Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Ossip van Duivenbode
Copyright: Peter van Oosterhout

Architecten presenteren geopende Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel

22 februari 2021, 15:14
Vorige week zijn de Rotterdamsebaan en de daarin geïntegreerde Victory Boogie Woogietunnel opengesteld voor het verkeer. Bij het ontwerp stond duurzaamheid en inpassing in het landschap centraal, melden Benthem Crouwel Architects, Paul de Ruiter Architects en Landschappartners. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het ontwerp van de weg en tunnel.

Bij alle ontwerpkeuzes is rekening gehouden met de duurzaamheid van project en het minimaliseren van de overlast voor de omgeving, laten de bureaus weten. Zo absorberen speciale betonnen goten in de berm het geluid en richten dit naar boven in plaats van zijwaarts en wordt er in de Victory Boogie Woogietunnel fijnstof van de auto’s afgevangen bij de tunnelingangen, wat de uitstoot van fijnstof ongeveer halveert.

Het dienstgebouw van de 1,8 kilometer lange tunnel draait volledig op zelf opgewekte energie van de zonnecellen op het glooiende dak van het gebouw. De zonnecellen fungeren tevens als lichtfilter dat voorkomt dat automobilisten door zonlicht worden verblind wanneer ze de tunnel in of uit rijden, aldus de betrokken bureaus.

Molenvlietpark
Om de Rotterdamsebaan optimaal in te passen in het landschap en de overlast voor de omgeving te minimaliseren, is de route grotendeels verdiept en ondergronds aangelegd. Op die manier bleef het bestaande bovenliggende groen intact en ontstond ruimte voor een nieuw park, het Molenvlietpark (dat is ontworpen door BoschSlabbers). Het dienstgebouw boven de tunnelmond is landschappelijk ingepast in dit park door te kiezen voor begroeide gevels.

Een nieuwe voetgangersbrug die beide zijden van de Rotterdamsebaan met elkaar verbindt, vormt tevens een nieuwe entree tot Familiepark Drievliet. De brug heeft een strakke en gestroomlijnde aluminium buitenkant, die meekleurt met de omgeving, het dek is van hout. In het midden van de brug is de balustrade verhoogd, zodat het geluid van de autoweg wordt gedempt. De gebruikers hebben ook ter plekke van de verhoging ruim zicht op de omgeving.

In het ontwerp voor de tunnel hebben Benthem Crouwel Architects en Paul de Ruiter Architects gezocht naar een spannend contrast tussen vorm en materiaal. De automobilisten zullen de Rotterdamsebaan ervaren als een heldere route met een consistent ontwerpen, verklaren de bureaus. De doorlopende gekromde witte wanden zorgen bovendien voor rust.

Belettering
De naam van de Victory Boogie Woogietunnel verwijst naar het gelijknamige schilderij van Piet Mondriaan, dat in het Haagse Kunstmuseum hangt. Het ontwerp voor de belettering is geheel volgens van het schilderij vormgegeven door Het Lab, in een speciaal ontworpen lettertype dat op een subtiele manier is in reflecterend folie op de gefragmenteerde lamellen van het dienstgebouw.

De vier kilometer lange Rotterdamsebaan verbindt het centrum van de Hofstad met de snelwegen A4 en A13. Ook de Victory Boogie Woogietunnel maakt deel uit van het nieuwe traject. De weg, die loopt van knooppunt Ypenburg tot de centrumring van Den Haag, moet de bereikbaarheid van de stad vergroten. De nieuwe route biedt vooral uitkomst voor verkeer in of uit de richting van Rotterdam, Delft en de Vinex-wijk Ypenburg.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Cepezed verbouwt voormalig gebouw Aardwetenschappen in Utrecht

31 januari, 3:42

PosadMaxwan presenteert stedenbouwkundig plan Spoorkwartier Groningen

31 januari, 12:22

Vijftig woningen op oude plek Remigiusschool Duiven

31 januari, 10:30

Oud kantongerecht Amsterdam wordt verbouwd tot Hartwig Museum

30 januari, 3:12

Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 1:57

Meeste woningen erbij in Zuid-Holland, minste in Drenthe

31 januari, 11:26

Meer huizen en betere bereikbaarheid nodig bij bouw kerncentrales Borssele

31 januari, 9:04

Beyond Space neemt Boring Collection onder zijn hoede

30 januari, 2:22

Nederlandse bevolking groeide door, maar minder hard

30 januari, 12:19

Gortemaker Algra Feenstra breidt directie uit met Ellen Gedopt

29 januari, 11:50
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan