Copyright: Plomp
Focusgebied Gateway to Iceland Forecourt
Copyright: KCAP
Focusgebied Gateway to Iceland en Adalgata
Copyright: KCAP
Focusgebied A´sbru´
Copyright: KCAP
Focusgebied Helguvi´k
Copyright: KCAP
Masterplan overzicht
Copyright: KCAP
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Aðalgata
Copyright: KCAP
A´sbru´
Copyright: KCAP
Helguvi´k-Bergvi´k
Copyright: KCAP
Masterplan
Copyright: KCAP
Masterplan geheel
Copyright: KCAP
Masterplan, Economische activiteiten
Copyright: KCAP
Masterplan, raamwerk
Copyright: KCAP
Masterplan, woon- en sociale infrastructuur
Copyright: KCAP
Verbonden ontwikkelingen
Copyright: Felixx
Masterplan, landschappelijke identiteit
Copyright: Felixx
Strategie: gefaseerde herbebossing
Copyright: Felixx
Strategie: identiteit IJslandse landschap
Copyright: Felixx
Strategie: landschaps-tools
Copyright: Felixx
Strategie: knooppunten
Copyright: Felixx
Copyright: KCAP/Felixx
Copyright: Plomp
Focusgebied Gateway to Iceland Forecourt
Copyright: KCAP
Focusgebied Gateway to Iceland en Adalgata
Copyright: KCAP
Focusgebied A´sbru´
Copyright: KCAP
Focusgebied Helguvi´k
Copyright: KCAP
Masterplan overzicht
Copyright: KCAP
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Copyright: Plomp
Aðalgata
Copyright: KCAP
A´sbru´
Copyright: KCAP
Helguvi´k-Bergvi´k
Copyright: KCAP
Masterplan
Copyright: KCAP
Masterplan geheel
Copyright: KCAP
Masterplan, Economische activiteiten
Copyright: KCAP
Masterplan, raamwerk
Copyright: KCAP
Masterplan, woon- en sociale infrastructuur
Copyright: KCAP
Verbonden ontwikkelingen
Copyright: Felixx
Masterplan, landschappelijke identiteit
Copyright: Felixx
Strategie: gefaseerde herbebossing
Copyright: Felixx
Strategie: identiteit IJslandse landschap
Copyright: Felixx
Strategie: landschaps-tools
Copyright: Felixx
Strategie: knooppunten
Copyright: Felixx
Copyright: KCAP/Felixx

Team met KCAP presenteert masterplan Keflavík Airport Area

9 maart 2023, 16:56
Het K64 Keflavík Airport Area Masterplan, dat is ontwikkeld door een multidisciplinair team onder leiding van KCAP, is officieel bekendgemaakt. Het masterplan schetst een stapsgewijze strategie voor de transformatie van het schiereiland waarop de belangrijkste luchthaven van IJsland ligt tot groeilocatie voor duurzame innovaties.

Het masterplan is voor IJsland van nationaal belang, stelt het team van KCAP. Het team is dan ook trots op de officiële status van ‘K64’, zo laten KCAP en Felixx (dat ook van het team deel uitmaakt) weten. Eind 2021 won het multidisciplinaire team de competitie voor het opstellen van het masterplan. De internationale prijsvraag was georganiseerd door Keflavík Airport Development Company (Kadeco) met het oog op de ontwikkeling het gebied rondom de luchthaven.

Ruimte voor innovatie
Keflavík International Airport ligt op het schiereiland Suðurnes, 50 km verwijderd van de hoofdstad Reykjavík. Het luchthavengebied, zo’n 55 m2 groot, ligt strategisch tussen Europa en Noord-Amerika en omvat het Reykjanes UNESCO Global Geopark. Dit maakt het gebied volgens het KCAP-team bij uitstek geschikt als belangrijke groeilocatie voor duurzame innovatie in de luchtvaart-, energie- en technologiesector.

Het masterplan met de naam K64 – vernoemd naar de ligging op de 64e noordelijke breedtegraad – moet een katalysator zijn voor de innovatie van de IJslandse economie, meldt het team. “Het is een groots opgezet project, ontworpen om dit unieke gebied in zijn volle potentie te ontwikkelen.”

K64 schetst een stapsgewijze strategie die over een langere periode de transformatie van het schiereiland Suðurnes stuurt. Met het oog op duurzame groei wijst het masterplan drie focusgebieden aan waar economische activiteiten en lokale gemeenschappen elkaar wederzijds kunnen versterken.

Drie focusgebieden
Als eerste stelt het plan de Gateway to Iceland voor, een “uitnodigende route” voor bezoekers vanaf het commercieel en publiek ingerichte Airport Forecourt tot aan Aðalgata. Het knooppunt Aðalgata markeert de entree tot de gemeente Reykjanesbær en vormt samen met de ernaast gelegen logistieke hub Diamond Gate een dynamische wijk waarin wonen, gemeenschapsfuncties en R&D-programma's worden gecombineerd.

Een tweede focusgebied ziet het team aan de zuidelijke rand van de luchthaven. Hier ligt Ásbrú, dat als campusachtig gebied plek gaat bieden aan luchtvaartactiviteiten en R&D, startups, lichte industrie en vooral een ambitieuze verdichting van de al aanwezige woonfunctie. De voormalige NAVO-nederzetting wordt zo een moderne versie van een levendig dorp, aldus het ontwerpteam.

De derde focus wordt Helguvík, gesitueerd ten noorden van Reykjanesbær, als middelpunt voor eco-industriële ontwikkeling. De bestaande haven- en productie-infrastructuur wordt getransformeerd tot een zone met een circulaire economie. Hier is onder meer ruimte voor een constructie-hub en onderzoeksfaciliteiten voor duurzame vliegtuigbrandstof. Helguvík kan een voortrekkersrol spelen bij de energietransitie, voor zowel IJsland als daarbuiten.

Lange termijn
Om voortzetting van het initiatief op langere termijn te waarborgen voorziet het plan in één ecosysteem, waarin de strategieën voor stedenbouw, landschap en mobiliteit zijn verweven. Dit verbindt, beschermt en verrijkt, aldus het ontwerpteam; bovendien ondersteunt het zowel de toename van bedrijfsactiviteiten in het gebied als de groei van de werkgelegenheid en de bevolking. Tevens versterkt het plan de wisselwerking tussen de economische en de sociale structuren op het schiereiland.

Het stedenbouwkundig raamwerk voorkomt wildgroei, doordat het de stedelijke ontwikkeling compact houdt én verankert in de bestaande bebouwingsstructuur. Door de aan de luchthaven gerelateerde activiteiten te concentreren rond het vliegveld bezit K64 een duidelijke ruimtelijke logica; tegelijkertijd is functiemenging een belangrijk ontwikkelprincipe.

Verbinding, energie, economie
Momenteel zijn de verschillende clusters van elkaar gescheiden door een uitgestrekt landschap; dat zal zich gaan ontwikkelen tot een verbindend ‘schiereilandpark’. Uitgangspunt bij de landschapsstrategie is herbebossing. Volgens het KCAP-team ontstaan daarmee comfortabelere (klimatologische) condities voor buitenactiviteiten en fietsnetwerken.

Uitgebreidere ov-verbindingen voor het hele schiereiland en veerkrachtige vervoersnetwerken moeten de lokale bereikbaarheid van de stedelijke knooppunten verbeteren. Door de aanleg van een hogesnelheidsverbinding met Reykjavík krijgt het schiereiland bovendien aansluiting op het mobiliteitssysteem van de hoofdstad.

De energiestrategie is gericht op het creëren van lokaal gediversifieerde, CO2-neutrale energiesystemen. Tegelijkertijd richt de strategie zich ook op innovatieve oplossingen als basis voor de economische ontwikkeling op de middellange tot lange termijn.

Deze ruimtelijke strategieën worden ondersteund door economische strategieën met industrie, kennis en cargo als hoekstenen. Zo kan er een veerkrachtige en gevarieerde industriële basis gelegd worden, kunnen zakelijke kansen voor groene en hightechactiviteiten zich verder ontwikkelen, en kan er – aldus het team met KCAP – een internationaal aantrekkelijke zakelijke bestemming voor bedrijven ontstaan.

Betrokken partijen
Masterplan K64 is het resultaat van een intensief participatieproces met een grote groep belanghebbenden en heeft de politieke steun van de lokale en nationale overheid. Het multidisciplinaire team onder leiding van KCAP bestaat verder uit Felixx, WSP, MIC-HUB, VSO Consulting, Buck Consultants International, Buro Happold, Base Design, Maurits Schaafsma en Kanon Arkitektar.

Het masterplan wordt gepresenteerd op de komende Passenger Terminal Conference in Amsterdam en de MIPIM in Cannes. 
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Haags Museumkwartier gehuld in een zachte lichtsluier

1 maart, 3:54

Ibelings van Tilburg maakt opvallende villa energieneutraal

1 maart, 9:47

Woontoren voor starters op de Zuidas klaar

29 februari, 5:09

Team diederendirrix verbouwt Stadsschouwburg Nijmegen

29 februari, 2:41

Heijmans verwacht na 2024 profijt van aantrekkende woningverkoop

1 maart, 11:12

Raad voor leefomgeving bepleit landelijke aanpak funderingsschade

1 maart, 10:34

Hoogste aantal hypotheekaanvragen starters sinds 2020

29 februari, 3:57

Brancheorganisaties willen kortere bezwaarprocedures woningbouw

29 februari, 10:35

ING verwacht snellere stabilisatie prijzen commercieel vastgoed

29 februari, 9:27

Kanshebbers voor de Circular Awards 2024 bekend

28 februari, 10:25
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan