Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Hoofdkantoor Bluewater ( Park 20|20 / Delta Development Group)
Copyright: Mock-up hoofdkantoor Bluewater ( Nieman-Kettlitz Gevel- en Dakadvies)
Copyright: Museum De Fundatie ( Nieman-Kettlitz Gevel- en Dakadvies)
'Ontwerp gevel kwestie van risico’s elimineren’
31 januari 2014, 13:45
Een gevel is een complex onderdeel van een gebouw, maar dat maakt voor ingenieur Peter Kuindersma zijn vak zo interessant. Met zijn bureau Nieman-Kettlitz werkte hij mee aan uiteenlopende projecten als Zwolse museum De Fundatie en het hoofdkantoor van Bluewater in Hoofddorp. “In zekere zin moet je het wiel telkens opnieuw uitvinden.”
Tekst Kirsten Hannema
Lekkende gevels zijn, alle innovaties op façade-gebied ten spijt, nog altijd een veel voorkomend probleem, ziet Peter Kuindersma van bureau
Nieman-Kettlitz Gevel- en Dakadvies
(onderdeel van de Nieman-groep).
“Er is de afgelopen decennia ontzettend veel aan nieuwe gevelproducten ontwikkeld, en die zijn allemaal doorgetest op isolatiewaarden en waterdichtheid. Maar op het moment dat die elementen op elkaar aangesloten worden, ontbreekt het dikwijls aan kennis. Je kunt niet alles met kit oplossen.”
Uitwendige scheidingsconstructie
De ingenieurs van Nieman-Kettlitz zoeken samen met de architect, aannemer en opdrachtgever naar een gedegen oplossing. Want ja, het architectonische beeld is heel belangrijk, maar de gevel is toch in de eerste plaats een ‘uitwendige scheidingsconstructie, die de mensen binnen beschermt tegen regen, zon, koude en wind’, aldus Kuindersma.
“Isolatie, waterdichtheid, daglichttoetreding, uitzicht - de gevel moet veel verschillende eigenschappen hebben, dat maakt ons vak zo interessant. Het ontwerp moet perfect zijn – je hebt het over een stuk gebouw dat vijftig jaar of langer mee moet gaan, in tegenstelling tot installaties die je na vijftien tot twintig jaar kunt vervangen. Het is dus belangrijk om veel aandacht te besteden aan de schil van het gebouw - het kan niet zo zijn dat je matige geveldetaillering ondervangt met extra verwarming.”
In Hoofddorp wordt gebouwd aan het
nieuwe hoofdkantoor van tankerproducent Bluewater
, een ontwerp van McDonough & Partners. Nieman-Kettlitz werd door de aannemer gevraagd mee te denken over de bouwfysische uitwerking van de gevel.
“Het was een lastig ontwerp, een combinatie van houtskeletbouw-elementen met waterwerende en dampdoorlatende folie, afgewerkt met keramische tegels. Vooral bij de aansluiting op de kozijnen was de vraag hoe het water buiten te houden.”
Mock-up
Op advies van Nieman-Kettlitz werd een mock-up gebouwd, die in beeld bracht wat 2D-tekeningen niet kunnen. Op basis daarvan is rond de kozijnen aluminium zetwerk met opstaande randen ontworpen, waarop de dakpansgewijs aangebrachte folies afwateren. Pas daarna werden alle gevelelementen geproduceerd, waarna op de bouw nog vier kwaliteitscontroles volgden, onder meer om foutjes in de maatvoering bij te stellen.
“Gevels ontwerpen is een kwestie van risico’s elimineren”, legt Kuindersma uit. “Een gebouw is nu eenmaal niet een auto waar jarenlang aan is ontwikkeld, in zekere zin moet je het wiel elke keer opnieuw uitvinden.”
BIM (Building Information Modelling), een systeem dat door steeds meer architecten gebruikt wordt, vindt hij daarbij behulpzaam. “Dikwijls zie je dat partijen langs elkaar heen praten; de aannemer, de gevelbouwer – iedere doet z’n ding. Met BIM breng je informatie over waterdichtheid, brandveiligheid, bouwfysica, installatietechniek, enzovoorts in een 3D-model bij elkaar .”
De Fundatie
Een van de spannendste projecten waar Kuindersma het afgelopen jaar aan werkte, was
museum De Fundatie
in Zwolle (ontwerp: Bierman Henket architecten). “Ik heb respect voor de durf van de architect om het op zo’n manier te doen, ondanks dat het technisch natuurlijk een enorme uitdaging is.”
Het probleem zat met name in de lucht/dampdichtheid en thermische isolatie van de met tegels beklede constructie. Door het speciale klimaat in het museum, is het binnen relatief vochtig. Daarbij sloot het bolvormige ontwerp een traditionele isolatie (platen) uit.
Uiteindelijk is gekozen voor een ‘cocon’ van isolatieschuim (PUR) die in het werk tegen de onderzijde van het dak is opgespoten met daarvoor een dampscherm, afgewerkt met gipsplaten. Tijdens het ‘sluiten’ van de bolvorm is op meerdere momenten het houtvochtpercentage gemeten – de kans op opsluiting van (bouw-)vocht was namelijk aanwezig.
Financiële druk
Welke trends ziet Kuindersma op gevelgebied? “Duurzaamheid en energiezuinigheid staan tegenwoordig voorop - isoleren en luchtdichtheid worden steeds belangrijker. Tegelijkertijd zie ik dat, mede door de crisis, de financiële druk in de bouw is toegenomen. Zeker bij complexe ontwerpen, zoals dynamische of gekromde gevels, kan het dan misgaan. Zo’n systeem wordt in de markt gezet en vervolgens voor een minimaal budget gebouwd. Je ziet soms op papier al dat details lekken.”
Dat steeds meer (overheids)opdrachten als PPS (Publiek-private Samenwerking) worden aanbesteed, waarbij een consortium niet alleen tekent voor het ontwerp en de uitvoering van het gebouw, maar ook voor de eerste dertig jaar onderhoud, vindt Kuindersma daarom een goede ontwikkeling.
Trefwoorden
peter kuindersma
bluewater
museum de fundatie
nieman-kettlitz gevel- en dakadvies
gevel
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
3
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
4
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
woensdag, 26 november
5
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
donderdag, 27 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Kabinet wil meer bescherming tegen brand
8 maart 2016
'Senioren kunnen zich bij brand niet redden'
28 november 2014
Rapp: 'Ik ben blij met de Hollandse baksteentraditie'
7 februari 2014
Het Grote Gevelcongres in beeld
12 februari 2014
'Gevelontwerp gaat over creëren van rust'
6 januari 2014
Nieuw project op Park 20|20 officieel gestart
23 april 2013
Design Award voor De Fundatie en kerk Uitwierde
21 oktober 2013
Materia Co-Creation Award voor de Fundatie
23 januari 2014
Gevarieerde gevels maken campus UWC een geheel
17 januari 2014
Marlies Rohmer: beheersing ambacht essentieel
9 januari 2014
Sjoerd Soeters: gevel moet herkenning oproepen
6 december 2013
MVSA: gevel combinatie esthetiek en functionaliteit
14 januari 2014
Comfort Unit regelt binnenklimaat via gevel
21 januari 2014
‘Mooi als de gevel een verrassing oplevert’
23 januari 2014
Uitgebreid Museum De Fundatie opent deuren
31 mei 2013
Video: Museum De Fundatie
31 mei 2013
Zes meter hoge taatsdeur opent glaspui
22 januari 2014
OMA: “Wij werken één idee door”
17 januari 2014
Octatube: ‘Koppelstuk tussen droom en realiteit’
24 januari 2014
Kabinet wil meer bescherming tegen brand
8 maart 2016
'Senioren kunnen zich bij brand niet redden'
28 november 2014
Rapp: 'Ik ben blij met de Hollandse baksteentraditie'
7 februari 2014
Het Grote Gevelcongres in beeld
12 februari 2014
'Gevelontwerp gaat over creëren van rust'
6 januari 2014
Nieuw project op Park 20|20 officieel gestart
23 april 2013
Design Award voor De Fundatie en kerk Uitwierde
21 oktober 2013
Materia Co-Creation Award voor de Fundatie
23 januari 2014
Gevarieerde gevels maken campus UWC een geheel
17 januari 2014
Marlies Rohmer: beheersing ambacht essentieel
9 januari 2014
Sjoerd Soeters: gevel moet herkenning oproepen
6 december 2013
MVSA: gevel combinatie esthetiek en functionaliteit
14 januari 2014
Comfort Unit regelt binnenklimaat via gevel
21 januari 2014
‘Mooi als de gevel een verrassing oplevert’
23 januari 2014
Uitgebreid Museum De Fundatie opent deuren
31 mei 2013
Video: Museum De Fundatie
31 mei 2013
Zes meter hoge taatsdeur opent glaspui
22 januari 2014
OMA: “Wij werken één idee door”
17 januari 2014
Octatube: ‘Koppelstuk tussen droom en realiteit’
24 januari 2014
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Gemeenteraad stelt gebiedsvisie voor Bussum-Zuid vast
Gisteren, 14:40
In het gebied komen onder meer duizend nieuwe woningen. Alle vijf deelgebieden worden volgens een eigen aanpak ontwikkeld, meldt SVP Architectuur en Stedenbouw.
BLAStprijs 2025 toegekend aan Nieuwe Mark
Gisteren, 13:32
Het project, naar een ontwerp van de stadsingenieurs van de gemeente Breda, behelst het doortrekken van de Mark aan de westkant van de Bredase binnenstad.
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
Gisteren, 11:40
De woontoren landt op straatniveau in het bestaande fabriekscomplex De Oliebron, dat getransformeerd zal worden om buurtgerichte functies te huisvesten.
StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel
Gisteren, 10:59
Station Nieuwerkerk aan den IJssel staat aan de vooravond van een grote vernieuwing. Het station krijgt een opener karakter en wordt voorzien van houten perronkappen.
Utrecht wil met gebiedsplan natuur, bouwers en boeren helpen
Gisteren, 15:14
Belangrijkste doel van het ontwerp Utrechts Programma Landelijk Gebied is het weer op gang brengen van de vergunningverlening.
Betaalprobleem Vanke nieuwe klap voor Chinese vastgoedsector
Gisteren, 09:32
Vanke was ooit de grootste huizenbouwer van China, afgemeten naar verkoopcijfers.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
26 november, 4:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
26 november, 2:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur