'Spoortunnel Delft uiteindelijk moeite waard'

3 november 2014, 9:36
Het water staat Delft aan de lippen, maar het geld voor de nieuwe spoortunnel in de stad 'zal uiteindelijk de moeite waard zijn'. Dat zei verkeerswethouder Lennart Harpe zaterdag.

Hij was bij de eerste rit van een trein door de tunnel in aanbouw. De proefrit ging stapvoets van de ingang naar een perron van het nieuwe station. Aan boord waren genodigden en journalisten.

Delft ligt aan een van de drukste spoortrajecten van het land, tussen Den Haag en Rotterdam. Elke dag rijden er 350 treinen over een oud spoorviaduct langs de binnenstad.

"Dat willen we niet. Het is een groot probleem voor de omwonenden. Bovendien zijn er nu maar twee sporen. Er kon geen trein meer bij'', legt Harpe de noodzaak uit.

"We ontwikkelen de stad en maken een knooppunt voor openbaar vervoer. Dit is van nationaal belang. We bouwen niet voor vijf of tien jaar, maar voor tientallen jaren.''

Miljard
Het kost ongeveer een miljard euro om de tunnel te bouwen en het gebied er omheen te ontwikkelen. Delft betaalt bijna de helft. Het bleek heel moeilijk dat geld terug te verdienen. Er zouden woningen worden gebouwd, maar daar was geen interesse voor.

Projectontwikkelaars haakten door de crisis af. "In het gunstigste geval komt Delft straks 38 miljoen euro tekort. Als het tegenvalt gaat het om 101 miljoen euro", aldus Harpe. De gemeente bezuinigt en burgers moeten meer betalen. Die financiële problemen noemt Harpe 'vervelend'.

De komende tijd zijn er meer proefritten. De bouwers willen daarmee kijken of alle veiligheidssystemen in de tunnel goed werken. Begin volgend jaar kunnen reizigers op het nieuwe ondergrondse station in- en uitstappen.

De tunnel bestaat eerst uit twee sporen, net als boven de grond. In de jaren erna moet het spoor in Delft worden verdubbeld. Dan is er ruimte voor meer treinen.

Intercity's kunnen stoptreinen zonder problemen inhalen. De ruimte voor de verdubbeling is er al. Naast het station ligt een lege buis, waarin sporen drie en vier komen.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Bouw wooncomplex en hotel voor studenten Bajeskwartier gestart

Gisteren, 16:32

Nieuw kantoor voor De Zwarte Hond Rotterdam

Gisteren, 10:48

Gesloten diamantslijperij is herbestemd tot markant woon- en werkgebouw

19 oktober, 3:53

De Nieuwe Verbinding N69 ingepast in natuurlijk landschap

19 oktober, 1:09

Amsterdam schrijft tender uit voor kavel 4A Sluisbuurt

Gisteren, 12:10

Bewoners van ruim duizend Rotterdamse straten vergroenen omgeving

19 oktober, 2:26

Royal HaskoningDHV doet onderzoek naar stadion na instorting tribune

19 oktober, 10:17

'Plan om wijk in Purmerend van gas af te halen is onrealistisch'

19 oktober, 9:52

BNO Piet Zwart Prijs 2021 voor Hella Jongerius

18 oktober, 4:39

Chinese huizenmarkt stort verder in door crisis bij Evergrande

18 oktober, 1:56
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan