Een olifant in tentoonstelling 'Leven'
Copyright: Mike Bink Fotografie
Film in tentoonstelling 'De Dood'
Copyright: Mike Bink Fotografie
Labyrint in 'De Dood'
Copyright: Mike Bink Fotografie
In tentoonstelling 'De Dood'
Copyright: Mike Bink Fotografie
Een pauw in tentoonstelling 'De Dood'
Copyright: Mike Bink Fotografie
Een buffel in tentoonstelling 'Leven'
Copyright: Mike Bink Fotografie
Een drinkplaats in tentoonstelling 'Leven'
Copyright: Mike Bink Fotografie

Tentoonstelling Naturalis moet bezoeker met biodiversiteit betoveren

10 september 2019, 16:41
Het gerenoveerde en uitgebreide Naturalis Biodiversity Center in Leiden heeft recent de deuren heropend. De nieuwbouw biedt plaats aan het publieke programma, waaronder twee door Kossmann.dejong ontworpen tentoonstellingen.

Het gebouwencomplex van Naturalis is na de renovatie en uitbreiding door Neutelings Riedijk Architecten bijna tweemaal zo groot geworden. Het architectenbureau heeft bij het ontwerp ervoor gekozen om in de oudbouw kantoren, depots, laboratoria en expeditie samen te brengen.

Leven en dood
Het publieke programma is volledig ondergebracht in de nieuwbouw. Daartoe behoren negen permanente tentoonstellingen, waarvan twee door Kossmann.dejong zijn vormgegeven: de introductietentoonstelling ‘Leven’ en de tentoonstelling ‘De Dood’. Het bureau is verantwoordelijk voor het concept, het ruimtelijk en grafisch ontwerp en de art direction.

In ‘Leven’ maakt de bezoeker een reis door een geabstraheerd landschap, leggen de architecten uit. Vanuit de diepe zee klimt de bezoeker omhoog tot hoog in de lucht. De biotopen waar de route doorheen voert vormen het decor voor de enorme collectie opgezette dieren van het museum.

Theatraal
De presentatie is geenszins statisch: muziek, film en bewegend licht zijn toegepast om de ruimte tot leven te brengen. Kossmann.dejong laat in de tentoonstelling seizoenen en weersomstandigheden elkaar opvolgen.

In de nieuwbouw kan het licht beter worden gecontroleerd dan in de voormalige ‘daglicht-museumzalen’. De theatrale presentatie die daarmee mogelijk wordt, laat de collectie volgens Kossmann.dejong veel meer tot haar recht komen. “Sommige objecten zijn speciaal toegevoegd aan de collectie, zoals een Afrikaanse olifant en een giraffe”, meldt het bureau.

Prikkelen
De tentoonstelling breekt met een aantal wijzen waarop collecties als deze traditioneel worden opgesteld, leggen de architecten uit. Zo worden de objecten niet per leefgebied of biologische typering opgesteld en zijn tekstbordjes waar mogelijk weggelaten.

“De tentoonstelling heeft een simpele boodschap en is toegankelijk voor een groot publiek”, aldus Kossmann.dejong. In plaats van bezoekers te overladen met informatie al voordat hun interesse is gewekt, wil het bureau hun eerst betoveren met de rijkdom van de biodiversiteit, verklaart het bureau. “Hun nieuwsgierigheid wordt eerst geprikkeld. Daarna kunnen ze meer ontdekken.”

Emotioneel labyrint
‘De Dood’ heeft Kossmann.dejong vormgegeven als “een poëtisch en emotioneel labyrint” waarin de ronddwalende bezoeker het dubbele gevoel rond de dood kan ervaren. Hij kan donker en verdrietig zijn maar ook heel mooi en bijzonder.

De beschermende afstand tot de collectie is zoveel mogelijk beperkt om het onderwerp persoonlijk en emotioneel te maken, leggen de architecten uit. Zo kan de bezoeker een hoek omslaan en een door een auto aangereden hert tegenkomen. Doordat het object op de grond ligt, buiten de vitrine, spreekt het directer tot de emotie.

Mens
Het was een bewuste keuze van het museum om geen mensen te laten zien in deze tentoonstelling. Maar de mens is uiteraard evengoed deel van de natuur en sterfelijk; daarom zijn interactieve elementen opgenomen waarbij de bezoeker centraal staat.

Zo is er bijvoorbeeld een weegschaal waar je kunt wegen hoeveel van je cellen zijn afgestorven. Je kunt ook je hand scannen en leren over de vier basisatomen waar wij allemaal uit zijn opgebouwd – dezelfde atomen als waaruit dinosauriërs waren opgebouwd.

Gelaagd
De tentoonstelling kent meerdere lagen en vertellingen die interessant zijn voor kinderen van verschillende leeftijden en voor volwassenen. “Zo is er technische informatie, een poëtische laag, een kinderlaag, een eekhoornlaag, een laag voor mensen die iemand verloren hebben”, geeft Kossmann.dejong als voorbeelden.

De tentoonstelling vertelt het verhaal van de levenscyclus, maar ook het verhaal van de alledaagse dood. Die treft de bezoeker aan in de vorm van een autobumper en een vliegenmepper met dode vliegen.

‘De Dood’ is de eerste tentoonstelling in zijn soort, te zien in een natuurhistorisch museum, aldus Kossmann.dejong.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

RoosRos realiseert transparant en flexibel laboratoriumgebouw

Gisteren, 17:04

UNStudio wint prijsvraag voor omvangrijk woningbouwproject Seoul

Gisteren, 16:37

Feestelijke bouwstart eerste school door Schools by Circlewood

Gisteren, 15:24

Haarlemmermeer zoekt bouwbedrijf voor nieuw deelgebied in Lincolnpark

Gisteren, 13:49

‘Bouwdip’ zichtbaar: 82.000 woningen erbij in 2024

Gisteren, 13:21

Nationaal Burgerberaad Klimaat uit de startblokken

Gisteren, 09:26

Zuid-Holland wil voorrang warmtenetten bij aansluiting op vol net

17 januari, 11:54

Huurders hebben opnieuw minder keus uit nog krapper huuraanbod

17 januari, 9:39

Provincie Utrecht wijst plekken aan voor windturbines; gemeenten niet blij

16 januari, 1:51

Keijzer pleit in Brussel voor versoepelen regels bij woningnood

16 januari, 11:00
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan