Tramviaduct over de Leidsche Rijn
Copyright: Rindert van den Toren
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Copyright: Ben Vulkers
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Copyright: Rindert van den Toren
Zicht vanaf Station Utrecht Vaartsche Rijn richting binnenstad
Copyright: Ben Vulkers
Gelijkrichterstation
Copyright: Rindert van den Toren
Gelijkrichterstation
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 langs de Weg tot de Wetenschap
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 bij Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 op Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
Tramviaduct over de Leidsche Rijn
Copyright: Rindert van den Toren
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Copyright: Ben Vulkers
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Copyright: Rindert van den Toren
Zicht vanaf Station Utrecht Vaartsche Rijn richting binnenstad
Copyright: Ben Vulkers
Gelijkrichterstation
Copyright: Rindert van den Toren
Gelijkrichterstation
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 langs de Weg tot de Wetenschap
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 bij Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
Tram 22 op Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren
P+R Utrecht Science Park
Copyright: Rindert van den Toren

Nieuwe bouwwerken langs acht kilometer trambaan

16 december 2019, 17:43
Veel van dergelijke nieuwe (tram)lijnen worden in Nederland niet meer aangelegd. Afgelopen zaterdag reed Tram 22, bij wijze van generale repetitie, voor het eerst met passagiers tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park; vandaag voor het eerst officieel volgens dienstregeling. StudioSK is vanaf het begon betrokken bij het ontwerpen en inpassen van de tramlijn.

Utrecht kampte al vele jaren met overvolle bussen tussen het centraal station en de Uithof, waar onder meer de universiteit en het Universitair Medisch Centrum zijn gevestigd. Eerdere plannen voor een tramverbinding stuitten op verzet (onder meer van de middenstand), maar in 2012 werd uiteindelijk toch gestart met de aanleg van een sneltramlijn, die echter de binnenstad zou mijden.

Viaduct
Ter plekke van Utrecht Centraal wordt de nieuwe lijn verbonden met de bestaande tram naar Nieuwegein en IJsselstein. De verbinding over het water de Leidsche Rijn aldaar geschiedt via een robuust viaduct in zwart beton.

De (trog)brug heeft een overspanning van ruim 50 meter met slechts een tussensteunpunt, legt studioSK uit. De vormgeving van de brug loopt door in de opritten, waardoor een sterk horizontaal accent is gerealiseerd in de zich verder vooral verticaal ontwikkelende stedelijke context.

Vaartsche Rijn
Aan de rand van de historische binnenstad, op de plek waar de Kruisvaart en de Vaartsche Rijn bij elkaar komen in een nieuw station gerealiseerd voor trein en tram. Het ontwerp is van de architecten Paul van der Ree en Edwin Megens van studioSK.

De perrons van station Utrecht Vaartsche Rijn liggen boven het water en bieden een fraai uitzicht. Op straatniveau is hier 8.000m2 aan functies gerealiseerd, met onder andere winkelruimte, een bewaakte fietsenstalling, een parkeergarage en stallingen voor buurtbewoners.

Gelijkrichterstations
Langs de lijn zijn voor de elektrische voeding van Tram 22 meerdere onderstations gerealiseerd, ontworpen door architecten Tjerk van de Lune en Peter Heideman. Hierin wordt wisselstroom omgezet naar gelijkstroom voor de bovenleidingen van de tram. De sinusgolven op de zijgevels verwijzen naar de wisselstroom; op de kopse gevels gaat de golf over in een rechte lijn: de gelijkstroom.

Opvallend is dat de trambaan voor een ruim deel van het traject – tussen de Koningsweg en het Science Park – in het gras ligt. Dat is nieuw voor het Utrechtse tramnet. Overigens ligt hier ook het eerste stukje van het traject, dat als symbolische bouwstart werd gelegd, ter hoogte van zwembad De Krommerijn.

P+R met klimwand
Aan de oostkant van de stad is, vlakbij de A28, de P+R Utrecht Science Park gerealiseerd. Dit transferium van negen verdiepingen hoog is een ontwerp van architecten Paul van der Ree en Edwin Megens van studioSK, samen met KCAP.

Op maaiveld bevinden zich hier de bushalte, het tramstation, een fietsenstalling en commerciële ruimten. Hierboven bevinden zich 2.000 parkeerplaatsen. Opvallend en publieksvriendelijk is het centrale atrium met echte bomen in het hart van het gebouw.

Hierdoor valt er overal daglicht in het gebouw; dat helpt de gebouwgebruiker in de oriëntatie en verhoogt de sociale veiligheid. Bijzonder is ook de klimwand aan de zuidgevel van het gebouw voor sportcentrum Olympos en de Utrechtse klimvereniging USAC.

Realisatie
De realisatie van de tramlijn, aanvankelijk aangeduid als de Uithoflijn, is niet zonder slag of stoot verlopen. De kosten zijn hoger uitgevallen en de ingebruikname is uitgesteld. Na  een kritisch rapport over de aansturing door de provincie heeft de Utrechtse gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof in februari 2018 het veld moeten ruimen.

In totaal is het traject van Tram 22 acht kilometer lang en telt negen haltes. Met de start van de tramdienst is de buslijn tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park opgeheven.

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan