Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Copyright: BoschSlabbers landschapsarchitecten
Vlietzone rond Rotterdamsebaan omgevormd tot coherent natuur- en recreatiegebied
12 juli 2021, 12:02
De ontwikkeling van de Rotterdamsebaan als nieuwe poort tot Den Haag bood een kans om voor de Vlietzone extra kwaliteit te realiseren.
BoschSlabbers landschapsarchitecten
maakte een totaalontwerp dat voorziet in een gevarieerde landschap met recreatiemogelijkheden, verbeterde ontsluiting en oplossingen voor waterveiligheid.
De Rotterdamsebaan is sinds februari 2021 de tweede belangrijke route van en naar het centrum van Den Haag. Deze ‘poort’ van de stad doorsnijdt de Vlietzone, een gebied dat in de loop der tijd een opmerkelijke verandering kende. Het transformeerde van een landgoederenzone in een verder open polderlandschap tot een relatief groene enclave binnen het stedelijk weefsel van groot Den Haag.
Het gebied was echter ook sterk versnipperd en verrommeld en slecht toegankelijk voor recreatie. De ontwikkeling van de Rotterdamsebaan werd als aanleiding genomen om, ondanks dat ze de Vlietzone zou doorsnijden, het gebied meer samenhang en een verbeterde toegankelijkheid te geven.
Inpassing attractiepark met parkeerplaats
Voor BoschSlabbers landschapsarchitecten was het startpunt van het project de inpassing van 1.000 parkeerplaatsen aan de ene kant van de weg en familiepark Drievliet aan de andere zijde. Het parkeerterrein is iets verhoogd aangelegd, wat de bezoekers als vanzelf op hoogte van de brug over de Rotterdamsebaan brengt. Het parkeerterrein ligt daarmee bovendien uit het zicht.
Het attractiepark Drievliet is uitgebreid en heeft onder andere een nieuwe hal met ‘slecht weer’-voorzieningen. BoschSlabbers heeft de hal in het samenspel van groenstructuren en geplooid maaiveld geïntegreerd; de hal is weliswaar herkenbaar aanwezig, maar domineert de omgeving niet.
Totaalontwerp
Gelijktijdig heeft het bureau een totaalontwerp gemaakt voor de inpassing van de hele Rotterdamsebaan in de Vlietzone, meldt BoschSlabbers. In de lijn van het bestaande natuur- en recreatielandschap heeft het bureau een heemtuin, een wandelpark, een doorgaande fietsroute, een waterberging voor hevige regenval, een robuuste paaiplek en een nieuw landgoed vormgegeven.
In de scheg tussen Drievliet, de Rotterdamsebaan en de Molensloot is het Molenvlietpark gerealiseerd. Het wandelpark kenmerkt zich door een grote waterpartij en – in aard, beleving en vorm – twee totaal verschillende ruimten, leggen de landschapsarchitecten uit: de weide en het rieteiland.
Molenvlietpark
Het park ligt besloten tussen de bossen op de buitenplaatsen, de kade van de Molensloot en een glooiend grondlichaam dat zowel attractiepark Drievliet als de Rotterdamsebaan afschermt. Het verkeer op de Rotterdamsebaan is volgens BoschSlabbers vanuit het park nauwelijks te zien.
De grote waterpartij refereert aan de parkachtige aanleg van de buitenplaatsen langs de Vliet. Vlak boven het water loopt een gebogen vlonderpad vanaf het talud langs de Rotterdamsebaan door het rieteiland. Dit bestaat uit een aantal kavels waar riet in meer of mindere mate groeit. Het vlonderpad eindigt bij een zitelement in de weide.
Weide
De vormgeving van de weide – een overblijfsel van een oorspronkelijk veel grotere polder – is geïnspireerd op de Molenwei, in de 19
e
eeuw ontworpen door Zocher. De wei is bereikbaar via het genoemde vlonderpad en via bruggen vanaf de Molenkade of met een kabelpontje vanaf de kade.
Knotwilgen en elzen geven diepte aan de uitzichten over de open weide. Met schelpenpaden en sloten biedt deze ruimte een heel andere beleving dan het rieteiland, waar de wandelaar wordt omsloten door hoog opgaand riet, vertelt BoschSlabbers.
Waterberging
Naast wandelgebied fungeert het Molenvlietpark als noodberging. De landschapsarchitecten hebben het zo ontworpen, dat het park bij hevige neerslag 60.000 m
3
water kan opvangen.
De realisatie van een toekomstige nieuwe buitenplaats langs de Vliet is gecombineerd met een extra toevoer tot deze ‘calamiteitenberging’. Dit geeft de buitenplaats een vijverpartij op boezemniveau en het park een aantrekkelijke entree.
Een flink aantal nieuwe fiets- en wandelpaden – waaronder een trekfietstracé – zorgt voor een betere onderlinge verbinding van de Vliet, het Molenvlietpark, attractiepark Drievliet, de heemtuin, de omliggende wijken en het buitengebied. Hiermee is het gebeid uit zijn isolatie gehaald, aldus BoschSlabbers.
Trefwoorden
landschap
vlietzone
boschslabbers landschapsarchitecten
park
molenvlietpark
dan haag
rotterdamsebaan
bosch slabbers
waterberging
Locatie
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
4
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
5
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Bosch Slabbers ontwerpt park voor groot Den Haag
22 juli 2014
Architecten presenteren geopende Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel
22 februari 2021
Directiewisseling bij BoschSlabbers
19 januari 2021
Komst Museumhotel en uitbreiding nijntje museum stap dichterbij
9 december 2020
Nieuwe ruimten Universiteit Maastricht in getransformeerde kazerne
19 maart 2020
Nieuwbouw Amphia Ziekenhuis in gebruik genomen
6 december 2019
Villa Carnegie zoekt verbinding met historie en groen
13 september 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
KAAN ontwerpt OZC Tilburg University
26 april 2016
Woonzorgcomplex in de luwte van duinen
28 september 2015
BoschSlabbers wint ontwerpwedstrijd voor herinrichting Grote Markt in Hulst
3 juli
ZJA, BoschSlabbers en Boskalis creëren nieuwe stationsomgeving Brugge
23 januari 2024
Park Zomerhuis geeft publieke ruimte terug aan Stekene, België
2 augustus 2021
Einde van gemotoriseerd rondje Posbank lijkt in zicht
11 augustus 2021
Gemeente Eindhoven wil landgoed De Wielewaal kopen
9 februari 2022
Winnaars Betonprijs 2021 bekend
17 juni 2022
Bosch Slabbers ontwerpt park voor groot Den Haag
22 juli 2014
Architecten presenteren geopende Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel
22 februari 2021
Directiewisseling bij BoschSlabbers
19 januari 2021
Komst Museumhotel en uitbreiding nijntje museum stap dichterbij
9 december 2020
Nieuwe ruimten Universiteit Maastricht in getransformeerde kazerne
19 maart 2020
Nieuwbouw Amphia Ziekenhuis in gebruik genomen
6 december 2019
Villa Carnegie zoekt verbinding met historie en groen
13 september 2019
Eerste woongebouw op oude SDU-locatie Binckhorst geopend
15 april 2019
KAAN ontwerpt OZC Tilburg University
26 april 2016
Woonzorgcomplex in de luwte van duinen
28 september 2015
BoschSlabbers wint ontwerpwedstrijd voor herinrichting Grote Markt in Hulst
3 juli
ZJA, BoschSlabbers en Boskalis creëren nieuwe stationsomgeving Brugge
23 januari 2024
Park Zomerhuis geeft publieke ruimte terug aan Stekene, België
2 augustus 2021
Einde van gemotoriseerd rondje Posbank lijkt in zicht
11 augustus 2021
Gemeente Eindhoven wil landgoed De Wielewaal kopen
9 februari 2022
Winnaars Betonprijs 2021 bekend
17 juni 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur
Gisteren, 16:22
Schiphol wil tot 2035 tien miljard euro investeren in betere en duurzamere infrastructuur, waaronder een nieuwe terminal en vernieuwde pieren.
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
Gisteren, 13:00
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
Gisteren, 11:53
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
25 november, 4:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
Gisteren, 16:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
Gisteren, 14:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur