Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design
Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design
Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design
Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design
Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design
Plan RoyalHaskoningDHV en OMA voor Rebuild by Design

Royal HaskoningDHV: Wateropgaven zijn vakoverstijgend

25 april 2014, 12:24
In aanloop naar de IABR-2014 komende zomer, die in het teken staat van het thema 'Urban by Nature', onderzoekt Architectenweb in een serie van tien interviews de wateropgave in Nederland en daarbuiten. In het vijfde deel een interview met Marten Hillen, die als waterbouwkundig ingenieur bij Royal HaskoningDHV samen met OMA een plan voor Rebuild by Design maakte.

Tekst Kirsten Hannema

Nederland loopt voorop in de manier waarop met waterveiligheid omgegaan wordt, ziet Marten Hillen van Royal HaskoningDHV. De verdediging tegen het water is goed georganiseerd en steeds vaker worden werkzaamheden aan dijken en rivieren aangegrepen om het stedelijk leefklimaat te verbeteren.

Kennis die het bovendien goed doet als exportproduct. Een positieve ontwikkeling, vindt Hillen, als we maar niet de basis vergeten: een watersysteem dat functioneert en veilig is. “Waar men in het buitenland op vastloopt zijn complexe waterproblemen. De vraag aan ons is niet: zorg dat het er hier leuk uitziet.”

Hillen, gespecialiseerd in waterveiligheid, werkte onder meer aan projecten in New Orleans (na orkaan Katrina), New York (na orkaan Sandy) en Vietnam, en woont nu in Singapore, waar hij zich bezig houdt met een groot kustproject. Een multidisciplinair team, op het grensvlak van techniek en ontwerp – dat is de habitat van waaruit hij het liefst opereert.

“Wateropgaven zijn bij uitstek vakoverstijgende opgaven. Civiele techniek, architectuur, stedenbouw, landschapsontwerp – al die onderwerpen komen bij elkaar, en daaruit kunnen fantastische nieuwe ideeën ontstaan.”

Overstromingsrisicobenadering
Een voorbeeld van zo’n nieuw idee is het plan dat Royal HaskoningDHV samen met OMA maakte voor Rebuild by Design, de ontwerpwedstrijd die de Amerikaanse overheid in 2013 uitschreef om de door Sandy getroffen oostkust op een duurzame manier te herbouwen. Kern van het plan is een overstromingsrisicobenadering.

Daarmee worden de locaties geïdentificeerd waar de grootste risicoreductie behaald kan worden met het beschikbare budget – denk aan belangrijke vervoersknooppunten, luchthavens en bedrijventerreinen. Berekeningen nemen vervolgens niet alleen de kans op een overstroming mee, maar ook de consequenties. “Het klinkt misschien niet spannend”, erkent Hillen. “Maar het gaat hier wél om de basis van het uiteindelijke ontwerp.”

Een van de ontwerplocaties die uit deze visie naar boven kwam drijven, was de stad Hoboken, direct tegenover Manhattan aan de Hudson gelegen. Een vervoersknooppunt waar trein, metro, ferry en bus bij elkaar komen, dagelijks 50.000 reizigers passeren – evenveel als het aantal inwoners – en waar ook een belangrijke waterzuiveringsinstallatie staat.

“Hoboken is dubbel kwetsbaar”, legt Hillen uit. “Er is een risico op overstroming door stormvloed – de schade na Sandy bedroeg ruim 250 miljoen dollar – terwijl op jaarlijkse basis wateroverlast ontstaat door hevige regenval.”

Resist, delay, store, discharge
De integrale aanpak heet resist, delay, store, discharge. Dat wil zeggen: creëer stormvloedkeringen met voldoende hoogte (resist). Vertraag het water voordat het in het riool terecht komt, zodat de piekregenval afgevlakt wordt (delay).

Sla water deels op in recreatieve zones en groene daken – zeer welkom aangezien 94 procent van de stad uit verhard oppervlak bestaat (store). En pomp het pas daarna weg (discharge). Dit alles bij elkaar moet niet alleen de risico’s op waterproblemen inperken, maar ook de leefbaarheid verbeteren doordat deze elementen met andere functies zoals recreatie worden gecombineerd.

Hoe ziet het er concreet uit? Hillen: “Onze aanpak betreft een strategie, het eindbeeld moet nog bepaald worden. Maar we hebben wel zwakke plekken aangewezen langs de kade en gezegd dat de natuurlijke inham van de rivier een goede plek zou zijn voor een multifunctionele waterkering in combinatie met een park en vastgoedontwikkeling.

Bij het station en de ferryterminal ligt het anders. Daar heb je te maken met een monumentaal gebouw, en ligt het voor de hand de waterkering te integreren, zoals in Amsterdam bij de Noord-Zuidlijn is gedaan. Zo is er een reeks situatie-specifieke waterkeringen die samen een keten vormen.”

Trots is Hillen vooral op de manier waarop alle betrokkenen hun krachten hebben weten te bundelen. “De ambitie om van een kwetsbare stad een voorloper te maken is groot. Deze ontwerpopgave gaat niet alleen over leuke groene daken en een mooi park, maar vooral over de vraag of het effectief werkt en realiseerbaar is. Dat er inmiddels zestig letters of support van allerlei instellingen liggen, laat zien dat er veel steun is voor het plan.”

Architectenweb is mediapartner van de Internationale Architectuur Biennale Rotterdam (IABR). De biënnale vindt plaats van 29 mei tot en met 24 augustus 2014 en heeft de (onlangs gerenoveerde) Kunsthal als thuisbasis. Het thema ‘Urban by Nature’ wordt onder leiding van curator en landschapsarchitect Dirk Sijmons via talrijke tentoonstellingen en evenementen uitgewerkt

Andere nieuwsberichten

Video: Arne Quinze’s dialoog met Calatrava

16 augustus, 2:00

Asselbergs laat beslagleggen op Haarlemse Koepel

15 augustus, 3:43

Hoekwoning met planten voor de ramen

15 augustus, 11:52

Bouwstart voor EDGE Suedkreuz in Berlijn

15 augustus, 10:06

'Herstel stadion AZ kost zeker een jaar'

16 augustus, 6:31

Nederlands spoor loopt sneller vol dan gedacht

16 augustus, 5:20

Kabinet keert terug naar oorlogshoofdkwartier

16 augustus, 3:43

QbiQ: 'We denken ook na over duurzamere business-modellen'

15 augustus, 2:09

Haagse Rijnstraat dicht om vallend glas ministerie

15 augustus, 12:18

Streep door drie bestemmingsplannen door stikstofuitspraak

14 augustus, 2:51
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan