Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit
Het gekozen ontwerp
Copyright: Beauty & the Bit

Team met Koen van Velsen verbouwt station Groningen

27 mei 2019, 15:33
Een consortium van Strukton Civiel, met daarin onder meer Koen van Velsen architecten, mag het hoofdstation van Groningen verbouwen. In het gekozen ontwerp krijgen de monumentale kappen en het seinhuis weer een belangrijke rol. Ook is er veel plek voor groen ingeruimd in het plan.

Het consortium Strukton Civiel is aangewezen als voorkeursaanbieder voor de verbouwing, omdat deze partij het beste scoorde op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station. Het samenwerkingsverband bestaat verder uit RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK architecten en kunstenaar Gabriel Lester.

“Het benoemen van een voorkeursaanbieder is een mooie en belangrijke stap in het project. De komende maanden wordt het ontwerp, dat nu een goed beeld geeft van welke uitstraling het station krijgt, verder in detail uitgewerkt. Tijdens dit proces toetsen we of het ontwerp blijft passen binnen de gestelde eisen”, zegt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij opdrachtgever ProRail.

“We verwachten eind oktober te weten of we het contract definitief kunnen gunnen aan Strukton Civiel. We gaan de komende maanden samen met alle betrokken partijen aan de slag om dat moment te halen, zodat in 2020 de werkzaamheden bij het station kunnen starten.”

Fietstunnel
Het station wordt flink verbouwd. Er komen onder meer een groter busstation, meer en langere treinperrons en achtduizend fietsparkeerplekken. Ook wordt de noord- en zuidzijde van het station via een fietstunnel en brede voetgangerspassage beter met elkaar verbonden. Verder worden de sporen doorgetrokken.

Bij de verbouwing wordt gebruik gemaakt van duurzame, robuuste en herbruikbare materialen, laat ProRail weten. “We zijn blij dat het ontwerp licht, lucht en ruimte biedt en dat er volop parkeerplekken voor fietsen gerealiseerd worden, passend binnen de mooie monumentale omgeving. Een grote stap voorwaarts voor de reizigers”, zegt Joost van der Bijl, regiodirecteur bij NS.

Duurder
De verbouwing van het station valt wel 26 miljoen euro duurder uit dan gepland, laten de betrokken partijen weten. Dat heeft te maken met gestegen kosten als gevolg van de aantrekkende economie en ‘de daarmee samenhangende toenemende vraag in de bouw’. De partijen zeggen op zoek te gaan naar het benodigde geld.
https://youtu.be/9PkSF8uVWR8

Andere nieuwsberichten

MIX architectuur ontwerpt blok met woningen en supermarkten in Crooswijk

Vandaag, 13:00

Winnaars prijsvraag Europan 17 bekend

Vandaag, 12:08

Koschuch Architects ontwerpt woontoren in Haarlem Schalkwijk

Vandaag, 09:48

Veel zeggenschap voor bewoners ARC Rokkeveen bij ontwerp eigen woning

Gisteren, 13:59

Resultaten ontwerpmanifestatie Bouw Anders gebundeld in boek

4 uur geleden

IMF-bewindvoerder: landen denken heel verschillend over klimaat

Vandaag, 10:14

Zuid-Holland: deadline landelijk gebied niet haalbaar, Rijk moet bewegen

Vandaag, 09:08

Waterbeheerders gaan drinkwater maken van gezuiverd rioolwater

Gisteren, 14:34

Gemeenten lopen achter bij huisvesten statushouders

Gisteren, 11:49

750 jaar Amsterdam wordt in 2025 gevierd op autoloze A10

Gisteren, 09:32
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan