Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten

Vlietzone rond Rotterdamsebaan omgevormd tot coherent natuur- en recreatiegebied

12 juli 2021, 12:02
De ontwikkeling van de Rotterdamsebaan als nieuwe poort tot Den Haag bood een kans om voor de Vlietzone extra kwaliteit te realiseren. BoschSlabbers landschapsarchitecten maakte een totaalontwerp dat voorziet in een gevarieerde landschap met recreatiemogelijkheden, verbeterde ontsluiting en oplossingen voor waterveiligheid.

De Rotterdamsebaan is sinds februari 2021 de tweede belangrijke route van en naar het centrum van Den Haag. Deze ‘poort’ van de stad doorsnijdt de Vlietzone, een gebied dat in de loop der tijd een opmerkelijke verandering kende. Het transformeerde van een landgoederenzone in een verder open polderlandschap tot een relatief groene enclave binnen het stedelijk weefsel van groot Den Haag.

Het gebied was echter ook sterk versnipperd en verrommeld en slecht toegankelijk voor recreatie. De ontwikkeling van de Rotterdamsebaan werd als aanleiding genomen om, ondanks dat ze de Vlietzone zou doorsnijden, het gebied meer samenhang en een verbeterde toegankelijkheid te geven.

Inpassing attractiepark met parkeerplaats
Voor BoschSlabbers landschapsarchitecten was het startpunt van het project de inpassing van 1.000 parkeerplaatsen aan de ene kant van de weg en familiepark Drievliet aan de andere zijde. Het parkeerterrein is iets verhoogd aangelegd, wat de bezoekers als vanzelf op hoogte van de brug over de Rotterdamsebaan brengt. Het parkeerterrein ligt daarmee bovendien uit het zicht.

Het attractiepark Drievliet is uitgebreid en heeft onder andere een nieuwe hal met ‘slecht weer’-voorzieningen. BoschSlabbers heeft de hal  in het samenspel van groenstructuren en geplooid maaiveld geïntegreerd; de hal is weliswaar herkenbaar aanwezig, maar domineert de omgeving niet.

Totaalontwerp
Gelijktijdig heeft het bureau een totaalontwerp gemaakt voor de inpassing van de hele Rotterdamsebaan in de Vlietzone, meldt BoschSlabbers. In de lijn van het bestaande natuur- en recreatielandschap heeft het bureau een heemtuin, een wandelpark, een doorgaande fietsroute, een waterberging voor hevige regenval, een robuuste paaiplek en een nieuw landgoed vormgegeven.

In de scheg tussen Drievliet, de Rotterdamsebaan en de Molensloot is het Molenvlietpark gerealiseerd. Het wandelpark kenmerkt zich door een grote waterpartij en – in aard, beleving en vorm – twee totaal verschillende ruimten, leggen de landschapsarchitecten uit: de weide en het rieteiland.

Molenvlietpark
Het park ligt besloten tussen de bossen op de buitenplaatsen, de kade van de Molensloot en een glooiend grondlichaam dat zowel attractiepark Drievliet als de Rotterdamsebaan afschermt. Het verkeer op de Rotterdamsebaan is volgens BoschSlabbers vanuit het park nauwelijks te zien.

De grote waterpartij refereert aan de parkachtige aanleg van de buitenplaatsen langs de Vliet.  Vlak boven het water loopt een gebogen vlonderpad vanaf het talud langs de Rotterdamsebaan door het rieteiland. Dit bestaat uit een aantal kavels waar riet in meer of mindere mate groeit. Het vlonderpad eindigt bij een zitelement in de weide.

Weide
 De vormgeving van de weide – een overblijfsel van een oorspronkelijk veel grotere polder – is geïnspireerd op de Molenwei, in de 19e eeuw ontworpen door Zocher. De wei is bereikbaar via het genoemde vlonderpad en via bruggen vanaf de Molenkade of met een kabelpontje vanaf de kade.

Knotwilgen en elzen geven diepte aan de uitzichten over de open weide. Met schelpenpaden en sloten biedt deze ruimte een heel andere beleving dan het rieteiland, waar de wandelaar wordt omsloten door hoog opgaand riet, vertelt BoschSlabbers.

Waterberging
Naast wandelgebied fungeert het Molenvlietpark als noodberging. De landschapsarchitecten hebben het zo ontworpen, dat het park bij hevige neerslag 60.000 m3 water kan opvangen.

De realisatie van een toekomstige nieuwe buitenplaats langs de Vliet is gecombineerd met een extra toevoer tot deze ‘calamiteitenberging’. Dit geeft de buitenplaats een vijverpartij op boezemniveau en het park een aantrekkelijke entree.

Een flink aantal nieuwe fiets- en wandelpaden – waaronder een trekfietstracé – zorgt voor een betere onderlinge verbinding van de Vliet, het Molenvlietpark, attractiepark Drievliet, de heemtuin, de omliggende wijken en het buitengebied. Hiermee is het gebeid uit zijn isolatie gehaald, aldus BoschSlabbers.

Andere nieuwsberichten

Betaalbare stadswoningen op oude ‘Harley-locatie’ in Breda

Gisteren, 11:18

Rijksvastgoedbedrijf start aanbesteding voor bouw boekenmagazijn Koninklijke Bibliotheek

Gisteren, 10:40

Rob Moritz treedt terug als directeur 19 het atelier

20 februari, 3:55

Eerste editie van Tilburg Architectuurprijs gelanceerd

20 februari, 2:39

Recordomzet voor Arcadis, een derde meer winst

3 uur geleden

Twee doden en twee gewonden door ongeluk bij brug in aanbouw Lochem

Gisteren, 13:27

Onderzoekers waarschuwen voor groot woningtekort in Duitsland

Gisteren, 11:43

'Huizen aanpassen aan klimaatverandering maakt wonen veel duurder'

Gisteren, 09:29

Toezichthouder wil meer oog voor veiligheid bij energietransitie

20 februari, 3:20

Rijk houdt informatiesessies over bouw nieuwe kerncentrales

20 februari, 9:39
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan