'Spoortunnel Delft uiteindelijk moeite waard'

3 november 2014, 9:36
Het water staat Delft aan de lippen, maar het geld voor de nieuwe spoortunnel in de stad 'zal uiteindelijk de moeite waard zijn'. Dat zei verkeerswethouder Lennart Harpe zaterdag.

Hij was bij de eerste rit van een trein door de tunnel in aanbouw. De proefrit ging stapvoets van de ingang naar een perron van het nieuwe station. Aan boord waren genodigden en journalisten.

Delft ligt aan een van de drukste spoortrajecten van het land, tussen Den Haag en Rotterdam. Elke dag rijden er 350 treinen over een oud spoorviaduct langs de binnenstad.

"Dat willen we niet. Het is een groot probleem voor de omwonenden. Bovendien zijn er nu maar twee sporen. Er kon geen trein meer bij'', legt Harpe de noodzaak uit.

"We ontwikkelen de stad en maken een knooppunt voor openbaar vervoer. Dit is van nationaal belang. We bouwen niet voor vijf of tien jaar, maar voor tientallen jaren.''

Miljard
Het kost ongeveer een miljard euro om de tunnel te bouwen en het gebied er omheen te ontwikkelen. Delft betaalt bijna de helft. Het bleek heel moeilijk dat geld terug te verdienen. Er zouden woningen worden gebouwd, maar daar was geen interesse voor.

Projectontwikkelaars haakten door de crisis af. "In het gunstigste geval komt Delft straks 38 miljoen euro tekort. Als het tegenvalt gaat het om 101 miljoen euro", aldus Harpe. De gemeente bezuinigt en burgers moeten meer betalen. Die financiële problemen noemt Harpe 'vervelend'.

De komende tijd zijn er meer proefritten. De bouwers willen daarmee kijken of alle veiligheidssystemen in de tunnel goed werken. Begin volgend jaar kunnen reizigers op het nieuwe ondergrondse station in- en uitstappen.

De tunnel bestaat eerst uit twee sporen, net als boven de grond. In de jaren erna moet het spoor in Delft worden verdubbeld. Dan is er ruimte voor meer treinen.

Intercity's kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen. De ruimte voor de verdubbeling is er al. Naast het station ligt een lege buis, waarin sporen drie en vier komen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Happel Cornelisse Verhoeven presenteert gerenoveerd stadhuis Groningen

2 uur geleden

Lesia Topolnyk wint Prix de Rome Architectuur 2022

Vandaag, 10:37

BDP ontwerpt Metropolis Lyceum in Amsterdam-Noord

Vandaag, 09:05

Nederlands-IJslands ontwerpteam wint competitie centrale bibliotheek Reykjavik

Gisteren, 15:03

Ombudsman: verduurzamen huis lukt huurder vaak niet

Vandaag, 11:32

Provincies vragen Unesco-status aan voor Scheldedelta

Vandaag, 09:44

Eerste ingestorte stenen gewelf Notre-Dame hersteld

Gisteren, 17:30

De Jonge: nog te veel fouten met energielabels van gebouwen

Gisteren, 12:26

Utrecht wil bewoners gedwongen van gas af

Gisteren, 09:45

Kadaster: huizenkoper kiest vaak woning met hoog energielabel

30 november, 10:17
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan