Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands

Definitief ontwerp houten passerelle bij station Zwolle gepresenteerd

21 november 2022, 16:53
Het definitief ontwerp voor een houten passerelle bij station Zwolle is afgerond. Een team onder leiding van Karres en Brands heeft de afgelopen anderhalf jaar gewerkt aan het ontwerp voor de duurzame loopbrug in Europees naaldhout. De brug wordt groen ingericht, daarnaast kunnen de gebruikers de waterhuishouding letterlijk beleven.

De passerelle wordt direct naast het Zwolse stationsgebouw gerealiseerd en voert over de sporen en perrons. Bijzonder aan de loopbrug is dat de constructie wordt uitgevoerd in Europees zachthout. De brug heeft vier parallel liggende gelamineerde houten hoofdliggers, opgebouwd uit identieke overspanningen van 34 meter. Het hout wordt aangevuld met zwartstalen details.

De 1340 millimeter hoge liggers worden in dwarsrichting met koppelstukken aan elkaar bevestigd en gedragen door zwartstalen portalen. Ook de liftschachten en doorlopende leuningen worden in hout uitgevoerd. De houten brug geeft 74 procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van een stalen brug, aldus de ontwerpers.

Het brugdek wordt eveneens in hout uitgevoerd, namelijk cross-laminated timber (CLT). Om de waterdichtheid van de toplagen te garanderen, komt op het houten dek een dubbeldikke EPDM-laag (een bedekking van synthetische rubbers). Een ‘daktuinconstructie’ bovenop de houten liggers vormt de basis voor een bloeiende bodem.

Opgetilde straat
De brug is bedacht als een verlengde en opgetilde straat, met groen, water en zitgelegenheden. Er wordt een aaneenschakeling van verschillende typen plekken gerealiseerd, waarbij de zichtlijnen dankzij de S-vorm telkens subtiel veranderen.

De beplanting wordt gevoed door een watersysteem dat op verschillende manieren zelf ook zichtbaar is. Zo komen er een waterkunstwerk en een watertrap als speelelementen. Daarnaast worden ontwerpdetails gerealiseerd zoals ribbels in de goot die de dynamiek van het water vergroten. De doorgaande watergoot vormt tevens een gidslijn voor blinden en slechtzienden

Dura Vermeer realiseert onderbouw
Het ontwerpteam bestaat naast Karres en Brands uit met ipv Delft, Ingenieurbüro Miebach (DE) en Attis. Dura Vermeer gaat de onderbouw van de passerelle realiseren. De bovenbouw wordt apart uitgewerkt en aanbesteed. De brug wordt 130 meter lang en tien meter breed.

De bouw van de passerelle start volgend jaar en loopt door tot eind 2024. Niet ver van de passerelle is drie jaar geleden een brug waarover bussen het spoor kunnen overbruggen, de zogeheten Busbrug.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

1 uur geleden

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

3 uur geleden

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

Vandaag, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

Vandaag, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

2 uur geleden

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

Vandaag, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Vandaag, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan