Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Dwarsdoorsnede
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Copyright: Syb van Breda & Co architects
Dwarsdoorsnede
Copyright: Syb van Breda & Co architects

Syb van Breda ontwerpt brug over Weespertrekvaart Amsterdam

19 juli 2021, 14:22
Een samenwerkingsverband met Syb van Breda & Co architects heeft de aanbesteding voor een fiets- en voetgangersbrug over de Weespertrekvaart in Amsterdam gewonnen. Het team behaalde zowel op vormgeving als duurzaamheid de hoogste score, laat het architectenbureau weten. De cortenstalen brug verbindt de nieuwe wijk op de kop van de Weespertrekvaart met Amsteldorp.

Daarmee verbindt het twee sterk verschillende stadslandschappen; het hoogstedelijke gebied met onder meer de herontwikkelde Bijlmerbajes aan de ene kant en het laaggelegen groene Amsteldorp aan de andere. De brug heeft een asymmetrische en eenvoudige vorm, maar vormt tegelijkertijd een krachtige lijn met een stoere uitstraling tussen de beide kades.

De brug heeft een beperkte openingshoek en ondiepe kelder onder de kade. Het zichtbare deel van de brug wordt uitgevoerd in weervast cortenstaal. Vrijwel het hele oppervlak bestaat uit gezette en vlakke staalplaten, zonder zichtbare lassen, wat de uitstraling van de brug als een doorlopende vorm moet versterken.

Zo slank mogelijk
Het ontwerp garandeert zo min mogelijk verstoring van het open beeld over de vaart, meldt Syb van Breda. In het water komen alleen pijlers en remmingwerk die zo slank mogelijk worden uitgevoerd. De techniekruimte wordt op de oever geplaatst, waardoor demping van de vaart niet nodig is. Brug en aanlanding ogen als een geheel dankzij de doorlopende borstwering.

Om beide kades goed op de brug te laten aansluiten wordt de dijk aan de Weesperzijde plaatselijk verhoogd. Aan beide oevers worden faunapassages gerealiseerd. In het landhoofd onder het brugdek worden zwaluw- en vleermuiskasten ingebouwd, die in de luwte diep onder het dek liggen waar het donker en droog is. Bij het landhoofd Overamstelzijde komt een tuin met bloemen.

De energiezuinige brug wordt voorzien van ledverlichting. De schuine vorm van de handregel zorgt ervoor dat het licht naar het dek straalt. In combinaties de met hoge gesloten borstwering wordt zo tevens voorkomen dat het licht uitstraalt naar de omgeving. Daarnaast heeft de verlichting een warme kleurtemperatuur, zodat het in de nacht geen schadelijk blauw licht uitstraalt.

Achttien graden
De doorvaarthoogte bedraagt vijf meter, wat met een brugopening van achttien graden behaald kan worden. Hierdoor kan de brug energiezuinig worden bewogen. De techniek van de brug staat goed beschermd opgesteld: contragewicht, motoren en schakelkasten zijn bij elkaar geplaatst in een ondergrondse techniekruimte. Vandalen kunnen er niet bij, weer en wind hebben geen invloed, laat het architectenbureau weten.

De stalen constructie is zeer licht (150 kg/m²), behoeft geen conservering - en dus geen toxische stoffen - en is aan het einde van zijn levensduur volledig recyclebaar, met behoud van primaire eigenschappen. De val en aanbruggen worden in twee delen gemaakt, over de weg naar de locatie vervoerd en ter plekke in een grote tent aaneengelast.

Oplevering in 2023
Het team dat de aanbesteding won, bestaat verder uit Aannemersbedrijf Wallaard Noordeloos, Machinefabriek Rusthoven en constructeur PT Structural. De bouw start halverwege volgend jaar, de oplevering is in 2023 voorzien.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan