Alexander Pols
Copyright: Maarten van Haaff
Alexander Pols
Copyright: Maarten van Haaff

‘Instagrammable’

29 oktober, 9:00
Voor een architectenselectie presenteerden we onlangs een schetsontwerp voor een hotel aan een stedelijk plein. De jury bestond uit een groep ontwikkelaars en investeerders. De presentatie verliep goed, maar ik zag een terughoudende beleefdheid en vroeg door: het ontwerp is in slechts een paar weken tijd gemaakt – zonder enige interactie met gemeente of eindgebruikers – zijn er echt geen opmerkingen? Die waren er natuurlijk wel. Grote bedenkingen zelfs over de gevels: die waren echt nog veel te saai. En iemand constateerde: ik zie nog geen enkel Instagram-moment in het plan, hoe zien jullie dat?

Oei, daar had ik geen goed antwoord op. De investeerders in deze selectie willen uiteraard meer en dat begrijp ik ook: er moet geld worden verdiend, het gebouw moet mensen trekken. Als architect denk je misschien de gebruiker of consument te kennen, maar leven we niet te veel in ons eigen wereldje om de leek nog te kunnen overtuigen?

Zelf ben ik redelijk actief op Instagram maar binnen een kleine, internationale bubbel van gelijkgezinde architectuurliefhebbers. Af en toe post ik een serie foto’s van een boeiend gebouw dat op mijn pad komt, in ruil daarvoor zie ik dagelijks een enorm aanbod aan gebouwen en tekeningen voorbijkomen die mij inspireren. Het algoritme werkt goed, ik kan niet meer zonder.

Met het bureau zijn we jaren geleden ook met veel goede moed gestart met social media, maar dat viel al snel weer stil. Te weinig tijd, te weinig nieuws om te melden, er is altijd wel een excuus. Influencers en bedrijven met een slimme marketing houden dat wel vol. Met hun creatieve energie genereren ze beelden die de aandacht trekken, hun investering daarin verdient zich echt wel terug.

De vluchtige wereld van de media en dus ook social media heb ik altijd los gezien van het architectenvak. Want architectuur gaat toch over het ontwerp van robuuste structureren, over culturele continuïteit, over het balanceren tussen het private en het publieke belang… het gaat niet over de waan van de dag. Of toch ook?

Hoe zou dat eruit kunnen zien, een Instagrammable architectuur? Toevallig heb ik dat pas gelezen in het boek ‘How to win work’ van Jan Knikker, die als partner bij MVRDV verantwoordelijk is voor de public relations, business development en strategie. Het boek is een aanrader. Je leest op een vermakelijke manier hoe bureaus als OMA en MVRDV het aanpakken, wat bij hen goed heeft gewerkt, maar bijvoorbeeld ook wat er mis kan gaan. Een serieus project kan wel degelijk op een luchtige manier worden verpakt, stelt Jan Knikker. Met vrolijke, soms zelfs theatrale, elementen in de architectuur kan een positieve, optimistische sfeer worden neergezet rond op zichzelf zeer serieuze opgaven.

Naast suggesties over hoe je jezelf of een ontwerp positief presenteert – op een manier die de beslissers in een project aanspreekt – staan in het boek ook tips voor de visualisaties: maak de beschouwer onderdeel van de enscenering door het juiste perspectief te kiezen, laat interieurs zien die verleiden naar binnen te gaan, gebruik warme accenten zoals de kleur rood. En maak niet de fout alles te willen laten zien en uitleggen in je beeld – de render is een belofte die je ook waar moet kunnen maken in het werkelijke gebouw – maar kies er bijvoorbeeld voor een lifestyle of sfeer neer te zetten die belangrijk is voor jouw ontwerp. En zo nog heel veel meer.

Tja, het boek was ik weer even vergeten tijdens deze architectenselectie, die we trouwens ook niet gewonnen hebben. De ontwikkelaar was zo aardig om uit te leggen hoe we de volgende keer meer kans maken: wees betrouwbaar en degelijk maar ook brutaler. De wow-factor ontbrak in het ontwerp en jullie moeten zelf beter verkopen. Neem de leek mee in je verhaal, focus meer op de vertaling van de beleving, laat in 3D zien wat je bedoelt (lees: sfeervolle renderings). Met zijn boek heeft Jan dus een punt.

Is hier een ‘hack’ voor te verzinnen? Enerzijds het mogelijk zeer vluchtige Instagram-moment inbouwen en anderzijds toch ons eigen serieuze en duurzame ding doen? Ik weet het nog niet, maar we hebben besloten om de volgende keer uit onze comfortzone te stappen: we bouwen dat Insta-moment in. Als dat ene detail het grote geheel tot een succes kan maken, een gebouw of nieuw stuk stad op de mentale kaart van de stedeling kan krijgen, dan is het de moeite waard. Het doel heiligt de middelen!

In de geschiedenis zijn genoeg voorbeelden te vinden van geweldige gebouwen die tijdelijk waren – voor één spectaculair moment gebouwd, volgens de laatste mode – en het soms nog tot monument schopten ook. Denk bijvoorbeeld aan al die prachtige paviljoens voor de wereldtentoonstellingen en expo’s die behouden zijn gebleven. Of die in stedelijke pleinen en parken zijn gebouwd. Juist door iets als tijdelijk te betitelen, kan bij alle betrokken partijen ruimte ontstaan om eens iets heel anders te realiseren. Iets dat ook Instagrammable is.

Dit zou misschien kunnen werken: een degelijk stedelijk plan met bijvoorbeeld ergens een tijdelijk paviljoen dat een actueel maatschappelijk thema adresseert, aansluiting zoekt bij de populaire cultuur of een interieur waar we de grenzen van het vakgebied opzoeken. Misschien dat we er wel een kunstenaar bij betrekken. Want ergens gaat bouwkunst dan ook over in kunst en dat herinnert weer aan voorbeelden uit het modernisme en prachtige toegepaste kunst in en op gebouwen in de eeuwen daarvoor. Voorwaarde moet zijn, denk ik, dat het tijdelijke insta-moment genoeg kwaliteit belooft om permanent te worden. We gaan het zien!
 
 
Alexander Pols is architect-directeur van Kollhoff&Pols architecten. Hij is architectlid in de Welstands- en Monumentencommissie van Den Haag, gastdocent en commissielid voor de beroepservaringsperiode en examencommissie van het Architectenregister.

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Alexander PolsArchitect
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan