Eigentijdse versie van Nederlands-Indonesisch Grand Café
3 mei 2017, 13:12
In het Spinoza Hotel te Amsterdam is recent het Nederlands-Indonesische Grand Café Mama Makan geopend. Voor het concept en interieur van het restaurant vond architectenbureau concrete inspiratie in de historische reizen naar ‘de oost’.
Grand Café Mama Makan is gevestigd in de Amsterdamse plantagebuurt, een buurt die de associatie oproept met de Nederlandse geschiedenis van handel en reizen naar het verre oosten, vooral per schip. Het zijn de reizen langs de oostelijke handelsroutes die concrete hebben geïnspireerd bij het ontwerp voor het restaurant.
Concrete is verantwoordelijk voor het concept, de naam, het interieurontwerp en de totale grafische identiteit van het restaurant, evenals de hotellobby en de vergaderruimtes. Mama Makan is opgevat als een hedendaagse versie van het Nederlands-Indonesische Grand Café.
Restaurant
Een bronzen kooi-achtige constructie strekt zich rond de kern van het gebouw en organiseert de ruimte. De constructie biedt plek een diverse functies, uiteenlopend van de restaurantbar, servicebalies en tafels van de chef-kok, tot de wijn- en kledingkasten. De open keuken is als het ware uit de kern gesneden.
Met vaste meubels heeft concrete het restaurant onderverdeeld in kleinere brasserie-achtige zones. Drie grote ronde tafels met roterend middendeel – ‘Lazy Susans’ – voor het serveren van traditionele Indonesische rijsttafels domineren een zijde van het restaurant.
Langs de glazen façade is het restaurant voorzien van verschillende zithoeken. Het licht dat door de grote glazen gevels langs drie zijden komt, wordt gefilterd door papieren vouwgordijnen. Zo’n tweehonderd papieren lantaarns, hangend op verschillende hoogtes, creëren als het ware een tweede plafond en vergroten de intimiteit in de zithoeken.
Lobby en bar
Het restaurant gaat naadloos over in de hotellobby. De bronzen constructie – in totaal 72 meter lang – loopt eveneens door en biedt in de lobby plek aan de donker marmeren balie als belangrijkste blikvanger. Planten in goudkleurige wadjans hangen in de dubbelhoge entreezone. Achter een lange tafel strekt zich over de volle diepte van de lobby een groenmuur met tropische planten.
Opvallend in de lobby is ook de vloer in klassieke visgraat , deels uitgevoerd in beton, deels in hout. Het parket is doorgezet in de patio en in het bargedeelte zelfs tegen het plafond.
De bar is, net als de open keuken, uit de kern gesneden. Hierdoor is een wat verborgen lounge gemaakt, enigszins buiten de directe zichtlijnen gelegen. De intieme sfeer wordt versterkt door een zwart spiegelend plafond. Een lage leren bank strekt langs de volledige achterwand van de uitsnede.
Deze is, het als andere uitgespaarde ruimtes in Mama Makan, voorzien van wandbekleding met een palmbladpatroon in donkergroene tinten. Het is een warme voortzetting van het palmbladpatroon in beton, dat over de hele kern is toegepast.
Tropisch
Met het palmpatroon en de plantenwand refereert concrete aan de tropen. In het toegepaste kleurpalet domineren ‘tropengroen’ en steengrijs; goudkleurige accenten moeten bijdragen aan een luxueuze en eigentijdse restaurantervaring. De houten tapis-vloer heeft een zowel natuurlijke als luxueuze uitstraling.
Het logo heeft concrete gemaakt door de letters van Mama Maken samen te voegen tot een abstract beeld, dat, aldus de architecten refereert aan batikpatronen.
Het totale project – restaurant, bar, lobby en vergaderruimtes – beslaat 1445 m2. Grand Café Mama Makan is gevestigd in het eveneens onlangs geopende Spinoza Hotel, dat is ontworpen door Van Dongen–Koschuch Architects & Planners.