Met respect voor historie en context ontwierp RoosRos Architecten een eigentijdse versie van het scholenverzamelgebouw van architect Hugh Maaskant. Het ontwerp bracht het gebouw terug tot de basis. De betonstructuur is weer helemaal zichtbaar. Deze oorspronkelijke drager van het pand is nu een echte blikvanger.
Hands-on praktijkonderwijs in een monumentaal pand. Die combinatie levert een bruisend, toekomstgericht onderwijsgebouw op. Het gebouw bestaat uit een drietal verdiepingen praktijkonderwijs, kantine en ontmoetingsruimtes en daar boven vrij-indeelbare verdiepingen met lokalen. In totaal 30.000 m2 onderwijsruimte. Zadkine wilde een programma dat het veranderend beroepsonderwijs maximaal bedient én de student verleidt tot leren, inspireren en werken. Het gebouw is een stad in de stad.
De beroepsbazaar in de centrale hal etaleert alle facetten van het praktijkonderwijs: kappers, de bakkerij, restaurants, schoonheidssalons en zelfs een vliegtuig kreeg daar een plek. De plint van het gebouw heeft een beroepsgerichte uitstraling met de ‘look and feel’ van de echte wereld. Zo toont Zadkine haar ‘werk‘ letterlijk aan de omgeving. Het hart van de school vormt een echte ontmoetingsplaats met de kantine en diverse leer-, werk- en ontspanningshoeken. De ruimte wordt geaccentueerd door de grote gaten in de betonstructuur, waardoor de verdiepingen vloeiend in elkaar overlopen.
Het bouw- en ontwerpproces voor Zadkine is in een Design&Build opdracht in twee fasen uitgevoerd. Er is gestart met de dragende structuur. De opzet bestaat uit een logische grid met stramienen van acht en zestien meter, daarbinnen kan een pakket aan programmaonderdelen ingevuld worden. RoosRos ontwikkelde modulaire theorielokalen, praktijkruimtes, docentenkamers, open leercentra, kantoren en spreekkamers. Opleidingen kregen de mogelijkheid de verdieping naar wens flexibel in te delen. Ook de praktijklokalen op de onderste verdiepingen zijn binnen het casco gerealiseerd. Op de plek van het vliegtuig kan in de toekomst bijvoorbeeld ook een bloemenwinkel komen. Zo werkt het nieuwe onderwijsgebouw voor Zadkine als ‘plug en play’.
Doordat de installaties gecentreerd zijn boven de gangen wordt dat gebied de ‘functionele ruggengraat’ van het gebouw. De lokalen winnen aan ruimte en blijven flexibel indeelbaar. De combinatie van de generieke basis en de specifieke inrichting, faciliteert een grote diversiteit aan onderwijsconcepten en onderwijsvormen en voelt toch aan als een maatpak. Bovendien is het eenvoudig te transformeren en daarmee toekomstbestendig.