Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten

Van Zuuks pier in het Weerwater opgeleverd

8 juni 2015, 16:37
In Almere is de pier in het Weerwater, een ontwerp van René van Zuuk Architekten, opgeleverd. De voltooide pier is een voortzetting van een eerder ontwerp dat het bureau maakte, maar nooit als geheel is uitgevoerd.

De opdracht van de pier in het Weerwater in Almere heeft René van Zuuk Architekten gekregen in 1999. De pier was een van drie opdrachten die het architectenbureau vrijwel gelijktijdig kreeg voor het stadscentrum van Almere. De andere opdrachten betroffen een brug en het appartementencomplex The Wave; beide projecten zijn in 2004 gerealiseerd.

De pier was aanvankelijk bedoeld als een route van het stadscentrum naar een nog te bouwen restaurant in het Weerwater. De realisatie van een restaurant bleek uiteindelijk niet rendabel. In 2004 is besloten om voorlopig slechts de helft van de pier te bouwen.

Oorspronkelijk ontwerp
Het ontwerp van de oorspronkelijke pier, tweehonderd meter lang, bestond uit een houten loper van tien opeenvolgende stroken met een breedte van 0,8 meter. Naar het einde zou de pier golvend naar beneden lopen, van 105 naar 45 centimeter boven het water.

Omdat het ontwerp niet volledig werd uitgevoerd, liep de pier voornamelijk vlak en golfde slechts één strook naar beneden. De komst van het museum P!T in het nieuwe stadscentrum was aanleding om de pier af te bouwen. Volgens een nieuw stedenbouwkundig plan zou verder aan het einde van de pier een verticaal maritiem licht van minimaal drie meter hoog moeten komen.

Hoogteverschillen
Als uitgangspunten bij het nieuwe ontwerp heeft René van Zuuk Architekten de bestaande pier en het nieuwe stedenbouwkundige plan genomen. Het ontwerp is een voortzetting van de ingeslagen weg met een golvend houten dek.

Het aanleggen van verschillende schepen - van zowel het P!T museum als rondvaart- en plezierschepen - vroeg aanleghoogtes tussen de 50 en 100 centimeter boven het water. Het houten dek van de pier lost deze hoogteverschillen op met lange vloeiende golven aan de westzijde van de pier.

Heklicht met uitzicht
Het golvende houten dek eindigt in een grote vloeiende golf van circa drie meter hoog waarin zich een groot heklicht bevindt. Het heklicht heeft de nautische kleuren rood, groen en wit. In het donker worden de vlakken verlicht en zijn de kleuren van grote afstand zichtbaar.

Bovenop de hoge houten golf is een uitzichtpunt voor de bezoekers van de pier gecreëerd. Onder het uitzichtpunt kan de bezoeker in het heklicht altijd uit de wind en regen zitten. De totale omvang van het project is 1.600 vierkante meter.

Andere nieuwsberichten

KAAN Architecten realiseert compact multifunctioneel gebouw in Nantes

Gisteren, 15:36

Countryside-tentoonstelling in Guggenheim New York van start gegaan

Gisteren, 14:56

Lister buildings en cepezed samen in modulaire woningbouw met hout

Gisteren, 13:26

Voormalig Betonson-terrein in Arkel wordt groen woongebied

Gisteren, 11:35

Staatssecretaris maakt Zeeuwen excuses om mariniersverhuizing

Gisteren, 16:48

Den Haag verhuist rosse buurt, Amsterdam zoekt alternatief voor ramen

Gisteren, 16:03

'Natuurbank' om schade stikstof te compenseren

19 februari, 2:49

Kabinet wil meer en gerichter woningen bouwen

19 februari, 9:59

Nederlanders wonen steeds verder van hun werk

19 februari, 9:29

Katwijk alsnog akkoord met bouw 5000 woningen op oud vliegveld

18 februari, 3:18
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan