R0xA201-project, architectonische ontwerp ipv Delft
Copyright: ipv Delft
R0xA201-project, architectonische ontwerp ipv Delft
Copyright: ipv Delft
R0xA201-project, architectonische ontwerp ipv Delft
Copyright: CsasaBanati

Ipv Delft ontwerpt alle kunstwerken voor nieuw knooppunt Brussel

3 januari 2023, 14:55
Ontwerp- en ingenieursbureau ipv Delft heeft het winnende ontwerp gemaakt voor alle kunstwerken binnen de grootschalige omvorming van het knooppunt R0xA201 in Brussel. Het consortium SPI.RO, bestaande uit de Belgische ondernemingen Jan De Nul en Willemen Infra is aangewezen als voorkeursbieder voor het DBFM-project.

Het huidige knooppunt van de R0 (ringweg Brussel) en de A201 tussen Brussel Centrum en vliegveld Zaventem is een zogenoemde turbineknoop. In een omvangrijk project moet deze knoop worden omgevormd tot een single point interchange (SPI). Dit relatief nieuwe type knooppunt vraagt beduidend minder ruimte en zorgt voor een betere doorstroom.

De ruimte die met deze aanpak vrijkomt, wordt gebruikt om de natuur van de ondergelegen Woluwevallei in ere te herstellen. Ook worden zowel de OV- als de fiets- en voetgangersverbindingen verbeterd.

Verschillende families
Ipv Delft is verantwoordelijk voor het architectonisch ontwerp van het gehele project. Om binnen het grote aantal nieuwe kunstwerken eenheid en identiteit te creƫren, heeft het projectteam allereerst de bruggen, onderdoorgangen en andere kunstwerken in verschillende families opgedeeld. Naast de SPI zelf onderscheid het team drie bruggenfamilies: de kunstwerken in de Woluwevallei, de kunstwerken in de A201 en de bruggen in de R0.

Elke familie krijgt haar eigen identiteit krijgt, terwijl ze tegelijkertijd een verbindende rode lijn kennen. Gemeenschappelijke factor vormen vooral de hekwerken met verticale lamellen, maar ook de kleurstelling en minimalistische vormgeving van de brugconstructies zelf keren steeds terug.

Geleiding van veranderingen
In het ontwerp van de SPI benadrukt een randelement van goudkleurige aluminium buisprofielen de doorgaande lijnen. Deze ā€˜gouden’ rand begint bij de op- en afritten en loopt door over het viaduct boven de R0.

Een uitgekiend verloop in de hoogte van de buizen, de hoek waaronder ze zijn geplaatst en de onderlinge afstand zorgt voor geleiding van de veranderingen in snelheid op het SPI. Tegelijkertijd maakt het randelement het knooppunt goed herkenbaar en is het een krachtig en elegant statement, aldus ipv Delft.

De visuele geleiding van de verticale hekwerken is ook herkenbaar bij de verschillende bruggenfamilies. Waar mogelijk lopen de hekwerken door over het landhoofd of de wanden van een onderdoorgang. De hekwerken zelf zijn per familie anders.

Lamellen en natuurlijke materialen
De kunstwerken in de A201 krijgen stalen lamellen die naar boven taps toelopen, om de weggebruikers optimaal zicht op de omgeving te blijven bieden. In de Woluwevallei is gekozen voor houten lamellen die een open zicht op de vallei bieden en haaks daarop juist een meer gesloten vlak vormen. De bruggen in de R0 over de Woluwevallei krijgen een borstwering met steenvulling, als referentie aan de minerale afzettingen in de vallei.

Behalve bruggen komen rond de SPI ook nieuwe onderdoorgangen en stuwen. Die ontwerpt het Nederlandse bureau in eenzelfde vormentaal met verticale lamellen en natuurlijke materialen.

Betrokken partijen
Van de drie inschrijvende partijen voor het R0xA201-project behaalde SPI.RO op alle aspecten de hoogste score: op integrale ontwerpkwaliteit, projectbeheersing en op technische kwaliteit. Naast de aannemerscombinatie en ipv Delft zijn onder meer Bureau Bas Smets (landschapsontwerp), Infranea (wegontwerp) en constructeurs van schlaich bergermann partner en SBE betrokken.

Oplevering van het gehele project is voor eind 2027 beoogd.

Gerelateerde nieuwsberichten

Gerelateerde bedrijven

Andere nieuwsberichten

Antonia Schreiber wint Kazerne Design Award 2025 met circulair pleistermateriaal

Vandaag, 12:15

Nai010 presenteert architectuurgids Gebouwen door Vrouwen in Rotterdam

Vandaag, 11:31

AFFR biedt voorpremière van film Universal Language tijdens Rotterdam Architectuur Maand

Vandaag, 10:15

Fenix, kunstmuseum over migratie, opent zijn deuren

Vandaag, 08:30

Ministerie onderzoekt oorzaak van daling nieuwbouwvergunningen

Vandaag, 13:29

PBL: klimaatplannen Hermans onvoldoende voor klimaatneutraal 2050

Vandaag, 10:04

MOB erkent noodzaak Binnenhofrenovatie, maar hekelt geitenpaadjes

Gisteren, 17:51

Aantal vergunningen voor tijdelijke woningen weer fors gestegen

Gisteren, 09:39

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: aanleg windmolens op land stokt

13 mei, 12:03

Sociale veiligheid TU Delft volgens peiling nog ver te zoeken

12 mei, 5:20
Robert MuisRedacteur
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan