Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects

Een Meccano-doos voor de bouw van de Almeerse fiets- en voetgangersbruggen

28 mei, 17:46
In Almere ligt een bijzonder groot aantal fiets- en voetgangersbruggen uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Ze vergen veel onderhoud en zijn vaak aan vervanging toe. In opdracht van de gemeente heeft René van Zuuk Architects een bouwsysteem ontwikkeld om met een beperkt aantal elementen een groot aantal verschillende bruggen te kunnen realiseren.

Almere heeft een grotendeels gescheiden vervoerssysteem voor openbaar vervoer, autoverkeer en langzaam verkeer. Door het netwerk van vrij liggende fietspaden is er een groot aantal fiets- en voetgangersbruggen in de woonwijken aanwezig. De eerste van deze infrastructurele kunstwerken zijn rond 1975 aangelegd, tegelijkertijd met de eerste woonwijken, vertelt René van Zuuk Architects. In de jaren tachtig en negentig kwamen er zo’n honderd fiets- en voetgangersbruggen bij.

Het toegepaste materiaal was voornamelijk hardhout, waardoor de bruggen een levensduur van zo’n 35 tot 40 jaar hebben. Een aantal bruggen is al vervangen en andere zijn op dit moment aan het einde van hun levensduur. De bruggen zijn onderhoudsintensief en soms moeten kunstwerken worden afgesloten omdat ze onveilige situaties opleveren.

Bouwsysteem voor een brug
Omdat de gemeente een groot aantal bruggen moet vervangen, heeft René van Zuuk Architects in de opdracht van Almere en in samenwerking met de gemeentelijke afdeling beheer een nieuw brugontwerp gemaakt, dat op meerdere locaties toepasbaar is. Het streven was om niet zozeer een nieuw model te ontwerpen, maar om te komen tot een bouwsysteem dat geschikt is voor verschillende uitvoeringen.

Daarbij was, voor een kostenoptimalisatie over de gehele levenscyclus, een levensduur van tachtig jaar gewenst. Verder moest de brug worden opgebouwd uit zoveel mogelijk identieke elementen, zodat de afdeling beheer de brug met standaardelementen kan repareren. “Het uiteindelijke resultaat is een Meccano-doos met een beperkt aantal elementen, waarmee een groot aantal verschillende bruggen kan worden gemaakt”, vertelt René van Zuuk.

Modulair
Het brugontwerp gaat uit van een modulair systeem, waarbij zoveel mogelijk componenten identiek zijn. Alle liggers hebben dezelfde straal, waardoor de balusters alle op een gelijke afstand van elkaar kunnen staan en de vakken tussen de balusters eenzelfde invulling krijgen. De brug kan in lengte worden uitgebreid met één leuningmodule van twee meter. In de breedte is de brug uit te breiden door een segment van 600 millimeter toe te voegen, met breedtes variërend van 2,56 tot 5,56 meter.

In het ontwerp is, ook op verzoek van de afdeling beheer, er voor gekozen om de middensteunpunten van de brug niet meer in het water maar op het land te plaatsen. Inspectie en onderhoud van de constructie hoeft daardoor niet meer vanuit een bootje te gebeuren, omdat ze eenvoudig via land bereikbaar is. Deze keuze betekent ook dat de ondersteuning niet meer verticaal, maar schuin is geplaatst, wat de brug een dynamischer en slankere uitstraling verleent.

Duurzaam, functioneel, visueel aantrekkelijk
Bij de nieuwe bruggen is gekozen voor een combinatie van duurzame, functionele en visueel aantrekkelijke materialen. De stalen constructie zorgt voor sterkte en een levensduur tachtig tot negentig jaar. Door afwerking van het staal met een duplexsysteem (verzinken en coaten) is het materiaal corrosiebestendig en vereist het slechts minimaal onderhoud, legt het architectenbureau uit. Het dek van de bruggen bestaat uit onderhoudsarm composiet.

De houten leuningen en bekleding van de liggers voegen een natuurlijk element toe. Omdat dit geen constructieve onderdelen zijn, kunnen ze gemakkelijk worden vervangen zonder dat de functionaliteit van de brug in gevaar komt. Standaard voorziet het ontwerp in staalkabels voor de leuningen, wat bij zijaanzicht een minimalistische en elegante uitstraling  geeft. Bovendien zijn de staalkabels graffiti-proof en bestand tegen vandalisme, aldus René van Zuuk Architects.

Verbinding met de omgeving
Verbijzonderingen aan de standaardbrug zijn mogelijk. Mocht op een bepaalde locatie de uitvoering met staalkabels niet gewenst zijn, dan is bijvoorbeeld de toepassing van stalen panelen met geperforeerd patroon mogelijk. Ook deze panelen passen binnen het modulaire systeem omdat alle panelen wat maat en straal betreft identiek zijn.

De geperforeerde patroon kan op de specifieke locatie worden afgestemd, om met bijvoorbeeld natuurlijke of geometrische tekeningen de lokale omgeving of culturele thema’s te weerspiegelen. Dit verhoogt de visuele identiteit van de brug, maar creëert ook een gevoel van plaats.

Het modulaire systeem waaruit de brug is opgebouwd maakt het eenvoudig om in de toekomst afzonderlijke onderdelen te vervangen, indien nodig. Dit betekent, in aanvulling op de eerder genoemde levenscyclus- en duurzaamheidsaspecten, dat afval wordt geminimaliseerd en de algehele levensduur van de brug wordt verlengd. De losse elementen kunnen worden opgeslagen en gebruikt voor noodreparaties. Reparaties en vervangingen zijn daarmee ook efficiënt en kosteneffectief.

De Almeerse Fiets- en Voetgangersbrug
Aanvankelijk was het door René van Zuuk Architects ontworpen bouwsysteem bedoeld voor het vervangen van 46 langzaam-verkeersbruggen; een project met een looptijd van ongeveer 25 jaar. Daarvan zijn de eerste veertien bruggen inmiddels aanbesteed en de eerste wordt binnenkort gebouwd.

De gemeente heeft ondertussen besloten dat het modulaire ontwerp ‘de Almeerse Fiets- en Voetgangersbrug’ wordt; dat betekent dat ze in de toekomst ook standaard wordt gebruikt op alle nieuwe locaties.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Woontoren door KAAN Architecten in Eindhovense wijk De Caai opgeleverd

28 mei, 11:23

Nijmegen kiest voor plan Stadgoed DUUX van ZUS en Koschuch Architects

28 mei, 9:38

Beeldkwaliteitsplan voor grootschalige Flora Campus Westland vastgesteld

27 mei, 3:01

Oplevering 101 ‘tijdelijke’ woningen in Buurtschap Te Veld in Eindhoven-Noord

27 mei, 11:36

Investeerders kopen duurdere woningen door nieuwe regels

28 mei, 2:03

DOEN Participaties en Fair Capital Impact Fund investeren in CrowdBuilding

28 mei, 12:00

Stefan Kolen nieuwe directeur Heembouw Architecten

27 mei, 4:14

Nederlands Expo-paviljoen in Osaka krijgt tweede leven op Japans eiland

27 mei, 12:17

Raad van State ziet risico’s bij verhogen stikstofgrens

26 mei, 4:47

Royal HaskoningDHV heet voortaan Haskoning

26 mei, 11:20
Robert MuisRedacteur
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan