Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: Plompmozes
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio

UNStudio presenteert stedenbouwkundige visie Media Park Hilversum

10 september 2018, 13:33
Het architectenbureau ziet een toekomstbestendig Media Park als “nieuw sociaal ecosysteem  met innovaties en cultuur als hart van de gemeenschap”. De stedenbouwkundige visie Media Park Hilversum 2030 van UNStudio biedt mogelijke programmatische, ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelmodellen.

De gemeente Hilversum en Media Park Enterprise hebben UNStudio in 2017 de opdracht gegeven om een stedenbouwkundige visie te ontwikkelen voor het Media Park. Het Hilversumse bedrijventerrein voor de media-industrie moet beter aansluiten bij de technologische ontwikkelingen en veranderingen in mediaproductie- en consumptie.

Zowel de beschreven (gefaseerde) transformatie van de huidige gebieden als nieuwe interventies sluiten aan bij veranderingen in het medialandschap die al gaande zijn, aldus UNStudio. Ook biedt de visie scenario’s en oplossingen voor toekomstige veranderingen.

Vijf groeipijlers
Een belangrijke reden voor de gewenste transformatie is het feit dat nieuwe technologieën hebben geresulteerd in een overvloed aan mogelijkheden voor mediaproductie en –consumptie; beide gebeuren dan ook ‘massaal en overal’, leggen UNStudio en de opdrachtgevers uit. Het nieuwe Media Park moet zich aan deze dynamiek kunnen aanpassen en jong talent kunnen aantrekken.

De visie van UNStudio richt zich, met dat doel in het achterhoofd, op vijf groeipijlers. Dat zijn: het creëren van een hotspot voor de media-industrie, het verwezenlijken van een openbaar podium, het vormen van een levendige gemeenschap, technologie en een gezonde omgeving.

Hotspot en podium
Om een hotspot voor de media-industrie te creëren wordt in de visie gestreefd naar het verbinden van de tot nu toe versnipperde mediasectoren. “VR-ontwikkelaars, filmproducenten en andere creatieven zullen zij aan zij werken en kennis en innovatie delen”, zegt UNStudio. De aanwezigheid van opleidingsmogelijkheden voor media en technologie draagt verder bij aan het Media Park als “een broedplaats voor talent”.

Het toekomstige Media Park biedt, om in te spelen op de hedendaagse ‘content-comsumptie’, een breed scala aan nieuwe voorzieningen. Openluchtstudio’s, conferentiezalen en meer ontmoetingsplekken zorgen voor “een sociaal ecosysteem” dat innovatie mogelijk maakt. Het park zal voorts, versterkt door de activiteiten van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, uitgroeien tot een culturele bestemming, volgens de visie.

De stedenbouwkundige visie omvat tal van faciliteiten en functies om de, volgens UNStudio, drukbezette en sociaal actieve levens van creatieven te ondersteunen. Bijvoorbeeld horecagelegenheden en modulaire huisvesting voor de korte termijn, gericht op jonge mediaprofessionals, geven een aanzet tot het vormen van een nieuwe gemeenschap op het park.

Technologie en gezondheid
In de toekomst is het volgens de visie mogelijk om mediatech-prototypes en pilotprojecten op locatie te testen. UNStudio noemt de introductie van een sensornetwerk en onderzoek naar bijvoorbeeld hologramtechnologie en kunstmatige intelligentie. Slimme netwerken kunnen doorlopend inspelen op ontstane behoeften bij aangesloten voorzieningen en gebouwen.

De visie neemt ook de identiteit van Hilversum als groene stad mee. UNStudio betrekt het groen aan de westzijde bij het Media Park, wat de verbinding van het terrein met de omgeving versterkt. Verder biedt de visie ruimte voor voorzieningen zoals sport- en recreatiezones, alsook voor eigentijdse initiatieven zoals een stadsboerderij.

Programma
Volgens het architectenbureau is het festival als fenomeen  de afgelopen jaren “een groeiende markt geworden voor kunstenaars, artiesten en communities van allerlei disciplines.” Een programmatische transformatie ziet UNStudio in het beschikbaar stellen van ‘Spaces of Celebration’ voor toepassingen, uiteenlopend van kunsttentoonstellingen tot concerten. De festivalisering van de mediacultuur zorgt voor een “verandering van deze exclusieve sector naar een inclusieve industrie.”

Nieuwe bestemmingen
In ruimtelijk opzicht stelt de visie vijf mogelijke nieuwe zones voor. De Creatieve Hub omvat werk- en opleidingsfaciliteiten, een centraal plein, film- en expositieruimtes. De T-Campus biedt laboratoria, studio’s, kantoren en sportfaciliteiten. Studio’s, horeca, een conferentiehotel en een wellness-centrum vormen de Media Citywalk.

Dan zijn er nog twee zones die ook woonruimte bieden. Tech-Mix omvat werk- en woonruimtes gericht op mediatechnologie. Media Downtown is een buurt met verschillende woon- en werkvormen.

Mobiliteit en duurzaamheid
De stedenbouwkundige visie voorziet in verschillende mogelijkheden om het park te ontsluiten. Daarbij neemt de visie strategieën in acht om stapsgewijs duurzaamheid en mobiliteit gezamenlijk te verbeteren. Oplossingen lopen uiteen van een park&ride-faciliteit met tramverbinding en de aanleg van een netwerk aan fiets- en voetpaden tot een verkeersnieuws-app voor de bewoners en gebruikers van het Media Park.

Media Park Hilversum 2030 ondersteunt het doel van het Media Park om de CO2-uitstoot in 2050 met 90% te hebben verlaagd. Op dit moment is de eerste stap het maken van een energieanalyse van het park. Die analyse vormt de basis voor een slimme energiestrategie en het vaststellen van verbeterpunten.

Andere geplande acties zijn het verruimen van groen, hergebruik van grondstoffen, niet-vervuilende vervoersmiddelen, klimaatneutrale gebouwen, zonnepanelen en dergelijke, aldus UNStudio.

Andere nieuwsberichten

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

Gisteren, 14:43

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

Gisteren, 14:43

Duurzaam paviljoen met 'all-electric' restaurant op vliegbasis Soesterberg

Gisteren, 14:20

Woongebouw vervangt kantoorgebouw De Utrecht aan Coolsingel

Gisteren, 13:03

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

Gisteren, 09:48

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

Gisteren, 09:17

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

9 juli, 5:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

9 juli, 10:16

Europese Commissie: binnen vier jaar zes keer zoveel waterstof

9 juli, 9:42

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

8 juli, 4:37
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan