Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Spoorzone Delft
Copyright: Sationshal. Spoorzone Delft
Copyright: Station annex stadskantoor. Spoorzone Delft
Spoorzone drukt zwaar op Delftse begroting
11 september 2014, 14:50
De gemeente Delft heeft het Rijk en de provincie Zuid-Holland om hulp gevraagd bij het oplossen van haar financiële problemen. De economische crisis en de stagnatie in de ontwikkeling van bouwprojecten "trekken een zware wissel op de begroting van de stad", stelt de gemeente.
Met name de financiële last van de Spoorzone vraagt de komende jaren te veel van het draagvermogen van Delft. Toen het project - ruim voor de crisis - werd gestart, ging het om de herontwikkeling van een gebied met een grote fietsenstalling, een nieuw station annex stadskantoor, een park, woningen en een spoortunnel.
Spoortunnel
Met de spoortunnel moet het traject tussen Den Haag en Rotterdam, dat nu over een viaduct door Delft loopt, over een lengte van 2,3 kilometer ondergronds komen te liggen. Destijds heeft de gemeente met Prorail en het Rijk afgesproken dat Delft 117 miljoen euro zou bijdragen aan de aanleg van de spoortunnel - waarvan inmiddels 85 miljoen is afbetaald.
De crisis heeft een spaak in het wiel gestoken. Berekend was dat de kosten van de tunnel konden worden betaald uit opbrengsten van de grond, die zou vrijkomen op de tunnel. Projectontwikkelaars hebben zich in de loop der tijd teruggetrokken, ontwikkelingen verlopen moeizaam.
Bezuinigingen
Delft heeft een (nieuw) pakket een forse bezuinigingen samengesteld. De stad zou onder meer ambtenaren moeten ontslaan en woonlasten verhogen. Er blijft echter een gat in de begroting van structureel vier miljoen euro in 2018. Dat ook nog bezuinigen brengt volgens wethouder Aletta Hekker van Financiën het voorzieningenniveau in gevaar.
Bovendien moet de gemeente rekening houden met een extra tegenvaller als in oktober de uitkomsten bekend zijn van de doorrekening van het project Spoorzone. Momenteel wordt een onafhankelijke toets uitgevoerd op een eerder onderzoek naar de verwachte kosten en risico's tot 2030.
Dit eerdere onderzoek, uitgevoerd door Het Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft op verzoek van het college, toonde aan dat "de planning en uitvoering van Spoorzone Delft op koers ligt, maar dat rekening moet worden gehouden met een mogelijk tekort in 2030 van dertig miljoen euro". Dat tekort kan nog oplopen als beheersmaatregelen niet toereikend blijken te zijn.
Risico's
De financiële risico's bij de verdere ontwikkeling en inrichting van het projectgebied zijn aanzienlijk. Dat komt onder meer door de keuze om het nieuwe stadsdeel in het spoorzonegebied Nieuw Delft op een andere manier te ontwikkelen zodat goed zou kunnen worden aangesloten op de marktvraag.
Verder hebben veranderde plannen voor de inrichting van de openbare ruimte geleid tot hogere kosten en is er een risico in de verkoopwaarde van de parkeergarage Spoorsingel.
Omdat Delft in gesprek gaat met de provincie en het Rijk over mogelijke oplossingen, kan de gemeente de begroting niet op tijd afronden. Bijgevolg komt de gemeente onder verscherpt toezicht van de provincie. Een zogeheten artikel 12-status is voor Delft voorlopig niet aan de orde, zo laat de gemeente weten.
Trefwoorden
gebiedsontwikkeling
spoorzone delft
crisis
delft
vastgoedcrisis
spoorzone
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
4
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
5
MVRDV werkt aan renovatie boeddhistisch klooster in Franse Dordogne
vrijdag, 12 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Delftse spoortunnel eind februari open
18 december 2014
Strop spoorgebied Delft groter dan verwacht
30 oktober 2014
Nieuw station Delft verrassend intiem
27 februari 2015
Video: Francine Houben over station Delft
12 december 2014
Bouw eerste woningen Nieuw Delft van start
26 februari 2016
Delft wil verder met ontwikkeling spoorzone
7 september 2015
'Spoortunnel Delft uiteindelijk moeite waard'
3 november 2014
Stationshal en ondergronds station Delft klaar
22 september 2014
Barcode ontwerpt ensemble Spoorzone Delft
23 maart 2015
'ProRail niet langer zelfstandig'
17 oktober 2016
Studentenhuisvesting X-Ray Delft geopend
23 april 2015
Spoorproject Delft 39 miljoen euro duurder
17 juni 2016
Palmbout maakt plan nieuwe wijk Spoorzone Delft
14 februari 2013
Tijdelijke invulling voor Spoorzone Delft
12 oktober 2011
Drie bureaus in race masterplan Spoorzone Delft
27 juli 2012
Tijdschema bouw Spoorzone Delft bekend
20 oktober 2011
Vijf kandidaten voor bouw stadskantoor Delft
16 januari 2012
Minder woningen in spoorzone Delft
19 september 2011
DP6 ontwerpt school Spoorzone Delft
17 oktober 2013
Spoorzone Delft krijgt tijdelijke studentenflat
8 november 2012
Delftse spoortunnel eind februari open
18 december 2014
Strop spoorgebied Delft groter dan verwacht
30 oktober 2014
Nieuw station Delft verrassend intiem
27 februari 2015
Video: Francine Houben over station Delft
12 december 2014
Bouw eerste woningen Nieuw Delft van start
26 februari 2016
Delft wil verder met ontwikkeling spoorzone
7 september 2015
'Spoortunnel Delft uiteindelijk moeite waard'
3 november 2014
Stationshal en ondergronds station Delft klaar
22 september 2014
Barcode ontwerpt ensemble Spoorzone Delft
23 maart 2015
'ProRail niet langer zelfstandig'
17 oktober 2016
Studentenhuisvesting X-Ray Delft geopend
23 april 2015
Spoorproject Delft 39 miljoen euro duurder
17 juni 2016
Palmbout maakt plan nieuwe wijk Spoorzone Delft
14 februari 2013
Tijdelijke invulling voor Spoorzone Delft
12 oktober 2011
Drie bureaus in race masterplan Spoorzone Delft
27 juli 2012
Tijdschema bouw Spoorzone Delft bekend
20 oktober 2011
Vijf kandidaten voor bouw stadskantoor Delft
16 januari 2012
Minder woningen in spoorzone Delft
19 september 2011
DP6 ontwerpt school Spoorzone Delft
17 oktober 2013
Spoorzone Delft krijgt tijdelijke studentenflat
8 november 2012
Toon alles
Andere nieuwsberichten
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
Gisteren, 15:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
Caroline Voet publiceert ontwerphandboek over Dom Hans van der Laan
Gisteren, 13:55
Deze maand verschijnt bij nai010 uitgevers het ontwerphandboek Dom Hans van der Laan in de praktijk. In de publicatie ontrafelt Caroline Voet de ontwerpprincipes van de Nederlandse benedictijner monnik en architect.
Bedrijfsverzamelgebouw Plus Ultra op universiteitscampus Wageningen klaar
Gisteren, 11:10
De draagconstructie van het 7.600 vierkante meter omvattend gebouw is nagenoeg volledig van CLT gerealiseerd en de gevel is bekleed met tegels van gerecycled plastic. Proof of the Sum is verantwoordelijk voor het ontwerp.
Architecten verzorgen weer masterclasses in Haarlem
17 december, 3:26
In PHIL Haarlem treden achtereenvolgens Jeroen de Willigen (Zwarte Hond), Kees Kaan (KAAN architecten) en Ninke Happel (HCVA) op.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
Gisteren, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
Gisteren, 09:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
17 december, 2:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Energiedoel voor 2030 wordt behaald, maar ambitie buiten bereik
17 december, 10:15
Nederland heeft in 2030 genoeg windturbines en zonnepanelen op land om het doel uit het Klimaatakkoord te halen.
Renovatie Helderse vuurtoren Lange Jaap blijkt mogelijk
16 december, 12:19
De monumentale vuurtoren Kijkduin in Den Helder, in de volksmond beter bekend als Lange Jaap, wordt gerenoveerd.
Nederland telt voor het eerst meer ouderen dan jongeren
16 december, 10:56
Ongeveer 3,76 miljoen mensen zijn 65 jaar of ouder, terwijl er bijna 3,72 miljoen mensen van jonger dan 20 zijn.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur