Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Pavel Vavilov Studio
Copyright: Pavel Vavilov Studio
Copyright: Pavel Vavilov Studio
Copyright: Pavel Vavilov Studio
Groen licht voor woontoren aan de Piekstraat in Rotterdam
23 mei 2019, 11:00
Woensdag heeft de Rotterdamse welstandscommissie groen licht gegeven voor een woontoren aan de Piekstraat in de Maasstad. In het 74 meter hoge gebouw komen ruim 130 woningen, die variëren van 55 tot 265 vierkante meter. De toren is ontworpen door een bureau dat in dezelfde straat is gevestigd, namelijk
KCAP Architects&Planners
. Opdrachtgever is Heijmans Vastgoed.
Een vrij onontdekt gebied, zo noemt partner bij KCAP Irma van Oort de locatie waar de woontoren komt te staan. De Piekstraat en omgeving worden gedomineerd door industriegebouwen, al is een groot deel ervan herbestemd tot bedrijfspand voor onder meer Hunter Douglas, IMd Raadgevende Ingenieurs en KCAP zelf. Met de toren aan de Piekstraat komen nu ook woningen op deze helft van het Eiland van Feijenoord.
“Toen wij vijftien jaar geleden neerstreken in de Piekstraat, dachten we meteen dat deze plek in de toekomst een belangrijk transformatiegebied voor Rotterdam kon gaan worden”, vertelt Van Oort. “Het gebied ademt een bepaalde charme; het is een mooi eiland met oude industriegebouwen, de Persoonshaven en verbindingen met bruggen. Het duurde alleen even voor het balletje ging rollen, vanwege de crisis, maar ook omdat het gebied niet bovenaan de lijst van de gemeente stond.”
Een woontoren aan de kop van de Piekstraat vormt in meerdere opzichten een goed startpunt voor de ontwikkeling van het gebied, meent Van Oort. “Op stadsniveau heeft de toren een fantastische ligging, aan de kromming van de Maas en met uitzicht op de rivier en de stad. Je kijkt uit over heel Kralingen en hebt straks ook zicht op Feyenoord City. Omdat het gebouw zelf ook een belangrijke eyecatcher wordt, mocht hij deze hoogte en omvang in volume krijgen.”
Stapeling van drie volumes
De toren bestaat uit een stapeling van drie volumes, die verschoven liggen ten opzichte van elkaar. Qua maat en schaal zijn de ‘dozen’ of ‘containers’, zoals Van Oort de volumes noemt, afgestemd op de achtergelegen industriegebouwen. De plint waarop de volumes rusten, sluit qua hoogte, kleur en materialisatie aan op de bestaande rij gebouwen aan de Piekstraat. Op die manier borduurt de toren voort op wat er al is, maar voegt hij tegelijk wat nieuws toe, luidt de achterliggende gedachte.
“We maken feitelijk een stapeling van gebouwen die er al zijn in de Piekstraat, waardoor we met de bestaande schaal een nieuwe toren creëren”, zegt Van Oort. “Het is een bijzondere toren, niet rank en slank, maar net als zijn omgeving een beetje grof. We pakken ook materialen op uit de omgeving, zoals staal en materiaal met metaalachtige, roestige kleuren. Zo krijg je een woongebouw dat nieuw en chic oogt, maar ook past bij de industriële en historische uitstraling van zijn omgeving.”
De toren biedt plek aan verschillende woontypologieën, die per blok verschillen. Er kunnen gezinnen met kinderen in terecht, maar ook een alleenwonende kunstenaar of een ouder echtpaar dat van de pensioenjaren geniet, aldus Van Oort. “De toren is bedoeld voor mensen die durven, die de potentie van morgen zien. De mix van typologieën trekt verschillende groepen bewoners aan, die grotendeels hun eigen invulling aan de woning kunnen geven. En dat verleent het gebouw weer rijkdom.”
In de plint is parkeergelegenheid voor fietsen en deelauto’s voor bewoners en de buurt. Hoewel de bewoners worden aangemoedigd gebruik te maken van deze middelen, kunnen bewoners die écht een eigen auto willen deze in hun loft parkeren. Daartoe worden speciale parkeerliften gerealiseerd.
Café
Behalve woningen komt in de toren een ruimte voor publieke functies, zoals een café of restaurant. Op die manier wordt het plein rond het gebouw geactiveerd en krijgt de levendigheid van het gebied een impuls. “Dat wordt een heel spannende ervaring”, zegt Van Oort. “Straks kun je vanaf het terras genieten van het uitzicht op de Maas, terwijl je verderop in de Piekstraat een vrachtwagen ziet laden en lossen.”
Trefwoorden
kcap
feijenoord
woontoren
rotterdam-zuid
hoogbouw
piekstraat
kcap architects&planners
rotterdam
Locatie
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
KCAP deelt bouwupdate van woontoren Piekstraat in Rotterdam-Zuid
17 juni 2024
Volgende fase Golden City-project van KCAP+Orange
24 juni 2019
Bouw van project Vertical in Amsterdam Sloterdijk-Centrum gestart
10 maart 2020
'Quality-team' aangesteld voor Feyenoord City
5 februari 2019
Inbo ontwerpt Hefkwartier in Rotterdam-Zuid
30 april 2015
Nieuw stadion Feyenoord pas in 2024 klaar
25 maart 2019
Amvest koopt startersproject in Rotterdam-Zuid
7 maart 2019
Rotterdam wil minder kleine huizen in Zuid
7 februari 2019
Kabinet wil grote steden helpen met woningen
17 januari 2019
Sneller nieuwe huizen bouwen in Rotterdam
21 december 2018
Sociale woningbouw van 'geoogst' sloopmateriaal
19 december 2018
Rotterdam maakt stad klaar voor dubbele vergrijzing
18 december 2018
Kader voor gebiedsontwikkeling M4H Rotterdam vastgesteld
1 juli 2019
KCAP wil harde barrières in centrum Shenzhen wegnemen
5 augustus 2019
KCAP en Felixx winnen prijsvraag kustlijn Chinees schiereiland
11 september 2019
KCAP en Cityförster winnen prijsvraag cultuurdistrict Bratislava
30 september 2019
Rotterdam verlegt limiet voor hoogbouw naar 250 meter
16 oktober 2019
Transformatie Stationspostgebouw Den Haag gestart
6 januari 2020
KCAP en Orange Architects transformeren gebied in Sint-Petersburg
16 juli 2020
Hoogste punt voor woontorens Zalmhaven II en III Rotterdam
15 december 2020
Multifunctioneel complex met hoge toren op plek Lumièrepand Rotterdam
16 december 2020
Blok met 167 woningen voor wijk Parkstad Rotterdam-Zuid
4 februari 2021
Royaal wonen uitgangspunt voor Stadsbouwgroep Overmaat
25 maart 2021
Foto's + video: CPO-project Overtuin in Rotterdam
23 april 2021
Rotterdam wil achthonderd woningen bouwen aan westzijde Piekstraat
3 mei 2021
Rotterdam wil nieuwe brug over de Maas van Oost naar Zuid
28 september 2022
KCAP deelt bouwupdate van woontoren Piekstraat in Rotterdam-Zuid
17 juni 2024
Volgende fase Golden City-project van KCAP+Orange
24 juni 2019
Bouw van project Vertical in Amsterdam Sloterdijk-Centrum gestart
10 maart 2020
'Quality-team' aangesteld voor Feyenoord City
5 februari 2019
Inbo ontwerpt Hefkwartier in Rotterdam-Zuid
30 april 2015
Nieuw stadion Feyenoord pas in 2024 klaar
25 maart 2019
Amvest koopt startersproject in Rotterdam-Zuid
7 maart 2019
Rotterdam wil minder kleine huizen in Zuid
7 februari 2019
Kabinet wil grote steden helpen met woningen
17 januari 2019
Sneller nieuwe huizen bouwen in Rotterdam
21 december 2018
Sociale woningbouw van 'geoogst' sloopmateriaal
19 december 2018
Rotterdam maakt stad klaar voor dubbele vergrijzing
18 december 2018
Kader voor gebiedsontwikkeling M4H Rotterdam vastgesteld
1 juli 2019
KCAP wil harde barrières in centrum Shenzhen wegnemen
5 augustus 2019
KCAP en Felixx winnen prijsvraag kustlijn Chinees schiereiland
11 september 2019
KCAP en Cityförster winnen prijsvraag cultuurdistrict Bratislava
30 september 2019
Rotterdam verlegt limiet voor hoogbouw naar 250 meter
16 oktober 2019
Transformatie Stationspostgebouw Den Haag gestart
6 januari 2020
KCAP en Orange Architects transformeren gebied in Sint-Petersburg
16 juli 2020
Hoogste punt voor woontorens Zalmhaven II en III Rotterdam
15 december 2020
Multifunctioneel complex met hoge toren op plek Lumièrepand Rotterdam
16 december 2020
Blok met 167 woningen voor wijk Parkstad Rotterdam-Zuid
4 februari 2021
Royaal wonen uitgangspunt voor Stadsbouwgroep Overmaat
25 maart 2021
Foto's + video: CPO-project Overtuin in Rotterdam
23 april 2021
Rotterdam wil achthonderd woningen bouwen aan westzijde Piekstraat
3 mei 2021
Rotterdam wil nieuwe brug over de Maas van Oost naar Zuid
28 september 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
53 minuten geleden
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad
Gisteren, 12:00
VenhoevenCS heeft, in samenwerking met RKW Architektur +, de aanbesteding gewonnen voor het nieuwe Zentralbad in Villingen-Schwenningen, Duitsland.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur