Het pand werd oorspronkelijk gebouwd naar ontwerp van de architecten J.P. Stok en J.J. Kanters en in 1903 in gebruik genomen als koffiepakhuis. Inmiddels heeft het de status rijksmonument. In 2021 startte, in opdracht van stilwerk, de restauratie en verbouwing naar ontwerp van
Renner Hainke Wirth Zirn Architekten uit Hamburg (optopping) en
WDJArchitecten uit Rotterdam (renovatie oudbouw). De bouwwerkzaamheden werden uitgevoerd door
Burgy Bouwbedrijf uit Leiden.
Santos is een goed voorbeeld van pakhuisarchitectuur uit een periode dat de Rotterdamse haven volop in opbouw was. Het gebouw kent een heldere hoofdvorm en rijk uitgewerkte gevels. Voor de restauratie verkeerde het pakhuis in weliswaar slechte, maar vrijwel oorspronkelijke staat. Het pakhuis telde zes verdiepingen met een gietijzeren kolommenstructuur en was volledig onderkelderd. Om het gewicht van de opgeslagen koffiebalen te dragen zijn de vloeren destijds gemaakt uit twee lagen planken die – elk in andere richting – diagonaal op de balken zijn gelegd. “Dat komt nu heel goed uit”, zegt Donker. “Deze vloeren kunnen het fotodepot met 6,5 miljoen objecten dragen. “ De bakstenen buitenmuren zijn per verdieping minder dik en ook de kolommen verjongen per bouwlaag, omdat naar boven toe steeds minder draagkracht nodig was en materiaal duur was.
De rauwe uitstraling van de bestaande metselwerkgevels is uiteraard aan de buitenzijde, maar ook in het interieur behouden. Van isoleren is – behalve bij de depots – afgezien, niet alleen om het karakter van de ruimten te bewaren, maar ook om vochtproblemen bij de oplegging van stalen en houten balken in de buitenmuren te voorkomen. De gevelopeningen, die ooit werden afgesloten met slechts laaddeuren en luiken, zijn voorzien van houten achterzetkozijnen met isolerende beglazing. De naar binnen draaiende laaddeuren zijn iets naar binnen geplaatst, zichtbaar in het interieurbeeld, vertelt WDJArchitecten. Indien gewenst, zijn de deuren te sluiten om de expositieruimten deels te verduisteren.