Vogelvlucht
Copyright: BURA urbanism
Concept-masterplan
Copyright: BURA urbanism
Plankaart
Copyright: BURA urbanism
Overzicht noordelijk deel
Copyright: BURA urbanism
Ontwerpprincipes
Copyright: BURA urbanism
Ontwerpprincipes landschap
Copyright: Strootman Landschapsarchitecten
Principedoorsnedes
Copyright: BURA urbanism
Duurzaamheidsschema
Copyright: BURA urbanism
Sfeerbeelden groen en water
Copyright: Strootman Landschapsarchitecten
Toekomstig beeld bomen
Copyright: Strootman Landschapsarchitecten
Impressie Verloren Spoor
Copyright: BURA urbanism
Concepten voor de bouwvelden
Copyright: BURA urbanism
Plankaart bouwveld 9b
Copyright: BURA urbanism
Impressie bouwveld 9b
Copyright: BURA urbanism
Impressie bouwveld 2
Copyright: BURA urbanism

Stedenbouwkundig plan noordelijk deel Hembrugterrein goedgekeurd

29 maart 2022, 11:56
Op het noordelijk deel van het Hembrugterrein in Zaandam worden ongeveer 1.100 woningen gebouwd. De woningbouw wordt verdeeld over zeven bouwvelden rondom het Hembrugbos, met 87.000 vierkante meter aan nieuwbouw en 6.000 m² bestaande bouw. Dat staat in het stedenbouwkundig plan voor dit deel van het Hembrugterrein, dat is goedgekeurd door het Zaanse college van B&W.

De goedkeuring van het stedenbouwkundig plan voor het noordelijk deel van het Hembrugterrein volgt op de vaststelling van het masterplan voor het gehele terrein vorig jaar. In het 26 hectare groot gebied (inclusief het 15 ha Hembrugbos) wordt het grootste deel van het woningbouwprogramma gerealiseerd. Ook komen er aanvullende voorzieningen en werkfuncties.

Het woningbouwprogramma is bestemd voor verschillende doelgroepen. Er worden onder meer sociale huur- (tenminste twintig procent van het totaal aantal woningen), vrije sectorhuur- en koopappartementen ontwikkeld en een beperkt aantal eengezinswoningen. Ook loopt er een studie naar woningen voor mensen met een zorgbehoefte.

De ontwikkeling van het Hembrugterrein is in handen van ABC Planontwikkeling, LIFE Europe en Ten Brinke. Deze partijen, verenigd onder de naam samen Hembrug Zaandam BV, werken samen met de gemeente Zaanstad. BURA urbanism is verantwoordelijk voor het stedenbouwkundig plan en Strootman Landschapsarchitecten voor de visie op de openbare ruimte en het bos.

Weefsel
De nieuwbouw op het noordelijk deel borduurt voort op het weefsel van de bestaande gebouwen op het Hembrugterrein, melden de ontwerpende partijen. Dit weefsel bestaat uit een open structuur waarin gebouwen los van elkaar staan, met verschil in korrelgroottes en afwisselende hoogtes en dakvormen. Op die manier moet een ‘wereld van buurtjes’ ontstaan.

Voor de ruimtelijke samenhang is het van belang dat een aantal bestaande zichtlijnen (de lange lijnen langs het Verloren Spoor en de Regenmeter) worden behouden en waar mogelijk versterkt, melden de ontwerpers. Ook omgevingsgeluid, een cruciaal punt waarop een eerder bestemmingsplan voor het Hembrugterrein in 2019 is gesneuveld, speelt een belangrijke rol in het plan.

In het noordelijk deel van het Hembrugterrein is de geluidbelasting in verhouding tot het zuidelijk deel minder. Om een goed woon- en leefklimaat te realiseren zijn verschillende akoestische bouwstenen toegepast, van grof naar fijn. Daarnaast is het aan de architecten van afzonderlijke gebouwen om op dat niveau extra akoestische maatregelen te treffen.

Bestaande straten in principe behouden
De bestaande straten in het noordelijk deel worden in principe behouden, melden de ontwerpers voorts. Nieuwe straten worden zoveel mogelijk ingericht conform de huidige look & feel op het Hembrugterrein: gelijkvloers (geen trottoirs), shared space (alle gebruikers op de rijbaan), pragmatisch en een industriële materialisatie.

In het noordelijk deel wordt het bos doorontwikkeld. Er worden 1.400 nieuwe bomen geplant in het gebied, meer bomen dan het aantal bomen dat zal worden gekapt om ruimte te maken voor nieuwe constructies. Verder zal het historische bos worden behouden en daarom zal nieuwbouw worden ontwikkeld aan de randen van het bos. Het bos vervult in de toekomst een belangrijke rol als openbaar buitengebied voor bewoners en bezoekers.

De gebouwen staan voornamelijk in het groen, met doorzichten op het groen erachter. De overgangen tussen privé en openbaar zijn informeel vormgegeven, tussenruimtes zijn vaak groen ingericht en waar nodig bestraat. In de meeste bouwvelden grenst de privé-buitenruimte van 1,5 meter rondom de nieuwbouw en bestaande gebouwen aan het groen. De overgang tussen openbare bestrating en privé-verharding wordt door patroonverschillen of afwijkend materiaalgebruik aangegeven. Het woongebied is rijk dooraderd met paden en pleinen, in en rondom de bouwvelden, aldus de ontwerpers.

Mobiliteit
De ambitie voor het Hembrugterrein is het ontwikkelen van een plek waar voetgangers en fietsers worden gezien als hoofdvervoerswijzen en de auto te gast is. De mobiliteitsopgave richt zich onder meer op het vergroten van de bereikbaarheid van Hembrug en het verminderen van de afhankelijkheid en gebruik van de auto.

Daarom zal het merendeel van de nieuwbouw en het parkeren nabij de hoofdentree worden geconcentreerd. Ook wordt er een hoogwaardig en fijnmazig netwerkstructuur aangelegd voor voetgangers en fietsers, waarbij de loop- en fietsroutes aan zullen sluiten op OV-haltes, mobiliteitshubs en buurtvoorzieningen.

De samenstelling van het programma voor het noordelijk deel staat nog niet vast. Daardoor is naast heldere regels de nodige flexibiliteit ingepast, bijvoorbeeld om de bouwmassa’s aan te kunnen passen. In de komende periode worden onder meer ontwerpen voor de nieuwbouw in het noordelijk deel en een stedenbouwkundig plan voor het zuidelijk deel van het Hembrugterrein gemaakt, melden de ontwerpers.

Naast de genoemde partijen zijn Kickstad, de Firma Stek, Goudappel, Buro Bouwfysica, Group A (beeldkwaliteitsplan), Venhoeven CS en Dam&Partners betrokken bij de plannen voor het Hembrugterrein.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

STAR strategies + architecture ontvangt Franse ‘Vrouwen in architectuur’-prijs met vernieuwend woonproject

Gisteren, 16:35

Hoorn op zoek naar ontwikkelaar voor stationsgebied

Gisteren, 16:04

Eerste fase woningbouwproject Hof op Zuid in Rotterdam opgeleverd

Gisteren, 15:12

Woonhuizen Dom Hans van der Laan en navolgers besproken in boek

Gisteren, 11:29

Brabant trekt beurs om restauratie monumenten te bevorderen

Gisteren, 13:58

Stroomnet ook in Zuid-Holland vol, grootverbruikers op wachtlijst

Gisteren, 09:50

Kamer teleurgesteld in ‘oppervlakkige’ stikstofplannen Wiersma

4 december, 3:37

Met grootschalige aanpak zijn portiekflats van Pot-Keegstra in Beverwijk behouden

3 december, 12:40

Thomas Gillet en Krijn Tabbers benoemd tot partner bij studio VVKH

3 december, 11:42

Heruitgave boek 'Nooit gebouwd Nederland' door Cees Nooteboom

2 december, 3:43
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan