Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
‘Levende’ brug als verbinding over het IJ
16 september 2019, 15:26
Een ‘levende’ brug met een park en woningen als verbinding over het IJ in Amsterdam. Dat voorstel doet de Duitse architect Dominik Philipp Bernátek voor de veelbesproken fiets- en voetgangersverbinding die de stad wil realiseren. De combinatie van functies maximaliseert het ruimtegebruik en verleent de brug attractiewaarde, meent Bernátek.
Momenteel
buigt een commissie
onder leiding van de Vlaamse architect Alexander d’Hooghe zich over een oeververbinding over het IJ, nadat Rijkswaterstaat vorig jaar ontwerpen voor een brug ter hoogte van het Java-eiland afkeurde. Eerder deze zomer mengde architect Syb van Breda zich in de discussie door een
alternatief tunnelvoorstel
te doen vanaf het centraal station naar Noord.
Bernatek ziet nog altijd heil in een brug – en wel tussen het Java-eiland en de huidige aanlanding van de veerpont aan de Zamenhofstraat in Noord. Wat de architect betreft wordt het meer dan ‘slechts’ een oeververbinding alleen; de brug levert ook een bijdrage aan het oplossen van de woningnood in Amsterdam én aan de noodzakelijke vergroening van de stad.
Vijftien meter
Het gaat om een slingerende en gestaag hellende brug, die oploopt tot een hoogte van vijftien meter in het midden. Op die manier kunnen schepen eronderdoor blijven varen, zegt Bernatek. “De brug is bovendien hoger dan de minimale eis van elf meter die Rijkswaterstaat stelt. De gebruikers hebben op het hoogste punt vrij uitzicht, ook omdat daar geen woningen zijn ingetekend.”
De architect ziet de brug als een integraal onderdeel van een door hem bedachte ‘Green Loop’, een doorlopende ring van aaneengeknoopte parken in Amsterdam. Deze hedendaagse en groene variant op de aloude stadsmuur of een singel draagt bij aan de verkoeling in de steeds warmer worden stad, levert meer parkruimte op voor de bewoners en helpt flora en fauna migreren.
Gebruikers hebben meerdere opties om de brug over te steken. Ze kunnen de hoge of lage kant van het brugdek (de aanloop van de brug is verdeeld in twee niveaus) nemen, om al gelang hun haast of stemming sneller of langzamer naar de overzijde te komen. Daarnaast biedt het park de optie om er te verblijven, ontspannen en rustig van het uitzicht genieten.
Bewoonbare brug
Bernátek is niet de eerste architect met een plan voor een bewoonbare brug over het IJ, Jan Galman
was hem in 1848 voor
, maar misschien is de tijdgeest hem gunstiger gezind dan zijn voorganger. Hij denkt aan een programma van maximaal duizend woningen, in allerlei typen. De manier waarop de brug gebouwd wordt, moet bijdragen aan de betaalbaarheid van de woningen.
“De brug bestaat uit geprefabriceerde modules van ieder negentig meter lang, die ieder zo breed als de brug zelf zijn. Ze kunnen ergens anders worden geproduceerd en per schip naar hun plek in het IJ worden vervoerd en vervolgens gemonteerd. Dat scheelt enorm in tijd en kosten, en het levert bijna geen overlast op voor het scheepvaartverkeer”, meent Bernatek.
De woningen bieden zicht op het water en de omgeving en zijn voorzien van buitenruimtes waarvan de mate van privacy door de bewoners zelf kan worden bepaald. Aan de straatkant, op enige afstand van de woningen, staat een tweede doorschijnende gevel met beweegbare panelen. Deze bieden de bewoners om hun balkon aan het zicht te onttrekken van voorbijgangers – of juist niet.
Expanding Universes on Shrinking Footprints
Het concept voor de hybride IJ-brug vloeit voort uit Bernáteks masterscriptie 'Expanding Universes on Shrinking Footprints', waarmee hij vorig jaar cum laude zijn mastertitel behaalde aan de TU Delft. In het verleden heeft Bernátek onder meer gewerkt voor NL Architects, momenteel is hij werkzaam bij het Duitse bureau Allmann Sattler Wappner Architekten.
Trefwoorden
amsterdam
dominik philipp bernatek
syb van breda & co architects
ij-oever
alexander d'hooghe
ij
oeververbinding
ij-brug
syb van breda
brug
Locatie
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Financiering voor fietsbrug over het IJ in Amsterdam is rond
8 juli 2024
Oproep: maak op fietsbrug over IJ in Amsterdam ook plek voor ov
24 juli 2024
‘Realiseer een tunnel van Amsterdam CS naar Noord’
13 juli 2019
'Verbind NEMO en Marineterrein met brug van autonome boten'
7 augustus 2019
Zwaargewicht gaat adviseren over oeververbinding IJ
24 juni 2019
Rijkswaterstaat keurt ontwerpen IJ-brug af
6 november 2018
Schultz van Haegen fel tegen IJ-brug
22 maart 2017
Amsterdam wil twee bruggen over het IJ
22 december 2015
Advies: onderzoek fietsbruggen over het IJ
22 juni 2015
Alexander D'Hooghe: 'Ruimte is een zeer genereus medium'
7 november 2019
Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor
6 december 2019
Video: Nederlands ontwerp voor hangendetuinbrug Dubai
6 maart 2020
Amsterdam neemt adviezen IJ-bruggen van commissie over
19 februari 2021
'Plan voor IJbruggen in de ijskast'
6 oktober 2022
Financiering voor fietsbrug over het IJ in Amsterdam is rond
8 juli 2024
Oproep: maak op fietsbrug over IJ in Amsterdam ook plek voor ov
24 juli 2024
‘Realiseer een tunnel van Amsterdam CS naar Noord’
13 juli 2019
'Verbind NEMO en Marineterrein met brug van autonome boten'
7 augustus 2019
Zwaargewicht gaat adviseren over oeververbinding IJ
24 juni 2019
Rijkswaterstaat keurt ontwerpen IJ-brug af
6 november 2018
Schultz van Haegen fel tegen IJ-brug
22 maart 2017
Amsterdam wil twee bruggen over het IJ
22 december 2015
Advies: onderzoek fietsbruggen over het IJ
22 juni 2015
Alexander D'Hooghe: 'Ruimte is een zeer genereus medium'
7 november 2019
Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor
6 december 2019
Video: Nederlands ontwerp voor hangendetuinbrug Dubai
6 maart 2020
Amsterdam neemt adviezen IJ-bruggen van commissie over
19 februari 2021
'Plan voor IJbruggen in de ijskast'
6 oktober 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
Gisteren, 14:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Gisteren, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Gisteren, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Gisteren, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur