Copyright: Mecanoo
Copyright: Mecanoo
Copyright: Mecanoo
Copyright: Mecanoo

Rotterdam streeft met Hart 010 naar nieuwe entree voor de binnenstad

4 november 2021, 11:32
De gemeente Rotterdam beoogt onder de noemer Hart 010 een flinke transformatie voor het gebied waar de stadsaders Coolsingel en Westblaak samenkomen. Architectenbureau Mecanoo en ontwikkelaar Local hebben gewerkt aan een masterplan voor deze metamorfose. Het college is gisteren akkoord gegaan met de Nota van Uitgangspunten voor Hart 010.

De plannen Hart 010 betreffen het gebied tussen Coolsingel, Westblaak, Binnenwegplein en Keerweer. Met onder andere nieuwe functies voor het grote kantoorgebouw De Coolse Poort en andere gebouwen, verbetering van metrostation Beurs en een opknapbeurt voor de buitenruimte moet het gebied een nieuwe entree tot de binnenstad worden.

De vernieuwde omgeving biedt straks een mix van wonen, werken en maatschappelijke voorzieningen. Er komen tenminste 550 woningen en een hotel. Alle randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied zijn vastgelegd in een de Nota van Uitgangspunten, waaraan Mecanoo en Local samen met gemeente Rotterdam hebben gewerkt.

Gemengd programma
Het kantoorgebouw De Coolse Poort – lokaal ook bekend als ‘de Rode Kroot’ – krijgt nieuwe functies, met behoud van de Post-65-architectuur. Achter een vernieuwde gevel zal het gebouw ruimte bieden aan kantoren, flexibele werkplekken, winkels, horeca en een hotel.

Het naastgelegen kantorenblok aan de Westblaak maakt plaats voor hoogbouw met een maximale hoogte van 200 meter, meldt de gemeente Rotterdam. In deze toren komt een mix van wonen en verschillende voorzieningen, werkplekken, horeca en winkels.

Volgens de gemeente komen er tussen de 550 en 700 koop- en huurwoningen, “van betaalbaar tot en met het hogere segment”. Minimaal de helft van de woonruimte is bestemd voor studenten en middeninkomens. Gedeelde voorzieningen en groene dakterrassen moeten ontmoeting en sociaal contact tussen bewoners, onderling en met bezoekers, stimuleren.

OV-knooppunt
Metrostation Beurs, naar zeggen van de gemeente het drukste metrostation van Nederland, krijgt een vernieuwde entree naar de binnenstad, richting Binnenwegplein. Gemeente Rotterdam, RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag onderzoeken hoe en of OV-knooppunt Beurs een opwaardering kan krijgen.

De partijen kijken naar verbetering van het comfort, de toegankelijkheid, de veiligheid, de aansluiting op ander vervoer en de mogelijkheid voor een ondergrondse fietsenstalling. Een belangrijk aandachtspunt bij de aanpak van het OV-knooppunt is het in goede banen leiden van de reizigersstromen, die naar verwachting zullen groeien.

Een vermindering van obstakels en hoogteverschillen moet de buitenruimte gaan verbeteren voor voetgangers. Dit moet bijdragen aan een toegankelijkere entree tot het grootste winkelgebied in de binnenstad. Met nieuwe bestrating, verlichting en meer groen moet het gebied een fijnere plek worden om te verblijven. Voetgangers lopen straks eenvoudig vanaf de vernieuwde Coolsingel naar het toekomstige Blaakpark (een van de zeven stadsprojecten).

Planning
De herontwikkeling van het gebied begint met de transformatie van de Coolse Poort in 2022. Tegelijkertijd worden de plannen voor het metrostation Beurs verder uitgewerkt en komt er een ontwerp voor de nieuwe toren. Hiervoor zal een bestemmingsplanprocedure worden gestart, meldt de gemeente. Naar verwachting neemt de ontwikkeling van het gehele gebied vijf tot tien jaar in beslag.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan