Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office
Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office
Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office
Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office
Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office
Copyright: Benthem Crouwel Architekten / Merkx+Girod architecten / Irma Boom Office

Bouwstart fietstunnel Amsterdam CS

10 maart 2011, 11:29
De bouw van een fiets- en voetgangerstunnel onder het Centraal Station in Amsterdam begint zaterdag. In het najaar van 2012 is de nieuwe verbinding tussen de Amsterdamse binnenstad en de oever van het IJ klaar. Dat maakte de gemeente donderdag bekend.

De fietstunnel behoort bij de grondige verbouwing van het Amsterdamse centraal station en staat op naam van Benthem Crouwel Architekten en Merkx+Girod architecten.

De tunnel aan de westkant van het station wordt 3 meter hoor, 110 meter lang en 10 meter breed. De gemeente schat dat dagelijks 15.000 fietsers de tunnel gaan gebruiken.

Vanuit de binnenstad komen de gebruikers van de tunnel precies uit bij de veerponten aan het IJ. De passage moet daarmee zorgen voor een betere verbinding tussen Amsterdam Noord en het centrum van Amsterdam.

Indeling
Het voetpad komt iets hoger te liggen dan het fietspad. De wanden van het fietspad zijn bekleed met stalen roosters, met daarachter geluidsabsorberend materiaal, om het echoën zoveel mogelijk te beperken.

Verlichting en cameratoezicht zorgen voor sociale veiligheid. Het voetpad, de zijkant en het plafond boven het voetpad worden bekleed met keramische tegels, met een kunstwerk van Irma Boom.

Bouw is complex
De bouw van de tunnel onder de spoorlijnen is complex. De ruwbouw van de tunnel wordt grotendeels vanaf het spoorniveau gebouwd. Met behulp van damwanden, funderingspalen en nieuwe spoordekken wordt het spoor opgevangen.

Voorlopig wordt alleen in de weekeinden gewerkt, omdat voor de ruwbouw steeds sporen tijdelijk buiten werking worden gesteld. Dit heeft geen gevolgen voor de dienstregeling van de treinen.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

3 uur geleden

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

Vandaag, 13:37

Nieuw dak AZ-stadion heeft ook psychologisch effect

Vandaag, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

Gisteren, 17:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

Vandaag, 09:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

Vandaag, 09:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

Gisteren, 15:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

Gisteren, 09:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan