Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en gaas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en glas winkelpui. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en gaas parkeergarage. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en glas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en groen. studioSK
Copyright: studioSK

Nieuw station nabij Utrechtse binnenstad

22 augustus 2016, 11:39
Aan de rand van de Utrechtse binnenstad is vandaag een nieuw station in gebruik genomen. Voor de compositie van de gevels van Utrecht Vaartsche Rijn heeft architect Paul van der Ree van studioSK een ‘bouwdoos’ met elementen ontwikkeld.

Station Utrecht Vaartsche Rijn is onderdeel van een nieuwe stedelijk bouwblok, dat zich over een lengte van een kleine kilometer uitstrekt. Het station boor trein en tram ligt zo’n zes meter boven straatniveau en kruist het water van de Vaartsche Rijn, die richting binnenstad overgaat in de Oude Gracht.

Inpassing
Op maaiveldniveau is circa 8.000 m2 programma gerealiseerd. Binnen de contour van het nieuwe stedelijke bouwblok zijn een parkeergarage voor 200 auto’s, twee fietsenstallingen, winkelruimte, bewonersruimten en ruime kruisende wegen ondergebracht.

De inpassing van het project in de woonstraten en de aangrenzende begraafplaats (een ontwerp van J.D. Zocher jr.). Architect Van der Ree: “Het station moest aansluiten bij de wijk. Dat is in het uiteindelijke ontwerp goed gelukt. En wat ik vooral ook belangrijk vind is dat het project tot stand is gekomen in nauw overleg met de bewoners. Voor hen waren de bouwplannen namelijk behoorlijk ingrijpend.”

Bouwdoos
Voor de compositie van de gevels heeft de architect een ‘bouwdoos’ met een beperkt assortiment aan elementen ontwikkeld. Daarmee moest bovendien een programma worden vormgegeven, dat nog niet vaststond. Het bouwpakket bestaat uit drie elementen: betonnen kaders, bakstenen vlakken en een golvende betonnen kroonlijst.

Een aantal van de betonnen kaders steekt als een soort ‘portalen’ boven het station uit. Ze symboliseren dat het station een stedenbouwkundige poort is tussen de zuidoostelijke woonwijken en de binnenstad. En een poort tot de stad voor bezoekers, want vanaf het nieuwe station is het even ver naar het stadscentrum als vanaf Utrecht Centraal.

Baksteen en gaasgevels
Voor de bakstenen vlakken heeft studioSK (onderdeel van Movares) een steen met lang en plat formaat gekozen, die is gemetseld met verticale stootvoegen en terugliggende horizontale voegen. Dit accentueert de karakteristieke lange lijnen in het project.

In de bakstenen gevels zijn kaders en een gaasgevel opgenomen, wat zorgt voor daglichttoetreding in de stalling, ventilatie en een visuele relatie met de aangrenzende straten. In de straten met woningen zullen de gaasgevels begroeid raken met klimbeplanting.

Infrastructuur
Opdrachtgever voor het treinstation is ProRail; de gemeente Utrecht heeft opdracht gegeven voor de zogeheten Uithoflijn. Vandaag is het treinstation in gebruik genomen en morgen wordt het officieel geopend. In 2018 zal ook de tram van de Uithoflijn gaan rijden en Vaartsche Rijn als halte gaan functioneren.

Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende en laatste station dat opent als onderdeel van het project Randstadspoor. Sinds 2007 openden al Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Een houten villa genesteld in het bos

Gisteren, 17:31

Mecanoo presenteert bouwfoto’s van het Doris Duke Theatre in Becket, Massachusetts

Gisteren, 15:17

Happel Cornelisse Verhoeven presenteert ontwerp renovatie Algemene Rekenkamer

Gisteren, 13:15

Prestigieuze Galerij der Koningen in Museo Egizio na herontwerp door OMA officieel geopend

Gisteren, 11:15

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

Gisteren, 16:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

Gisteren, 14:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08

Ruim 3.000 huurwoningen minder op de markt

20 november, 9:35

CPB: aantal gebouwde woningen belangrijker dan soort woningen

19 november, 10:07

Kamerlid Van der Burg verhoord in Almere over Floriade-fiasco

18 november, 5:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan