De IJboulevard
Copyright: Topview
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Topview
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
De IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode
Fietsenstalling IJboulevard
Copyright: Ossip van Duivenbode

Alle werkzaamheden aan IJboulevard Amsterdam afgerond

18 april, 14:43
Vorige week zijn alle werkzaamheden aan de IJboulevard achter het centraal station van Amsterdam afgerond. Nadat op 22 februari al de fietsenstalling was geopend is nu ook de bovengelegen boulevard geheel in gebruik. Het nieuwe wandel- en verblijfsgebied aan het water omvat 6.000 vierkante meter.

De nieuwe boulevard tussen het station en het IJ bestaat uit een deel met natuurstenen tegen en zitbanken en een houten trap plus vlonder waarop de gebruikers van het uitzicht op het water kunnen genieten. Waar de bestaande kade vooral als verkeersgebied fungeert, is de boulevard bestemd als plek om te vertoeven.

Er is gekozen voor blauwgrijze granieten bestrating om te zorgen dat de boulevard samen met water en lucht een mooi geheel aan grijstinten vormt, meldt de gemeente Amsterdam. Het plein is bewust leeg gehouden, zodat bezoekers het open water goed kunnen ervaren. Aan het begin van het plein bevinden zich de twee toegangen tot de ondergelegen fietsenstalling.

Doordat de entrees naar de fietsenstalling met dezelfde donkergrijze natuursteen zijn afgewerkt als de boulevard, is de voor fietsers overgang geleidelijk en vormt de stalling als het ware een verlengstuk van de openbare ruimte, melden de architecten van het plan.

Het ontwerp voor de IJboulevard is gemaakt door VenhoevenCS architecture+urbanism met Van Hattum en Blankevoort en DS Landschapsarchitecten. De boulevard vormt het dak van de 4.000 plekken tellende semi-drijvende fietsenstalling.

Zinktunneltechniek
De fietsenstalling is met behulp van zinktunneltechniek ingepast tussen de kade en de naastgelegen autotunnel. Ook de metro van de Noord-Zuidlijn voert onder de fietsenstalling door. Tussen de funderingspalen onder water faciliteren biohutten, hout, kokosmatten en poreus beton het ecosysteem van het IJ.

Het is de eerste keer dat de zinktechniek voor een fietsenstalling is toegepast. Normaal gesproken worden elementen afgezonken naar de waterbodem om daar een tunnel te vormen. Hier zijn de elementen op palen geplaatst die boven de waterbodem uitsteken tot ongeveer 4,5 meter onder het waterniveau. Daarbij is de bovenste helft van de tunnelelementen boven water blijven staan. Hiermee is de boulevard gemaakt.

Ook is er een aanvaarbescherming aangebracht om aanvaringen vanaf het IJ te voorkomen. Met deze aanvaarbescherming worden de Noord/Zuidlijn, de Michiel de Ruijter-autotunnel en het busstation beschermd.

Grootschalige vernieuwing
Aan de IJ-zijde van het centraal station heeft in het afgelopen decennium een grootschalige vernieuwing plaatsgevonden. Aan deze kant verrees de nieuwe IJ-hal met onder meer winkels en horeca, die tevens toegang biedt tot de onder het station gelegen halte van de in 2019 geopende Noord-Zuidlijn. Boven de IJ-hal is een nieuw busstation gerealiseerd, terwijl eronder de genoemde autotunnel is gerealiseerd.

Eerder dit jaar werd aan de andere kant van Amsterdam CS een fietsenstalling naar ontwerp van wUrck geopend.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Buurtje met 54 woningen langs Kralingse Zoom opgeleverd

1 uur geleden

Bouwvergunning aangevraagd voor Lumière in Rotterdam

3 uur geleden

MindLabs in Tilburgse Spoorzone officieel geopend

Gisteren, 15:08

Pleinen van kunstenaar Sol LeWitt in Amsterdam weer schoon

Gisteren, 12:10

Bloomberg: oprichter wankel vastgoedconcern Evergrande zit vast

2 uur geleden

Vijlbrief somber over investeringen in nieuwe gasprojecten Noordzee

3 uur geleden

Woonbond blij dat Kamer winstbelasting corporaties wil afschaffen

Gisteren, 16:31

Schiphol heeft weer vergunning om stikstof uit te stoten

Gisteren, 15:48

CPB: woningbeleggers profiteerden van strengere leennormen

26 september, 12:15

Testcentrum voor hyperloops in Veendam gaat officieel beginnen

26 september, 11:35
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan