Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Impressie van de mogelijkheden met het ontwikkelde bouwsysteem
Copyright: René van Zuuk Architects
Een Meccano-doos voor de bouw van de Almeerse fiets- en voetgangersbruggen
28 mei, 17:46
In Almere ligt een bijzonder groot aantal fiets- en voetgangersbruggen uit de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Ze vergen veel onderhoud en zijn vaak aan vervanging toe. In opdracht van de gemeente heeft
René van Zuuk Architects
een bouwsysteem ontwikkeld om met een beperkt aantal elementen een groot aantal verschillende bruggen te kunnen realiseren.
Almere heeft een grotendeels gescheiden vervoerssysteem voor openbaar vervoer, autoverkeer en langzaam verkeer. Door het netwerk van vrij liggende fietspaden is er een groot aantal fiets- en voetgangersbruggen in de woonwijken aanwezig. De eerste van deze infrastructurele kunstwerken zijn rond 1975 aangelegd, tegelijkertijd met de eerste woonwijken, vertelt René van Zuuk Architects. In de jaren tachtig en negentig kwamen er zo’n honderd fiets- en voetgangersbruggen bij.
Het toegepaste materiaal was voornamelijk hardhout, waardoor de bruggen een levensduur van zo’n 35 tot 40 jaar hebben. Een aantal bruggen is al vervangen en andere zijn op dit moment aan het einde van hun levensduur. De bruggen zijn onderhoudsintensief en soms moeten kunstwerken worden afgesloten omdat ze onveilige situaties opleveren.
Bouwsysteem voor een brug
Omdat de gemeente een groot aantal bruggen moet vervangen, heeft René van Zuuk Architects in de opdracht van Almere en in samenwerking met de gemeentelijke afdeling beheer een nieuw brugontwerp gemaakt, dat op meerdere locaties toepasbaar is. Het streven was om niet zozeer een nieuw model te ontwerpen, maar om te komen tot een bouwsysteem dat geschikt is voor verschillende uitvoeringen.
Daarbij was, voor een kostenoptimalisatie over de gehele levenscyclus, een levensduur van tachtig jaar gewenst. Verder moest de brug worden opgebouwd uit zoveel mogelijk identieke elementen, zodat de afdeling beheer de brug met standaardelementen kan repareren. “Het uiteindelijke resultaat is een Meccano-doos met een beperkt aantal elementen, waarmee een groot aantal verschillende bruggen kan worden gemaakt”, vertelt René van Zuuk.
Modulair
Het brugontwerp gaat uit van een modulair systeem, waarbij zoveel mogelijk componenten identiek zijn. Alle liggers hebben dezelfde straal, waardoor de balusters alle op een gelijke afstand van elkaar kunnen staan en de vakken tussen de balusters eenzelfde invulling krijgen. De brug kan in lengte worden uitgebreid met één leuningmodule van twee meter. In de breedte is de brug uit te breiden door een segment van 600 millimeter toe te voegen, met breedtes variërend van 2,56 tot 5,56 meter.
In het ontwerp is, ook op verzoek van de afdeling beheer, er voor gekozen om de middensteunpunten van de brug niet meer in het water maar op het land te plaatsen. Inspectie en onderhoud van de constructie hoeft daardoor niet meer vanuit een bootje te gebeuren, omdat ze eenvoudig via land bereikbaar is. Deze keuze betekent ook dat de ondersteuning niet meer verticaal, maar schuin is geplaatst, wat de brug een dynamischer en slankere uitstraling verleent.
Duurzaam, functioneel, visueel aantrekkelijk
Bij de nieuwe bruggen is gekozen voor een combinatie van duurzame, functionele en visueel aantrekkelijke materialen. De stalen constructie zorgt voor sterkte en een levensduur tachtig tot negentig jaar. Door afwerking van het staal met een duplexsysteem (verzinken en coaten) is het materiaal corrosiebestendig en vereist het slechts minimaal onderhoud, legt het architectenbureau uit. Het dek van de bruggen bestaat uit onderhoudsarm composiet.
De houten leuningen en bekleding van de liggers voegen een natuurlijk element toe. Omdat dit geen constructieve onderdelen zijn, kunnen ze gemakkelijk worden vervangen zonder dat de functionaliteit van de brug in gevaar komt. Standaard voorziet het ontwerp in staalkabels voor de leuningen, wat bij zijaanzicht een minimalistische en elegante uitstraling geeft. Bovendien zijn de staalkabels graffiti-proof en bestand tegen vandalisme, aldus René van Zuuk Architects.
Verbinding met de omgeving
Verbijzonderingen aan de standaardbrug zijn mogelijk. Mocht op een bepaalde locatie de uitvoering met staalkabels niet gewenst zijn, dan is bijvoorbeeld de toepassing van stalen panelen met geperforeerd patroon mogelijk. Ook deze panelen passen binnen het modulaire systeem omdat alle panelen wat maat en straal betreft identiek zijn.
De geperforeerde patroon kan op de specifieke locatie worden afgestemd, om met bijvoorbeeld natuurlijke of geometrische tekeningen de lokale omgeving of culturele thema’s te weerspiegelen. Dit verhoogt de visuele identiteit van de brug, maar creëert ook een gevoel van plaats.
Het modulaire systeem waaruit de brug is opgebouwd maakt het eenvoudig om in de toekomst afzonderlijke onderdelen te vervangen, indien nodig. Dit betekent, in aanvulling op de eerder genoemde levenscyclus- en duurzaamheidsaspecten, dat afval wordt geminimaliseerd en de algehele levensduur van de brug wordt verlengd. De losse elementen kunnen worden opgeslagen en gebruikt voor noodreparaties. Reparaties en vervangingen zijn daarmee ook efficiënt en kosteneffectief.
De Almeerse Fiets- en Voetgangersbrug
Aanvankelijk was het door René van Zuuk Architects ontworpen bouwsysteem bedoeld voor het vervangen van 46 langzaam-verkeersbruggen; een project met een looptijd van ongeveer 25 jaar. Daarvan zijn de eerste veertien bruggen inmiddels aanbesteed en de eerste wordt binnenkort gebouwd.
De gemeente heeft ondertussen besloten dat het modulaire ontwerp ‘de Almeerse Fiets- en Voetgangersbrug’ wordt; dat betekent dat ze in de toekomst ook standaard wordt gebruikt op alle nieuwe locaties.
Trefwoorden
fietsbrug
modulair bouwen
duurzaamheid
brug
rené van zuuk architects
voetgangersbrug
almere
rené van zuuk architekten
infrastructuur
langzaamverkeersbrug
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
5
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Rondje Weerwater in Almere geopend en bijpassende app gelanceerd
6 juli 2023
Twee bruggen en een app voor Almere van René van Zuuk Architekten
14 februari 2023
Woontoren Cunabula naast Thialfstadion bereikt finish
7 oktober
Winnaars Nationale Staalprijs 2022 bekend
6 oktober 2022
Expositie over eerste tijdelijke woningen in vijftigjarig Almere
1 december
Woningbouwproject in Lelystad met gevarieerde gevelplastiek
5 september 2022
René van Zuuk ontwerpt gebogen woongebouw voor Hilversumse binnenstad
8 september
Video: het sierlijk bewegen van de Prins Clausbrug in Dordrecht
2 juni 2022
Prins Clausbrug in Dordrecht officieel geopend
30 november 2021
Woontoren voor topsporters naast Thialf krijgt goudkleurige gevel
30 juni 2021
Appartementengebouw De Prins heeft geplooide bovenzijde
14 januari 2020
Volledige recycling van Vrachtgebouw 18 op Schiphol
9 december 2019
Duurzame bruggen voor Floriadeterrein als onderdeel ‘Bruggencampus’
24 september 2019
Lastige kavel resulteert in markante toren
15 februari 2018
Van Zuuk ontwerpt twee verwante bruggen voor Blauwe As
15 september 2017
René van Zuuk ontwerpt evenementenpaviljoen
6 juli 2017
Ontwerp Dordtse Prins Clausbrug wordt uitgevoerd
14 februari 2017
Tien follies verlevendigen landgoed
22 juni 2016
Van Zuuk realiseert uit EPS gesneden folly
21 juni 2016
Van Zuuks pier in het Weerwater opgeleverd
8 juni 2015
Spirituele ruimte voor Almere
1 oktober 2014
Bedieningsgebouw met extra uitzichtpunt
3 december 2013
Na-Druk-Geluk-Brug biedt een uitkijkpunt
25 september 2013
Verdraaide 'tweelingen' voor sportcomplex Leiden
21 maart 2013
Jubileumtentoonstelling René van Zuuk in Almere
3 augustus 2012
Spikvoorde I in Deventer opgeleverd
24 april 2012
Plan ‘melkmeisjetoren’ bij entree Hilversum
5 oktober 2011
Rondje Weerwater in Almere geopend en bijpassende app gelanceerd
6 juli 2023
Twee bruggen en een app voor Almere van René van Zuuk Architekten
14 februari 2023
Woontoren Cunabula naast Thialfstadion bereikt finish
7 oktober
Winnaars Nationale Staalprijs 2022 bekend
6 oktober 2022
Expositie over eerste tijdelijke woningen in vijftigjarig Almere
1 december
Woningbouwproject in Lelystad met gevarieerde gevelplastiek
5 september 2022
René van Zuuk ontwerpt gebogen woongebouw voor Hilversumse binnenstad
8 september
Video: het sierlijk bewegen van de Prins Clausbrug in Dordrecht
2 juni 2022
Prins Clausbrug in Dordrecht officieel geopend
30 november 2021
Woontoren voor topsporters naast Thialf krijgt goudkleurige gevel
30 juni 2021
Appartementengebouw De Prins heeft geplooide bovenzijde
14 januari 2020
Volledige recycling van Vrachtgebouw 18 op Schiphol
9 december 2019
Duurzame bruggen voor Floriadeterrein als onderdeel ‘Bruggencampus’
24 september 2019
Lastige kavel resulteert in markante toren
15 februari 2018
Van Zuuk ontwerpt twee verwante bruggen voor Blauwe As
15 september 2017
René van Zuuk ontwerpt evenementenpaviljoen
6 juli 2017
Ontwerp Dordtse Prins Clausbrug wordt uitgevoerd
14 februari 2017
Tien follies verlevendigen landgoed
22 juni 2016
Van Zuuk realiseert uit EPS gesneden folly
21 juni 2016
Van Zuuks pier in het Weerwater opgeleverd
8 juni 2015
Spirituele ruimte voor Almere
1 oktober 2014
Bedieningsgebouw met extra uitzichtpunt
3 december 2013
Na-Druk-Geluk-Brug biedt een uitkijkpunt
25 september 2013
Verdraaide 'tweelingen' voor sportcomplex Leiden
21 maart 2013
Jubileumtentoonstelling René van Zuuk in Almere
3 augustus 2012
Spikvoorde I in Deventer opgeleverd
24 april 2012
Plan ‘melkmeisjetoren’ bij entree Hilversum
5 oktober 2011
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
Gisteren, 17:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
Gisteren, 11:37
Naar ontwerp van MVRDV en het plaatselijke architectenbureau MoonWalkLocal ondergaat het boeddhistische klooster Plum Village in de Franse Dordogne een grote renovatie.
Studio for New Realities ontwerpt twee woongebouwen in District U
Gisteren, 10:00
De transformatie van het voormalige Unilever-terrein in Vlaardingen gaat een nieuwe fase in nu gestart is met de bouw van de eerste woningbouwprojecten.
Wanden uit leemsteen verbinden woning met Limburgs landschap
Gisteren, 09:00
In de landelijke omgeving van Weert, in het noorden van Limburg, heeft De Nieuwe Context een woning ontworpen waar wanden uit leemsteenblokken de verbinding tussen binnen en buiten manifest maken.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
Gisteren, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
Gisteren, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
10 december, 1:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
10 december, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur