Het kantoor van Rijnboutt is leeg
Copyright: Rijnboutt
De thuiswerkplekken van de Rijnboutt-medewerkers
Copyright: Rijnboutt
De thuiswerkplekken van de Rijnboutt-medewerkers
Copyright: Rijnboutt
Het kantoor van Rijnboutt is leeg
Copyright: Rijnboutt
De thuiswerkplekken van de Rijnboutt-medewerkers
Copyright: Rijnboutt
De thuiswerkplekken van de Rijnboutt-medewerkers
Copyright: Rijnboutt

Architecten werken vanuit huis: Rijnboutt

20 maart, 11:09
Het kabinet heeft werkend Nederland opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken, als een van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Ook architecten geven gehoor aan deze oproep. Architectenweb vraagt aan verschillende bureaus hoe zij hier vorm aan geven. In deel 8 van deze serie vertellen drie medewerkers van Rijnboutt over thuiswerken bij dit bureau. “Het draagvlak zal na deze periode veel groter zijn om nog flexibeler om te gaan met werktijden en werkplekken.”

Rijnboutt werkt al sinds een paar weken met een social intranet. Hoe gaat dit systeem in zijn werk en waarom hebben jullie destijds hiervoor gekozen? Kunnen jullie er optimaal mee werken, ook nu fysieke bijeenkomsten zo goed als onmogelijk zijn?
Janneke Griep, communicatiemanager: “Rijnboutt werkt sinds februari met Plek, een social intranet waarop alle teamleden met elkaar in contact staan. We delen er formele en informele informatie, we stellen en beantwoorden er vragen en we inspireren elkaar in verschillende communities. Werkgerelateerd gaat het over bijvoorbeeld duurzaamheid, erfgoed en parametrisch ontwerpen.

Informeel zijn er communities over leuke restaurants in Amsterdam, schaken, eco-warriors (met inspiratie voor een duurzaam leven). Interessante exposities, docu’s en uittips delen we in Random Fun Things. En sinds maandag – dat kon natuurlijk ook niet anders – zijn er communities ontstaan waarin we foto’s van onze thuisbureaus met elkaar delen en elkaar tips geven met het oog op thuiswerken.

Plek heeft daarmee nu meer dan eerst een verbindende rol tussen collega’s en maakt dat we zo efficiënt mogelijk kunnen overleggen en informatie kunnen delen. Zo gaat ook alle informatie over de coronamaatregelen via Plek en kunnen collega’s onder een bericht vragen stellen of tips delen. Die zijn voor alle collega’s te zien, waardoor je voorkomt dat twintig mensen dezelfde vraag stellen en we niet via de mail hoeven te ‘spammen’.

Nu heeft ook een aantal externen toegang tot een deel van Plek gekregen. Met hen kunnen we optimaal communiceren in de community over de prijsvraag Panorama Lokaal Julianadorp, terwijl zij geen bedrijfsgevoelige informatie zien die op Plek gedeeld is.

De doelstelling met de invoering van Plek was om onze teamleden met elkaar en met de organisatie te verbinden. Je kunt wel stellen dat dit is gelukt. Mochten collega-architectenbureaus in deze tijden van thuiswerken interesse hebben in het platform, dan zijn we meer dan bereid om een kijkje in de keuken te geven. We delen graag onze ervaring met andere bureaus over de voordelen van deze manier van communiceren en uitdagingen die we tegen zijn gekomen tijdens de implementatie.

Voor fysieke bijeenkomsten gebruiken we overigens Microsoft Teams. Ons maandagochtendoverleg streamen we bijvoorbeeld via Teams en na afloop wordt er een opname van die livestream op Plek gedeeld. Ik kan me voorstellen dat we dat ook na afloop van deze crisis blijven doen.”

Hoe verloopt het contact met opdrachtgevers? En de bouwplaats? Lopen de projecten ‘gewoon’ door of ontvangen jullie andere signalen?
Bart van der Vossen, architect en algemeen directeur: “Alle opdrachtgevers zitten in hetzelfde schuitje. Ze hebben bijna allemaal begrip voor het feit dat sommige afspraken opschuiven. Sommige deadlines komen in gevaar, maar ook daar is begrip voor. De opdrachten voor reguliere fasen in 'gewone' honorariumwerken lijken vooralsnog gewoon door te lopen.

Verschillende opdrachtgevers maken wel nu al een voorbehoud voor de daaropvolgende fase. Bij prijsvragen, selecties en haalbaarheidsonderzoeken schuift er veel meer. Presentaties gaan niet door of het werk staat even stil. Wij zetten alles op alles om ervoor te zorgen dat wij niet de veroorzaker van de vertraging zijn. Zo kunnen we laten zien dat het werk door kan gaan.

En er gebeurt ook iets verrassends. Er zijn al klanten die ons benaderen met onverwachte vragen. Zij gaan er van uit dat het even wat rustiger is en nemen de gelegenheid een onderzoek op te starten waar ze tot een week geleden niet de ruimte voor zagen.”

Hoe lang verwachten jullie op deze manier door te kunnen werken, zonder dat het problemen gaat opleveren? Spelen zaken als werktijdverkorting en financiële bijstand door de overheid al?
“Wij gaan er nu van uit dat de situatie zich pas na de zomer stabiliseert. Natuurlijk gebeurt dat stapsgewijs, maar voor je het weet is het zomervakantie. Rijnboutt heeft direct werktijdverkorting voor alle 87 medewerkers aangevraagd, op basis van een prognose van de omzet. Daarnaast onderzoeken wij met onze huisbankier de mogelijkheden voor meer financiele ruimte naar aanleiding van de BMKB-regeling. Je kan maar beter voorbereid zijn.

Vallen er al meer lessen te leren uit deze crisis?
Wietske Huisman, HR-manager: “We zijn heel trots op onze collega’s, hun flexibiliteit en improvisatiekracht. We waren al een hecht team en deze situatie verbindt ons nog meer. Daarnaast zijn we al een tijdje bezig met het faciliteren van thuiswerken voor alle medewerkers. Het draagvlak zal na deze periode veel groter zijn om nog flexibeler om te gaan met werktijden en werkplekken. Dit is voor veel mensen een zegen, omdat het de balans tussen de ambities thuis, het reizen naar kantoor en klanten en het werk in teams op kantoor beter maakt. Iedereen profiteert daarvan.”

Andere nieuwsberichten

Distributiecentrum met gestapelde functies voor Schiphol Trade Park

27 november, 2:12

Renovatie en uitbreiding gemeentehuis Alblasserdam voltooid

27 november, 12:26

Winnaars Arie Keppler Prijs 2020 bekend

27 november, 10:55

Ruimtelijke en ingetogen herdenkingsplek te midden van de natuur

26 november, 5:40

Utrecht bouwt vooral binnenstedelijk en rond ov-knooppunten

27 november, 9:38

Minister: miljarden nodig om Nederland bereikbaar te houden

27 november, 9:10

Windmolenbranche en kritische omwonenden eens over gedragscode

26 november, 1:38

Lezing Larry Beasley: geloof in de stad

26 november, 12:51

Onderzoeksraad: stel controle constructie grote gebouwen verplicht

25 november, 2:00

'Bedrijven willen kantoorruimte op juiste plek'

25 november, 9:17
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan