Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Video's
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle projecten
OurDomain Amsterdam
OZ
Watervilla's Vuré Noir
Houthandel van Dam
Oostenburg Amsterdam
OZ
Casa Passivhaus
Bandalux
High Five Utrecht
OZ
Japanse Villa, Utrecht
mojo/architecten
Cooltoren Rotterdam - Woontoren aan de skyline
SVK
Wet Beast
Studioninedots
Nieuwbouw moderne schuurwoning
Wienerberger B.V.
Sterk hellend groendak voor seriematige woningbouw
Sempergreen
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Alle producten
Fresco Wolvilt Pink 007
Féline
Q-Pine grenen decorlijsten
Houthandel van Dam
TAK, multifunctioneel ophang rek
Studio VIX
Hygiënische plafondafwerking
Sentho B.V.
Sentho FRP t.b.v. de wanden
Sentho B.V.
Stalen deuren brons | Steel look
Anyway Doors
Projectsoftware voor Architecten
YVI Application Family
Circulair bouwen? Ja natuurlijk.
Faay Vianen B.V.
Troldtekt V-line
Isolco B.V.
ShowerDrain X
ACO BV
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle video's
Uitreiking Architectenweb Awards 2022
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Werken én wonen in de maakstad
Symposium
Werkstatt
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Team V Architectuur
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Orange Architects
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2022
Hyperion Lyceum
Ector Hoogstad Architecten
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Gestapeld wonen voor gezinnen
Symposium
Uitreiking Architectenweb Awards 2021
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Uitreiking Architectenweb Awards 2022
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle podcast's
Gesprek met Erikjan Vermeulen over kleiner wonen in ruil voor meer gemeenschappelijke voorzieningen
Gesprek met Don Murphy over het superviseren van hoogbouw
Gesprek met Casper Schuuring over het behoud van maakpartijen in de verdichtende stad
Gesprek met Stephan Petermann over de geschiedenis van hoogbouw
Gesprek met Peter van Assche over circulair bouwen
Gesprek met Fieke van den Beuken over sociale woningen in hoogbouw
Gesprek met Peter van Assche over circulair bouwen
Gesprek met Stephan Petermann over de geschiedenis van hoogbouw
Gesprek met Casper Schuuring over het behoud van maakpartijen in de verdichtende stad
Gesprek met Don Murphy over het superviseren van hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Partners
Categorieën
Favorieten
Alle bedrijven
DenimX B.V.
Smart upcycling
Plotvis
Pouderoyen BV
Studio Sabra
Architecture, Urbanism, Design
Zone zuid Architecten
PSOhub Software B.V.
Keep it together
SAPA
AGC Nederland Holding B.V.
IsoBouw Systems bv
Innovatie in isolatie
ABB | Busch-Jaeger
Let’s write the future. Together.
Foreco Houtproducten
Innovatief in hout
QbiQ Wall Systems
Transparante en gesloten, minimalistisch vormgegeven, cradle-to-cradle systeemwanden
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle vacatures
Stage @ TKA
Theo Kupers Architecten bv
Ervaren stedenbouwkundige
SVP Architectuur en Stedenbouw b.v.
XS zoekt projectleider horeca/retail
XS architecten
OPL architecten/re-designers zoekt Revit modelleur(s)
OPL architecten/re-designers
Stagiair Interieur
INBO
medewerker secretariaat
INBO
Architect
Cushman & Wakefield
PR & Marketing
NOAHH | Network Oriented Architecture
Bouwkundig ontwerper / Architect
ARCADIS
Junior Designer – Rotterdam
JVST
(Junior) Architect (ft)
Kraal architecten BV
Ambitieuze architect
Vakwerk architecten b.v.
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Alle magazines
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #10
Architectenweb magazine #11
Nieuw
Populair
Favorieten
Alle events
Object Rotterdam
Haka-gebouw, Vierhavensstraat 38-42, Rotterdam
Arne Hendriks “The Incredible Shrinking Man” in Museum Arnhem
Koepel, Museum Arnhem, Utrechtseweg 87 6812 AA Arnhem
Cradle to Cradle Café - Duurzaam wonen in de stad
Sluishuis, Haringbuisdijk, 1086 VA Amsterdam
Renoveren en verduurzamen met respect van woningen uit jaren 70 en 80
Forum / bibliotheek, Podium. Stadhuisplein 1, Zoetermeer
Samen bouwen aan de toekomst van Nederland op BouwBeurs 2023
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Samen bouwen aan de toekomst van Nederland op BouwBeurs 2023
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Victor Horta versus Art Nouveau - Horta’s vocabulary
Amerikastraat 27, 1060 Brussel, België
Brick Award 24
Renoveren en verduurzamen met respect van woningen uit jaren 70 en 80
Forum / bibliotheek, Podium. Stadhuisplein 1, Zoetermeer
Cradle to Cradle Café - Duurzaam wonen in de stad
Sluishuis, Haringbuisdijk, 1086 VA Amsterdam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Categorieën
Alle thema's
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Awards
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Kwaliteit oorspronkelijke ontwerp Oostlijn weer zichtbaar maken en vervolgens verbeteren – longread
14 februari 2018, 10:50
De vernieuwing van zestien stations van de Oostlijn, de metroverbinding van Amsterdam Centraal tot diep in Amsterdam Zuidoost, is halverwege en dat is precies waarom architect Maarten van Bremen van
GROUP A
ze wil laten zien. “Alleen de komende periode kun je nog de oude stations en de vernieuwde stations naast elkaar zien.”
Een longread over de verschillende aspecten van de vernieuwing.
De Oostlijn was de eerste metrolijn van Amsterdam en werd in de jaren zeventig aangelegd ter ontsluiting van de toen in aanbouw zijnde Bijlmermeer. Het ontwerp, met zijn karakteristieke betonnen metrostations, is gemaakt door Ben Spängberg en Sier van Rhijn, twee architecten in dienst van de gemeente. In 1979 ontvingen ze voor hun ontwerp de Merkelbachprijs, een ondertussen niet meer bestaande prijs dat iedere drie jaar de beste architectuurprojecten in de hoofdstad bekroonde.
Nadat in 1977 al de verbinding van Weesperplein tot Holendrecht en Gaasperplas was geopend, volgde in 1980 de opening van het resterende deel tussen Weesperplein en Amsterdam Centraal. Omdat voor dat laatste deel van de metrolijn een deel van de Amsterdamse binnenstad gesloopt moest worden, bestond er veel weerstand tegen dat laatste deel van de lijn, wat in 1975 culmineerde in de Nieuwmarktrellen.
In de (bijna) veertig jaar dat de Oostlijn ondertussen in gebruik is, waren de oude stations vervuild en verrommeld, en sloot de architectuur ervan niet op alle vlakken nog aan bij de huidige eisen. Door hun overmaat voldeden de stationsruimtes echter nog wel en konden de poortjes waar reizigers in- en uitchecken er eenvoudig een plek in vinden.
In zijn ontwerp is GROUP A teruggegaan naar de kernkwaliteiten van het ontwerp van Spängberg en Van Rhijn, en heeft daar vervolgens op voortgebouwd. Na de inventarisatie van de zestien stations, vaak met meerdere uitgangen, is er eerst een generiek ontwerp gemaakt om de verbindende kwaliteit vast te leggen. Hierna zijn de stations individueel benaderd.
B
é
ton Brut
Over de betonnen constructie van de metrostations vertelt architect Maarten van Bremen vol enthousiasme. De ribbels erin waren bedoeld om de graffiti uit die tijd tegen te gaan. De eerste graffiti werd namelijk nog aangebracht met krijt en dat zou op de ribbels breken. Toen er overgestapt werd op spuitbussen haalde de tijd dat idee echter in.
De ontwerpers hadden volgens Van Bremen ook nog een andere reden om de ribbels aan te brengen: “Als je de trap op- en afgaat, geven ze je onbewust ook een gevoel van stabiliteit.”
De kale betonnen wanden zijn na verloop van tijd geschilderd, maar zijn nu door GROUP A in hun oude vorm teruggebracht door ze te zandstralen. “Met die behandeling beschadigen de wanden wel een beetje”, ziet Van Bremen, maar de extra levendigheid die er daardoor in ontstaat waardeert hij wel weer. De afdrukken van de houten planken, die als bekisting gebruikt zijn, worden met het zandstralen ook nog beter zichtbaar, net als alle sparingen die erin waren aangebracht voor allerlei technische voorzieningen. Al die details vindt Van Bremen prachtig. Tegen graffiti is het beton nu transparant gecoat.
Bovengrondse stations
Op de vernieuwde bovengrondse stations, zoals bij Van der Madeweg, is meteen zichtbaar welke ingrepen GROUP A nog meer gedaan heeft om de stations naar de huidige tijd te trekken. Helder, licht en transparant zijn de stations geworden. Op een aantal wanden zijn lichte, iriserende tegels aangebracht, met mooi afgeronde hoeken. Daaraan zijn nu dubbele houten leuningen aangebracht, met gefreesde rondlopende uiteindes. De voorheen gesloten liftkoker is aan zijn voor- en achterzijde nu helemaal van glas – de lift zelf is dat ook.
Laag boven de trappen hingen voorheen brede lichtbalken die de trappen weliswaar egaal verlichten, maar overdag de hoogte van het station minder goed ervaarbaar maakten en ‘s avonds helemaal verkleinden, omdat de lampen erin alleen omlaag schenen. GROUP A heeft de brede lichtbalken vervangen door ronde, aluminium lichtlijnen die langs de wanden schijnen en van waaruit downlighters opnieuw egaal de trap verlichten, maar uplighters ‘s avonds ook de ruimte als geheel beleefbaar houden. De ronde lichtlijnen zijn samen met Fabrique 3D ontwikkeld en bevatten meteen ook een heel aantal voorzieningen die voorheen los in de ruimte hingen, zoals de speakers en camera’s.
Binnen de vernieuwing van de bovengrondse metrostations is de vervanging van de lichtbalk misschien wel tegelijkertijd de subtielste en krachtigste ingreep. Bij een bezoek aan een van de vernieuwde metrostations is het, door de vanzelfsprekende positie van de nieuwe lichtlijn en de nieuwe ruimtelijke verlichting, moeilijk voor te stellen hoe het voorheen was. Wat nu vooral opvalt is hoe hoog de ruimtes zijn die Spängberg en Van Rhijn destijds ontworpen hadden. Echt riant.
De trappen en vloeren in de metrostations zijn in de vernieuwing blijven liggen. Door ze plaatselijk te repareren en er een laagje van 1 mm af te slijpen, zien die er weer als nieuw uit. De perronoverkappingen zijn eveneens gelaten wat ze waren. Spaklerweg had als enige metrostation nog geen overkapping, die was er destijds uit bezuinigd, en daarom is daar nu alsnog een overkapping toegevoegd – in lijn met die op de andere stations.
De entreehallen beneden zijn destijds ontworpen als een hoge centrale hal met twee lagere ‘zijwangen’. Door alles wat er in de tussentijd aan toegevoegd was – een kast voor de Metro-krant, extra prullenbakken, SOS-zuilen, kaartautomaten, landkaarten van de omgeving, reclames en recent ook de toegangspoortjes – waren deze ruimtes sterk verrommeld.
Aan de
gatelines
, de glazen wanden met toegangspoortjes, ontkwam ook GROUP A niet, maar één van de SOS-zuilen is er nu wel in opgenomen. De verdere apparatuur, inclusief tweede SOS-zuil, is opgenomen in een speciaal hiervoor ontwikkelde clusterwand, zodat het allemaal niet meer los staat. Daarbij is een reservering opgenomen voor extra apparaten. Van Bremen: “Alles staat nu op één plek, en gebruikers kunnen het dus ook beter vinden.”
Boven de entrees tot de metrostations heeft GROUP A nu heldere, gekleurde, glazen vlakken ontworpen, die bij ieder station een ander patroon hebben. Ook een groot verschil met de doffe lamellen die hier voorheen hingen.
Bullewijk en Strandvliet zijn destijds aan beide uiteinden van hun perrons voorzien van een entreegebouw met liftkoker. Om de ongebruikte liftkokers toch een functie te geven bedacht Van Bremen om hier onder- en bovenin een schuin geplaatste spiegel in te monteren, zodat ze transformeren tot gigantische periscopen. Vanaf de straat kun je straks daardoor op het perron kijken en andersom. Van Bremen: “Zo kunnen we de afstand tussen boven en beneden echt kleiner maken.”
Ondergrondse stations
Van de zestien metrostations die naar ontwerp van GROUP A vernieuwd zijn, liggen er elf boven de grond en vijf onder de grond. Waar de stations boven de grond toch wel sterk op elkaar lijken – ook al is er niet eentje hetzelfde, benadrukt Van Bremen – daar verschillen de ondergronds gelegen stations flink van elkaar.
De voorheen kronkelende gangen in de ondergrondse stations heeft GROUP A zoveel mogelijk rechtgetrokken om de routes zo helder mogelijk te maken, de hoeken zijn nu overal afgerond. De toepassing van dezelfde lichte tegels als in de bovengrondse stations, in combinatie met een nieuw lichtontwerp, houden de ruimtes licht. Van Bremen wijst er trots op dat de servicekasten en -deuren, die hier en daar nodig zijn in de stationsgangen, keurig op de maat van de tegels in de wanden zijn ingepast. “Zo hoort het.”
Om meer daglicht binnen te brengen in de ondergrondse entreehallen, spaart GROUP A de karakteristieke metrotoegangen met hun getrapte betonnen daken niet. De getrapte vorm blijft als
outline
wel zichtbaar, maar dan binnen een grotere glazen overkapping. Op de Wibautstraat worden de tot nu toe los van elkaar gelegen traptoegang en lift zelfs met een vide en glazen overkapping met elkaar verbonden, om maar zoveel mogelijk daglicht binnen te brengen.
In de ondergrondse stations is het béton brut minder prominent aanwezig dan in de bovengrondse stations. Bij de entrees op straat is het te zien, en hier en daar in de ondergrondse ruimtes. Op de perrons zijn de kolommen wel weer gezandstraald. En voorzien van rondlopende houten bankjes.
Kunst
In de jaren zeventig is de hele Oostlijn als een totaal ontwerp bedacht en gebouwd. Van bewegwijzering tot prullenbakken en van toegangsdeuren tot betonviaducten. Een heel aantal van deze oorspronkelijke onderdelen is in de loop van de jaren aangepast of verdwenen, waardoor de samenhang tussen de stations sterk verminderd was.
Bij de vernieuwing van de metrostations wilde GROUP A die oorspronkelijke eenheid terugbrengen en heeft hiervoor onder andere de nieuwe tegels gebruikt, die bij alle metrostations nu als pixels de namen van de stations spellen. Ook zijn er op verschillende plekken grote grafische voorstellingen toegevoegd
(naar een ontwerp van René Knip)
met dezelfde wit-rode tegels.
Op het moment dat je bij Waterlooplein met de roltrap richting de perrons gaat, kom je bijvoorbeeld zo’n kunstwerk tegen. En bij de entree tot Van der Madeweg, die onder een driedubbel treinviaduct ligt, zijn de grote gesloten wandvlakken bijvoorbeeld verlevendigd met enorm grote tekeningen. Hier was eigenlijk geen budget voor, maar Van Bremen vond een manier om deze kunst voor een minimaal budget toch te realiseren. Belangrijk!
Veel van de oorspronkelijke kunstwerken waren nog in een goede staat en konden geïntegreerd worden in de ontwerpen voor de vernieuwde stations. Bij Waterlooplein is bijvoorbeeld op de wanden van de tunnelbuis naar ontwerp van Willem Sandberg in grote letters de naam van het metrostation geschreven, afwisselend aan de ene en andere kant. De reclames die hier tussen waren aangebracht zijn op verzoek van Van Bremen verwijderd, zodat deze grafische kunst weer in zijn originele vorm te beleven is.
Bij Wibautstraat heeft politiek cartoonist en tekenaar Opland de kunstwerken ontworpen. Ook die bij de roltrappen naar het perron: een tableau met de voorzijdes van de dagbladen die in de jaren zeventig aan de Wibautstraat werden gedrukt. Nog een interessante kant aan de ondergrondse stations: die zijn destijds ontworpen als atoombunkers, inclusief enorme loden deuren en ruimtes met voedsel en voorzieningen. In een hoek van metrostation Weesperplein en op Nieuwmarkt wordt hier nu een klein museum van gemaakt.
In dienst van de aannemer
Veel van de zestien metrostations die nu vernieuwd worden bestaan uit meerdere gebouwen of meerdere ondergrondse ingangen. Het gaat dus om een enorm project. Om de vernieuwing daarvan op de bedoelde manier voor elkaar te krijgen, noemt Van Bremen soms een gevecht. Dat GROUP A bij dit project in dienst is van de aannemer, maakt het aan de ene kant lastig, vindt Van Bremen, maar een andere rol had hij ook niet gewild: “want zo krijgen we het samen wel voor elkaar.”
Van Bremen is blij dat dat hij met zijn team aan zestien stations mocht werken. “Daardoor ontstaat er ruimte om echt tot in detail te gaan.” Wanneer verschillende bureaus per station afzonderlijke opdrachten hadden gekregen, had die diepgang in zijn optiek waarschijnlijk ontbroken en was zeker de eenheid van de Oostlijn verloren gegaan.
“Omdat de stations zo’n rommeltje waren, is het een dankbaar project om aan te werken”, sluit Van Bremen af. “Het is goed voor de stad dat deze vernieuwing met zoveel aandacht gebeurt.”
De Oostlijn wordt naar verwachting eind 2018 opgeleverd.
Trefwoorden
oostlijn
groupa
maarten van bremen
amsterdam
Best gelezen
1
Stichting Fietsklim en ZUS onthullen ontwerp voor kunstmatige beklimming
woensdag, 01 februari
2
Nieuwe gebouwen met 243 woningen op kop Schipholweg Haarlem
maandag, 30 januari
3
Team Ballast Nedam Development wint tender eerste woningbouw Strandeiland
woensdag, 01 februari
4
Tweede fase herinrichting IJsselkade Zutphen afgerond
woensdag, 01 februari
5
Woningbouwproject Domus Houthaven in Amsterdam opgeleverd
dinsdag, 31 januari
Gerelateerde nieuwsberichten
Een particuliere villa en metrostations winnen Dutch Daylight Award
Ontwerp onafgebouwde premetrostations Antwerpen gepresenteerd
Renovatie metrostations Oostlijn start in 2016
Zestien metrostations Oostlijn op de schop
GROUP A renoveert metrostations Oostlijn
Eerste gerenoveerde metrostation Oostlijn klaar
Forse uitbreiding openbaar vervoer Amsterdam
Onzekerheid over start Noord-Zuidlijn
Amsterdamse Noord-Zuidlijn rijdt op 22 juli
Gerenoveerde Oostlijn Amsterdam officieel geopend
De Zwarte Hond transformeert textielfabriek naar scholencampus
Vijf exemplaren van ‘Metro Oostlijn Amsterdam’ te winnen
Team GROUP A bekijkt mogelijkheden nooit gebruikte metrostations Antwerpen
Gerelateerde podcasts
Special rond daglicht in de architectuur
Andere nieuwsberichten
Eerste woningen in kantoorgebied Amsterdam Bullewijk opgeleverd
3 februari, 1:39
In Amsterdam Bullewijk is woningbouwproject Karsp opgeleverd. Het door OZ ontworpen complex bestaat uit twee torens met in totaal 274 huurwoningen, die worden verbonden door een laag bouwdeel met parkeervoorzieningen.
Bouw woontoren Elements in Amstelkwartier van start
3 februari, 10:49
et zeventig meter hoge gebouw in het Amstelkwartier bestaat uit 140 woningen en gemeenschappelijke functies als een huiskamer, zwembad en daktuinen. De toren is ontworpen vanuit de verschillende aspecten die van invloed zijn op de opgave.
Totaalvisie van MIX architectuur voor een woonbuurt tussen bos en duin
2 februari, 5:28
Op een bijzondere plek aan de kust van Kijkduin is een landschappelijk opgezette woonbuurt met 132 duinwoningen en appartementen gerealiseerd.
Bouw woonblok Palazzo in Den Bosch van start gegaan
2 februari, 2:41
Het door Benthem Crouwel Architects ontworpen blok bestaat uit vier volumes rond een binnentuin. In het blok aan het Residentieplein komen 233 woningen, laat het bureau donderdag weten.
Onderzoek: geluidsoverlast voor duizenden bewoners rond A10
3 februari, 2:49
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat spreekt van ‘een serieus probleem’ omdat het om een fors aantal woningen gaat waar de geluidsproblemen spelen.
Rijnland komt met regels voor klimaatbestendig bouwen
3 februari, 9:26
Een sturende rol voor water bij de ruimtelijke inrichting van Nederland zit er ook landelijk aan te komen.
Provincies: maak geschenkwoningen Watersnoodramp rijksmonument
2 februari, 10:04
De drie provincies noemen de geschenkwoningen ‘belangrijk erfgoed’ van de ramp.
Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
2 februari, 9:30
Al jaren probeert Utrecht het plan van het Rijk de snelweg om de stad Utrecht te verbreden tegen te houden.
Boetes voor Amsterdamse huiseigenaren om schenden zelfwoonplicht
1 februari, 4:48
De opkoopbescherming verplicht huizenkopers in de hoofdstad om hun gekochte huis zelf te bewonen. Het gaat om boetes van ongeveer 22.000 euro per woning.
Triodos verstrekt leningen aan bedrijven met circulair en biobased verdienmodel
1 februari, 12:03
Triodos Bank mag de leningen als enige bank in Nederland verstrekken, laat een woordvoerder weten.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur