Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Herstel van de symmetrie op station Amsterdam Centraal
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Ingrepen in de transfercapaciteit van station Amsterdam Centraal
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Nieuwe situatie plattegrond entree van de westelijke reizigerstunnel station Amsterdam Centraal
Copyright: ZJA Architects & Engineers
Oude situatie plattegrond entree van de westelijke reizigerstunnel station Amsterdam Centraal
Copyright: ZJA Architects & Engineers

Vernieuwde entree westelijke reizigerstunnel Amsterdam Centraal geopend

Vandaag, 11:13
Begin deze maand is de vernieuwde entree voor de westelijke reizigerstunnel van station Amsterdam Centraal geopend. Er is zowel fysiek als visueel meer ruimte gecreëerd in de zogenaamde Westknoop, die tot de drukste punten van het Amsterdamse hoofdstation behoort. Daarbij is de oorspronkelijke architectuur van het monument ingezet om de leesbaarheid van het gebouw te vergroten.

Het ontwerp voor de vernieuwing was in handen van ZJA Architects & Engineers, in samenwerking met Braaksma & Roos Architectenbureau en IGG. Dit team, met ZJA als hoofdarchitect, verzorgt het ontwerp voor de gehele verbouwing van Amsterdam Centraal, die in 2030 voltooid moet zijn. In de Westknoop kwamen alle uitdagingen van de grootschalige verbouwing samen, meldt ZJA.

Het was zaak om meer ruimte te creëren voor de reiziger binnen een rijksmonument, terwijl het station ondertussen in bedrijf bleef. Heldere ontwerpuitgangspunten, een ongekend precisiewerk en een innige samenwerking tussen alle bouwpartners zorgden er volgens projectleider Teun Teeuwisse (ZJA) voor dat er een frisse, overzichtelijke en aangename ruimte is ontstaan. Ook is de oorspronkelijke architectuur van het monument beter zichtbaar gemaakt, want tevens de leesbaarheid van het gebouw moet vergroten.

Om fysiek meer ruimte te creëren, zijn de trappen en roltrappen naar de perrons verplaatst. De (te) steile hellingbaan aan de kant van de stationshal heeft hiervoor plaatsgemaakt. . Daarboven zijn de achter plaatstaal verdwenen gemetselde bogen van de originele perronconstructie teruggebracht. Ook zijn de noordgevel van het Cuypersgebouw en de voormalige grondkerende wand weer herkenbaar gemaakt.

De donkere hoekige en ‘metalen’ vormgeving uit de jaren tachtig is vervangen door lichte kleuren en accenten bij de trappen. Tegen de wand van het monument zijn naast verkeerstrappen brede treden gerealiseerd waarop bezoekers kunnen zitten. Verder zijn er in het gebied twee liften geplaatst die de entree, de reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar verbinden.

Oosttunnel
Nu de Westknoop klaar is gaat de smalle oosttunnel op de schop gaan. Deze wordt verbreed en voorzien van winkels. Pal daarnaast wordt een grote inpandige fietsenstalling met 8800 plekken gerealiseerd, naar een ontwerp van Arcadis. Ondertussen worden de perrons stuk voor stuk verbreed, door het huidige aantal sporen tussen de perrons terug te brengen en de capaciteit van de stijgpunten - trappen, liften en roltrappen - vergroot. 

De verbouwing en uitbreiding van Amsterdam Centraal is onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), dat als doel heeft meer treinen te kunnen laten rijden en de transferruimte in het hele station (op een aangename manier) te vergroten. Ook stijgt het aantal treinreizigers van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030, waarvoor perrons breder en langer worden. Verder worden spoorbruggen rond het station vervangen en wordt bij de Dijksgracht een ongelijkvloerse kruising aangelegd zodat treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten.

Eerder dit jaar werd het eerste deel van de nieuwe Eurostar-terminal in de voormalige Amstelpassage van het station in gebruik genomen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Eindhoven presenteert masterplan voor Stadhuisplein en omgeving

49 minuten geleden

KAAN Architecten transformeert historische fabriek in Brazilië tot cultureel centrum

27 juni, 11:44

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

26 juni, 5:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

26 juni, 4:11

Noodroep KNVB aan politiek om sportaccommodaties te redden

4 uur geleden

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

27 juni, 10:55

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

27 juni, 9:28

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

26 juni, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan