiken op. “Finsa Greenpanel is een materiaal dat letterlijk door midden moet om het karakter te ontdekken.”

David Derksen: Grid – The Nature Within
Voor David Derksen is ontwerpen als het ware het spelen met de krachten der natuur. De eigenschappen van materialen en de achterliggende natuurkundige principes zijn een belangrijke inspiratiebron voor de Rotterdamse ontwerper. Voor Transitions II ontwierp hij een set van vier ‘space dividers’, gemaakt van houtfineer uit de Shinnoki-collectie van Baars & Bloemhoff.

“Meestal wordt fineer ergens opgeplakt om een oppervlak eruit te laten zien als massief hout”, zegt hij. “Ik heb het fineer als op zichzelf staand materiaal gebruikt. Daarbij heb ik de eigenschappen van het materiaal benut.”

Derksen vervolgt: “Fineer is licht van gewicht en kan goed op trek, maar niet op druk worden belast. Dit heeft als gevolg dat je er heel goed hangende structuren mee kan maken.” Door elementen toe te voegen aan de hangende houtstructuren zoals ledlampen en akoestisch schuim, krijgen de ruimtescheiders meerdere functies.

rENs: Black – Subtiele kleurnuances in zwart
Studio rENs heeft een grote fascinatie voor materiaal, vorm en kleur en hoe deze drie gegevens op elkaar inspelen tijdens een ontwerpproces. Voor Transitions II zijn designers Renee Mennen en Stefanie van Keijsteren aan de slag gegaan met de kleur zwart. Black is vormgegeven als een grote modulaire blokkendoos, waarin de kleur zwart centraal staat. De uiteindelijke objecten zijn willekeurig met elkaar te combineren zodat er beweging mogelijk is tussen materiaal en vorm.

“Black bleek een aangename verrassing”, vertelt het tweetal. “We hebben een voorselectie gemaakt uit het enorme aanbod van zwarte materialen in het assortiment van Baars & Bloemhoff en merkten dat de nuances in zwart en de bijbehorende oppervlakte structuren een heel subtiel maar prachtig contrast opleveren die je de kleur en het materiaal opnieuw doen beleven.”

Sabine Marcelis: Filter – Light Up Everything
Filter bestaat uit een serie lampen waarbij wordt gespeeld met de filtering van licht. “Tijdens mijn bezoek aan de materialenbibliotheek van Baars & Bloemhoff werd ik al snel getriggerd om met hun solid surface materiaal HI-MACS aan de slag te gaan”, legt Sabine Marcelis uit. “Deze collectie van acrylsteen bestaat uit een enorme diversiteit aan decors die variëren in dichtheid, compositie en gelaagdheid.”

“In mijn werk experimenteer ik vaak met de manipulatie van een lichtbron en dit centrale thema heb ik voor Filter doorgezet. Ik ben begonnen met het spelen met het materiaal, het variëren in dikte en textuur bijvoorbeeld, en ben het toen gaan uitlichten”, vertelt ze.

Marcelis heeft daartoe HI-MACS gecombineerd met gegoten hars in diverse kleuren. Patronen en kleuren in de kern van het materiaal die verborgen blijven wanneer de lichtbron uitgeschakeld is, komen bij Filter tot leven en letterlijk aan het licht wanneer de lamp wordt ingeschakeld.

Paul Heijnen: Unity Globe Light – Infinitely Modular
Paul Heijnen’s Unity Globe Light is een lamp die bestaat uit 1080 identieke modulaire units. Het modulaire bouwelement kan op eindeloos veel manieren worden gekoppeld. Hiermee creëert hij voor Transitions II een versie met een structuur gebaseerd op de geometrie van een dodecaëder – een ruimtelijke figuur met twaalf vijfhoekige vlakken.

“Het materiaal van Baars & Bloemhoff waarvoor ik gekozen heb is Finsa Color MDF in een dikte van drie millimeter. Genest in een plaat MDF vallen de units zo in elkaar dat er na het laseren van de vorm vrijwel geen restafval overblijft. Gezien de complexiteit van het ontwerp en de uren die het kost om de structuur handmatig in elkaar te zetten, moet er een balans worden gezocht door de materiaalkosten zo laag mogelijk te houden. Dat levert uiteindelijk een rendabel ontwerp op”, aldus Heijnen.

Daphna Laurens: Everything But the Desktop! - On Top, Above & Beside
Organisers bovenop, daarboven een lamp en naast het bureau een luie stoel. Dat zijn de producten die het duo Daphna Laurens ontwierp voor Transitions II. De twee designers, Daphna Isaacs Burggraaf en Laurens Manders, gingen voor Everything But the Desktop! op zoek naar de uiterste grenzen van vormbaarheid.

De wens om het materiaal oneigenlijk te gebruiken bracht hen ertoe twee lagen Forbo Desktop te verlijmen, waardoor er een tweekleurig en daarmee dubbelzijdig buigzaam materiaal ontstaat. De naam van het materiaal (Forbo Desktop) werd vervolgens leidend bij het bedenken van de objecten die uiteindelijk vorm krijgen als organisers, een lamp en een luie werkstoel. Daarmee geeft Daphna Laurens inzicht in en speelt de studio met de verschillende eigenschappen – kleur, textuur, vormbaarheid – van het materiaal.

“Desktop, furniture linoleum, was voor ons een ‘logische’ keuze. De fijne textuur, het mooie matte uiterlijk maar bovenal de hoge mate van flexibiliteit van het materiaal heeft ons ertoe verleid het te gebruiken voor ons Transitions II project”, vertellen de twee ontwerpers. 

Andere nieuwsberichten

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

40 minuten geleden

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

2 uur geleden

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

3 uur geleden

Vakjury en publiek kennen Alliander Westpoort Gouden A.A.P. 2024 toe

Gisteren, 22:00

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

3 uur geleden

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Vandaag, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

24 april, 4:09
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan