Aan de rand van het centrum van Oosterhout komt op een voormalig
bedrijventerrein de autoluwe en natuurinclusieve stadswijk Voltkwartier. Voor
het terrein hebben Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten, DELVA Landscape Architecture | Urbanism en De essentie een plan opgesteld; het college van Oosterhout heeft hieraan groen licht gegeven.
Het bedrijventerrein aan de zuidrand van Oosterhout heeft zijn oorsprong bij brouwerij
De Gekroonde Bel, die meer dan honderd jaar geleden aan de Bredaseweg werd
gebouwd. Het markante gebouw is een ontwerp van de Rotterdamse architect J.
Verheul en geldt inmiddels als rijksmonument.
Begin jaren 1950 vestigde Philips zich in pand en bouwde op het terrein een
productiehal voor gloeilampenfabriek Volt. In de loop der decennia verschenen
andere bedrijven op het terrein en vulde het zich met loodsen, hallen en een
grote aanbouwen zonder kenmerkende uitstraling.
Reconstructie industriële ensemble
De huidige eigenaar van het terrein, Tricorp Business Center, wil het transformeren
tot een stadswijk waar werken en wonen, maar ook ontspanning, zorg en welzijn
een plek krijgen. Het streven is naar een verdeling in 45% woningen (studio’s,
appartementen en grondgebonden woningen) en 55% ruimte voor werk, zorg en
publieke functies.
Een zorgvuldige reconstructie van de oorspronkelijke opzet van het industriële
ensemble vormt de basis van het stedenbouwkundig en landschappelijk raamwerk, meldt
Grosfeld Bekkers van der Velde Architecten. Dit moet ruimte scheppen voor een
divers en gelaagd programma, dat rekening houdt met de lokale biodiversiteit en
natuurwaarden.
De Gekroonde Bel vormt in het plan het vanzelfsprekende hart en centrale
ontmoetingsplek. Het monumentale gebouw gaat voor het gebied verschillende
functies faciliteren, zoals een zorgcluster en ruimte voor sport, ontspanning
en welzijn.
Kernwaarden
Het plan van de architectenbureaus gaat uit van een aantal kernwaarden die het
gebied toekomstbestendig moeten maken. Het gebied moet groen en klimaatadaptief
worden met bijvoorbeeld opslag van hemelwater op eigen terrein. Er wordt
ingezet op deelmobiliteit middels een slim mobiliteitsconcept met elektrische
auto’s en met deelfietsen.
De centrale energievoorziening is gebaseerd op zonne-energie. Met een zogenoemd
‘vehicle-to-home’-systeem wordt overtollige energie opgevangen en teruggegeven
aan de woningen.
Participatie
De gebiedsvisie is het resultaat van studie, dialoog, inspraak en participatie,
aldus de architecten. Vanaf het begin zijn er bewonersavonden met
belanghebbenden uit de omgeving georganiseerd en de gemeente heeft in een vroeg
stadium meegedacht met de planvorming. Het gebied, dat in totaal 16.215 m2 beslaat, wordt in fasen getransformeerd.