Copyright: Mash Up-stoel. Studio Schneemann
Copyright: Mash Up-stoel. Studio Schneemann
Copyright: Mash Up-stoel. Studio Schneemann
Copyright: Mash Up-lamp. Studio Schneemann
Copyright: Mash Up-lamp. Studio Schneemann
Copyright: Mash Up-suikerpotjes. Studio Schneemann

NL in Milaan: Diederik Schneemann

26 april 2013, 16:00
Architectenweb presenteert gedurende een aantal weken een serie over Nederlands ontwerp dat tijdens de Milan Design Week 2013 is gepresenteerd. In de vijfde aflevering: pregnante vragen van Diederik Schneemann.

Ontwerper Diederik Schneemann presenteerde tijdens de Milan Design Week de collectie Mash Up, die volledig 3D-geprint is. Niet alleen dat, de Mash Up-objecten zijn ook nog eens samengesteld uit bestaande ontwerpen. De Mash Up-stoel bestaat bijvoorbeeld uit fragmenten van stoelontwerpen van Gerrit Rietveld, Ross Lovegrove, Normer Cherner, Arne Jacobsen en Charles en Ray Eames. Het Mash Up-suikerpotje combineert delen van de Bialetti-percolator door Luigi de Ponti, een Coco Chanel-parfumflesje en het vogeltje van Michael Graves’ fluitketel voor Alessi. De getoonde lamp bestaat uit aaneengesmede fragmenten van de Bialetti-percolator, het vogeltje van Alessi en een oor van Huttons mok.

Auteursrecht
Meer dan een serie producten geeft Schneemann hiermee het publiek - en vooral zijn collega-ontwerpers - een aantal vragen om zich over te buigen. Die vragen raken aan wat de zich snel ontwikkelende 3D-technologie betekent voor de consument en gebruiker, maar zeker ook voor het auteursrecht. Het wordt steeds eenvoudiger om een object driedimensionaal te scannen en vervolgens te printen.

Het moment komt dichterbij dat dit zelfs voor particulieren, in een thuissituatie, haalbaar is. Als mensen straks via open source-platforms, misschien via peer-to-peer-sites, printfiles van gescande ontwerpen gaan uitwisselen, kan iedereen thuis zijn zelfgeprinte Toyo Ito-bestek, Dr. No-stoel van Philippe Starck of een Poul Hennigsen-lamp hebben. Hoe bescherm je dan als ontwerper je copyrights? Schneemann vermoedt dat het voor veel producten voorlopig goedkoper blijft om ze aan te schaffen dan om ze te printen. “Voor een deel van de kleinere producten uit het hogere segment zal het probleem zeker snel een rol gaan spelen”, zegt hij. “Eerst neemt vooral het customizen van bestaande producten denk ik een vlucht. Het Toyo Ito-bestek met je naam er in.”

Samples
Kan het bij – door ‘onbevoegden’ – geprinte versies van een design nog mogelijk zijn om je auteursrechten te claimen, moeilijker wordt het bij mixproducten als Schneemanns Mash Ups. De muziek- en de filmindustrie hebben al ervaren dat het een juridisch moeilijk is de grens tussen citaat en plagiaat te bepalen. Schneemann heeft, om in muziektermen te blijven, een ‘mix’ gemaakt uit louter ‘samples’.

Hij is geen jurist, maar voor zijn Mash Up-collectie heeft hij wel advies ingewonnen. “Voor zover ik weet kun je onderdelen gebruiken, mits ze niet zelfstandig beschermd zijn”, legt hij uit. “Het wordt volgens mij pas echt een issue als het geheel teveel lijkt op het origineel. Waar die grens precies ligt, blijft voor een ontwerper een lastige vraag.”

Kan een architect of designer claimen dat hij ‘citeert’, ‘samplet’ of ‘mixt’ en zodoende een nieuw eigen ontwerp creëert waarover hij het auteursrecht heeft? Volgens Schneemann zou dat inderdaad kunnen. “Zeker als hij door de combinatie van onderdelen iets nieuws en visueel totaal anders creëert. Ik doe het niet omdat ik er niet in geloof. Maar ik geef mijn ontwerp ook niet zo maar prijs.”

Maatstaf
Met zijn Mash Up-collectie roept Schneemann een aantal pregnante vragen op. Zijn eigen zorg is niet zozeer het stelen van zijn creatief eigendom. “Diefstal van vorm heb ik al geaccepteerd”, zegt hij. “Als ik me al ergens zorgen over maak is het de vraag naar ontwerpers in de toekomst. Als mensen een deel van hun producten zelf kunnen vormgeven of bestaande producten naar persoonlijke wens kunnen aanpassen, dan valt er een stuk minder te ontwerpen.”

“Uiteindelijk geloof ik dat het recht hebben op een vorm niet houdbaar is. Vooral ook omdat bijna al het ‘nieuwe’ geënt is op wat eraan vooraf ging”, legt hij uit. “Ik geloof in de houdbaarheid van interessante objecten en producten die mooi vervaardigd zijn. In de toekomst zal dit voor luxegoederen nog meer de maatstaf worden.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Ontwikkeling gebouwencomplex Amstel Vista bij Berlagebrug gestart

1 uur geleden

TALKS about architecture organiseert twee lezingen in januari

Gisteren, 16:26

Bonaire krijgt kleurrijke en volwaardige gemeenschapsbibliotheek

Gisteren, 15:26

Gevel van zonnepanelen voor onderwijscomplex De Kikker

Gisteren, 14:32

Nieuwe eigenaren voor designlocatie Kazerne

2 uur geleden

Nederlandse bureaus gelauwerd bij Prix Versailles

Gisteren, 12:05

Nieuw onderzoek: aantal daklozen verschilt sterk per regio

Gisteren, 11:08

Schoof hoopt dat pensioensector snel weer meepraat over woningbouw

Gisteren, 09:11

Katwijk moet plannen voor woonwijk met 5600 huizen aanpassen

11 december, 2:22

Kosten nieuwbouw RIVM na vertraging 136 miljoen euro hoger

11 december, 11:54
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan