'Spoortunnel Delft uiteindelijk moeite waard'

3 november 2014, 9:36
Het water staat Delft aan de lippen, maar het geld voor de nieuwe spoortunnel in de stad 'zal uiteindelijk de moeite waard zijn'. Dat zei verkeerswethouder Lennart Harpe zaterdag.

Hij was bij de eerste rit van een trein door de tunnel in aanbouw. De proefrit ging stapvoets van de ingang naar een perron van het nieuwe station. Aan boord waren genodigden en journalisten.

Delft ligt aan een van de drukste spoortrajecten van het land, tussen Den Haag en Rotterdam. Elke dag rijden er 350 treinen over een oud spoorviaduct langs de binnenstad.

"Dat willen we niet. Het is een groot probleem voor de omwonenden. Bovendien zijn er nu maar twee sporen. Er kon geen trein meer bij'', legt Harpe de noodzaak uit.

"We ontwikkelen de stad en maken een knooppunt voor openbaar vervoer. Dit is van nationaal belang. We bouwen niet voor vijf of tien jaar, maar voor tientallen jaren.''

Miljard
Het kost ongeveer een miljard euro om de tunnel te bouwen en het gebied er omheen te ontwikkelen. Delft betaalt bijna de helft. Het bleek heel moeilijk dat geld terug te verdienen. Er zouden woningen worden gebouwd, maar daar was geen interesse voor.

Projectontwikkelaars haakten door de crisis af. "In het gunstigste geval komt Delft straks 38 miljoen euro tekort. Als het tegenvalt gaat het om 101 miljoen euro", aldus Harpe. De gemeente bezuinigt en burgers moeten meer betalen. Die financiële problemen noemt Harpe 'vervelend'.

De komende tijd zijn er meer proefritten. De bouwers willen daarmee kijken of alle veiligheidssystemen in de tunnel goed werken. Begin volgend jaar kunnen reizigers op het nieuwe ondergrondse station in- en uitstappen.

De tunnel bestaat eerst uit twee sporen, net als boven de grond. In de jaren erna moet het spoor in Delft worden verdubbeld. Dan is er ruimte voor meer treinen.

Intercity's kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen. De ruimte voor de verdubbeling is er al. Naast het station ligt een lege buis, waarin sporen drie en vier komen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Opnieuw tegenvaller voor bouwers nieuwe zeesluis

4 uur geleden

Buitenring Parkstad Limburg bezit 39 kunstwerken van ipv Delft

Vandaag, 13:18

KAW ziet kansen in silo’s als waterkrachtcentrales

Gisteren, 15:10

Ereplek voor winnende ArchiTent op Lowlands

Gisteren, 10:59

Zaltbommel vreest gevolgen bodemdaling door gaswinning

Vandaag, 14:24

BAM en Boskalis onderuit op Damrak

Vandaag, 11:24

Delen middeleeuwse stadsmuur Utrecht blootgelegd

Gisteren, 17:26

Kawneer: Woning R is een samenwerking om innovatieve oplossingen te zoeken

Gisteren, 11:45

Huizenprijzen weer iets gestegen

Gisteren, 09:52

Groter onderzoek naar dak AZ-stadion

20 augustus, 6:04
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan