Detail van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
De installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Detail van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Detail van de installatie met rubberbanden
Copyright: Kossmanndejong
Overzicht van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko-installatie
Copyright: Kossmanndejong
Installatie met rood licht
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko- en rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko-installatie
Copyright: Kossmanndejong
Bezoekers in Growth, what is that?
Copyright: Kossmanndejong
Detail van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
De installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Detail van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Detail van de installatie met rubberbanden
Copyright: Kossmanndejong
Overzicht van de installatie met vergrootglazen
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko-installatie
Copyright: Kossmanndejong
Installatie met rood licht
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko- en rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Rubberbandeninstallatie
Copyright: Kossmanndejong
Maneki neko-installatie
Copyright: Kossmanndejong
Bezoekers in Growth, what is that?
Copyright: Kossmanndejong

Expositie door Kossmanndejong en Morphosis als kritische kanttekening bij groei

7 april, 14:22
In het Malmö Museum in Zweden is afgelopen vrijdag, 1 april, de expositie ‘Growth, what is that?’ geopend. De expositie die kanttekeningen plaatst bij de premisse van economische groei is geïnitieerd door Kossmanndejong en Morphosis en vormgegeven als een kunstzinnige installatie met vooral ‘geleende’ materialen.

Uitgangspunt van de nieuwe expositie in het Malmö Museum (Malmö Museer) is dat de exponentiële groei die intrinsiek is verbonden aan het westerse marktsysteem leidt tot de afbraak van vitale systemen; daarmee bedreigt de ongebreidelde groei ook ons bestaan. Het toevoegen van voorvoegsels als ‘duurzame, ‘groene’, ‘sociale’ of ‘inclusieve’ zijn pogingen om het idee van groei aan te passen, maar laten zich nog steeds leiden door ‘de markt’.
 
De expositie Growth, what is that? probeert het fundamentele uitgangspunt van groei te onderzoeken en verschillende benaderingen van groei te tonen die gunstiger voor de mensheid kunnen zijn, legt Kossmanndejong uit. Het bureau heeft in samenwerking met Morphosis de expositie vormgegeven als een kunstinstallatie, waarin abstracte begrippen en concepten zijn vertaald naar fysieke vormen en beelden.

Morphosis bestaat uit Petra Trobäck en Lina Fogelberg. De twee ex-zakenvrouwen richtten Morphosis in 2018 op om nieuwe denkwijzen te onderzoeken, die een alternatief kunnen bieden voor de lineaire logica die de inrichting van onze samenleving domineert.

Perspectieven
De tentoonstelling is vormgegeven als een reeks ruimtelijke installaties uit wapeningsstaal, die een labyrintisch netwerk vormen. Elke afzonderlijke installatie verkent een thema en een vraag die betrekking heeft op groei. Zo is er een installatie met een groot aantal vergrootglazen, die de bezoeker moeten aanmoedigen zijn perspectief te bevragen.

Een andere installatie oogt in eerste instantie als een gigantische maneki neko, een wenkende kat; bij nader inzien bestaat hij uit honderden gouden wenkende katten, vertelt Kossmanndejong. “Al hun pootjes bewegen verwoed om meer fortuin te lokken. Dit roept de vraag op: wanneer is het genoeg?” Naast elke installatie wordt een telefoonnummer weergegeven; als de bezoeker het nummer belt, hoort hij inwoners van Malmö hun verschillende perspectieven op groei overdenken.

Geleende materialen
Passend bij de vraagstelling van de tentoonstelling zijn de meeste materialen geleend van lokale bedrijven; als de tentoonstelling ten einde is worden ze geretourneerd. Deze aanpak dwong de ontwerpers tot ongebruikelijke keuzes wat betreft zowel samenwerkingen als materiaalgebruik.
Een voorbeeld noemt Kossmanndejong het wapeningsstaal dat van een lokaal bouwbedrijf is geleend.

De installatie kan op elke locatie opnieuw worden opgebouwd met lokale materialen. “Het laat zien dat we kunnen gebruiken wat er al is, simpelweg door het te lenen van bestaande materiaalstromen”, aldus de ontwerpers.

Van expositie naar netwerk
Een bijzonderheid aan Growth, what is that? Is dat het Amsterdamse bureau voor het eerst in zijn geschiedenis in samenwerking de rol van initiator en producent op zich heeft genomen. Growth, what is that? is samen met Morphosis tot stand gebracht van de eerste ingeving tot de uiteindelijke realisatie, vertelt Kossmanndejong.

De ontwerpers beschouwen de tentoonstelling niet als doel op zich, maar als een hulpmiddel om de discussie aan te wakkeren en er bredere aandacht voor te kweken. De expositie is een flexibel concept dat op verschillende plekken opnieuw kan worden opgebouwd, waarbij het kan worden aangepast aan de lokale situatie. Niet alleen in omvang, maar ook inhoudelijk.

Op elke plek waar de expositie landt, kan Growth, what is that? worden gevormd rond de verhalen van lokale mensen en gemaakt met lokaal geleende materialen. Dit kan verder in samenwerking met elke persoon of partij die het gesprek rond het onderwerp groei wil aanwakkeren, leggen de ontwerpers uit. In die zin, verklaart Kossmanndejong, kan uit de expositie een netwerk van mensen evolueren “met een kritisch en breed perspectief op groei en de systemen die het voedt.”

De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds en ontwerper Iris van der Wal.

Andere nieuwsberichten

Nieuw interieur van NN stelt circulariteit centraal

Gisteren, 14:31

Studio 1:1 presenteert het Groene Handboek voor woningcorporaties

Gisteren, 12:03

Publiekruimten in Museum Arnhem voorzien van kenmerkende Modijefsky-mix

15 augustus, 5:14

Universiteit van Wageningen heeft een nieuw gebouw voor dialoog

15 augustus, 12:59

Vereniging Eigen Huis wil 10.000 betaalbare starterswoningen per jaar

Gisteren, 16:44

Bouwsector wil in gesprek Remkes aandacht voor eigen stikstofplan

Gisteren, 09:04

Steeds meer inwoners verlaten de Randstad

15 augustus, 10:14

ING: flinke daling huizenprijzen vooralsnog minder waarschijnlijk

12 augustus, 12:08

Stedelijk Museum koopt drie werken uit serie Materialsm van DRIFT

12 augustus, 9:14

Onderzoek: sommige vuilnisbelten zijn grote methaanuitstoters

11 augustus, 9:26
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan