Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute
Het roundAround-concept
Copyright: MIT / AMS Institute

'Verbind NEMO en Marineterrein met brug van autonome boten'

7 augustus 2019, 14:06
Een dynamische ‘brug’ van zelfvarende boten die het centrum van Amsterdam verbindt met het Marineterrein. Aan dat concept werken onderzoekers van het MIT en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute). Niet alleen verkorten de autonome boten de reistijd tussen beide gebieden, ook voorkomen ze hinder voor het andere vaarverkeer.

Woensdag hebben het MIT en AMS Institute het concept roundAround gepresenteerd, als onderdeel van het meerjarige onderzoeksproject RoBoat. Het plan bestaat uit een cirkel van zelfvarende bootrompen, die per uur honderden mensen van de kade bij wetenschapsmuseum NEMO naar de Marineterrein aan de overkant kunnen brengen.

In minder dan twee minuten steken de forenzen en bezoekers over naar het Marineterrein, dat bezig is te transformeren van een gesloten militair terrein naar een ‘living lab’ met onder andere bedrijven, onderzoeksinstellingen en allerlei publieksactiviteiten. Momenteel moeten de gebruikers een kilometer omreizen om het terrein te kunnen bereiken. Ook goederen kunnen met de boten worden vervoerd.

De Roboat-units bewegen zich in een cirkel over het kanaal en reageren autonoom op het verkeer van de vaarroute. Eenmaal aan wal worden de elektrische boten via een rail naar een platform met een draadloze laadinfrastructuur geleid, waar ze passagiers kunnen ophalen en afzetten. De in- en uitstapplekken zijn voorzien van bankjes voor passagiers en materialen die meer uitleg geven over het project en real-time inzichten delen.

Het vandaag gepresenteerde concept volgt op tests die met schaalmodellen van de boten van tachtig bij veertig centimeter zijn verricht. In oktober presenteren het MIT en AMS Institute het definitief ontwerp voor roundAround, over twee jaar willen de instituten (die op het Marineterrein actief zijn) een werkend prototype op ware grootte klaar hebben.

Speciale camera’s
De boten zijn uitgerust met speciale camera’s en kunstmatige intelligentie, waarmee ze in staat zijn om te reageren op de dynamiek op het water en andere boten kunnen ontwijken. “De autonome boten zullen steeds slimmer en beter worden naar mate ze meer varen en ervaring opdoen. Deze opgebouwde ervaring komt weer van pas wanneer de boten in andere delen van de stad ingezet worden, of in steden wereldwijd”, zegt Carlo Ratti, directeur van het MIT Senseable City Lab dat bij het onderzoeksprogramma betrokken is.

Het water tussen NEMO en het Marineterrein is geen eenvoudige vaarroute, zegt Stephan van Dijk, hoofd onderzoek bij het AMS Institute. “Het overbruggen van deze waterweg is een echte uitdaging voor stedelijke ingenieurs, want het is een belangrijke vaste mastroute voor grotere boten. Dit maakt het uitdagend om een toegankelijke brug te ontwerpen over dit kanaal.”

De lessen en ervaringen die worden opgedaan met de dynamische infrastructuur van roundAround kunnen wat de onderzoekers worden ingezet bij nieuw ontwikkelde gebieden in het snelgroeiende Amsterdam die dienen te worden ontsloten. “Daarbij rijst de vraag hoe de stad goed verbonden kan blijven”, stellen het MIT en AMS Institute.

“Permanente oplossingen voor aanpassingen in de stedelijke infrastructuur zijn vaak complexe en langdurige processen. Om toch een oplossing te kunnen bieden kan de dynamische infrastructuur van roundAround ingezet worden. Wanneer de behoefte van een gebied verandert, kunnen de boten weer op een andere locatie of voor een ander doel ingezet worden.”

Afval en bouwmaterialen
Binnen het RoBoat-programma wordt ook onderzoek gedaan naar vervoer van huishoudelijk afval en bouwmaterialen in het centrum van Amsterdam, iets wat over de weg in de almaar drukker wordende binnenstad steeds lastiger is. Vorig jaar zijn hierbij de eerste prototypes getest.

Andere nieuwsberichten

SVP presenteert ensemble woonblokken langs spoor Amersfoort

1 uur geleden

Gebouw Zuiderplein van Atelier Kempe Thill in Antwerpen klaar

2 uur geleden

Ambacht gestold in ontwerp

Gisteren, 16:50

Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester

Gisteren, 13:07

Kabinet wil kijken naar verdere verlaging heffing wooncorporaties

3 uur geleden

AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten

4 uur geleden

Feyenoord: komst van nieuw stadion is haalbaar

Gisteren, 11:16

CDA'er Heerma wil wel meer doen tegen 'nationale wooncrisis'

Gisteren, 09:02

VVD en CDA willen serieus onderzoek naar kernenergie

16 september, 4:14

MIPIM Award voor Diamantbeurs, Capital C

16 september, 11:31
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan