De lantaarnhal voor station Zwolle, een ontwerp van Studio Nauta, Joost Emmerik en Structure Workshop
Copyright: Atelier Luce
De lantaarnhal voor station Zwolle, een ontwerp van Studio Nauta, Joost Emmerik en Structure Workshop
Copyright: Atelier Luce
De lantaarnhal voor station Zwolle, een ontwerp van Studio Nauta, Joost Emmerik en Structure Workshop
Copyright: Atelier Luce
De lantaarnhal voor station Zwolle, een ontwerp van Studio Nauta, Joost Emmerik en Structure Workshop
Copyright: Atelier Luce
Copyright: Studio Nauta, Joost Emmerik, Structure Workshop
Copyright: Studio Nauta, Joost Emmerik, Structure Workshop
Copyright: Studio Nauta, Joost Emmerik, Structure Workshop

Studio Nauta ontwerpt duurzame ‘lantaarnhal’ als noordentree voor station Zwolle

Vandaag, 13:00
Station Zwolle krijgt een vernieuwde entree aan de noordzijde van het station in de vorm van een open ‘lantaarnhal’. Een circulaire benadering staat centraal in het ontwerp, waarmee Studio Nauta de competitie voor de nieuwe noordentree heeft gewonnen. Het ontwerp is uitgewerkt in samenwerking met Joost Emmerik en Structure Workshop.

De gewenste aanpassing van de noordentree maakt deel uit van de ruimere aanpak van de stationsomgeving, waarmee zowel het functioneren van het station als de aansluiting op de stad moet verbeteren. De opgave betreft naast een vernieuwing van de noordentree ook de perronoverkappingen.

Elegant baken
Het winnende ontwerp voor de entreehal en perronoverkappingen bouwt voort op elementen in het bestaande stationsgebied, legt Studio Nauta uit. Het team ontwierp een ronde, open entreehal, die qua schaal, verhoudingen en sfeer naadloos aansluit op het ingetogen monumentalisme van het stationsgebouw en de elegante structuur van de stationskap. De nieuwe perronoverkappingen nemen de contouren en structuur van de bestaande kappen over, aldus het ontwerpteam.

Deze ‘lantaarnhal’ heeft een oppervlakte van 4.500 m2, waarbij een centraal, open deel de reizigers een rustige en beschutte plek biedt te midden van de levendigheid van het station. In de omgeving fungeert de hal als een baken, zichtbaar vanuit alle richtingen en sfeervol verlicht in de avond.

Duurzaam en groen
De gemeente, NS en ProRail willen dat Zwolle het groenste station van Nederland heeft. De groene inrichting van de omgeving moet straks doorlopen in de noordentree; de entree moet daarnaast duurzaam worden gebouwd. Studio Nauta, Joost Emmerik en Structure Workshop hebben in hun ontwerp circulair bouwen centraal gesteld.

Zo worden materialen van op deze locatie gesloopte onderdelen hergebruikt in een hoogwaardige, vernieuwde vorm, zegt het ontwerpteam. In de gevel wordt bijvoorbeeld hergebruikt glas en aluminium toegepast. Hout vormt het belangrijkste bouwmateriaal, aangevuld met gestampt leem voor muren en kolommen.

Het resultaat is een lichte en elegante architectuur, die robuust en onderhoudsvriendelijk is. Vegetatie, zonnepanelen en inheemse beplanting worden in het ontwerp geïntegreerd, zowel op daken als perrons. Het ontwerp versterkt de verbinding met de omliggende groene straten en heeft een verkoelende werking, aldus het ontwerpteam.

Competitie
De competitie voor de nieuwe noordentree en perronoverkappingen is georganiseerd door ProRail in samenwerking met Bureau Spoorbouwmeester. De leden van de beoordelingscommissie vertegenwoordigden ProRail, gemeente Zwolle, Bureau Spoorbouwmeester en NS.

Voor de engineering van de opdracht schreven de partijen een afzonderlijke tender uit, die is gewonnen door Movares. Vanaf nu werken Studio Nauta, Joost Emmerik, Structure Workshop en Movares samen verder aan de opdracht.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Bouw eerste deel omvangrijk project Neutelings Riedijk in Brussel van start

Vandaag, 11:55

Van Spaandonk en Van Dooren nieuwe Rijksadviseurs voor de Fysieke Leefomgeving

Vandaag, 10:52

VenhoevenCS tilt zwembadcomplex op om lokale bodem te ontzien

Gisteren, 14:45

Loer Architecten presenteert schuurwoning in buurtschap Schelfhorst

Gisteren, 13:39

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Vandaag, 13:45

Duurzame energiebranche wil eerlijker speelveld warmtetransitie

Vandaag, 09:44

Kabinet scherpt regels bouwen langs rivieren aan

Gisteren, 17:04

Woningbouwprogramma in Rotterdamse Tweebosbuurt aangepast naar meer betaalbaar

Gisteren, 11:07

Laatste deel regiomiljarden gaat naar zestien regio's

Gisteren, 09:58

Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 1:57
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan