Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Houten voetgangersbrug over spoor bij station Zwolle officieel geopend
11 september, 15:15
End vorige week is de nieuwe voetgangersbrug over het spoor bij station Zwolle officieel geopend. De houten parkbrug vormt een verbinding tussen de historische binnenstad en de in ontwikkeling zijnde gebieden Spoorzone en Hanzekwartier. Het ontwerp is gemaakt door een multidisciplinair team, bestaande uit
Karres en Brands
(coördinerend architect),
ipv Delft
(architect en bruggenspecialist) en
Ingenieurbüro Miebach
(specialist houtbouw).
De boven het spoor opgetilde voetgangersbrug is ontworpen als een park van 130 bij 10 meter, op een volledig houten brugconstructie. Het bouwwerk heeft een levensduur van honderd jaar, stellen de ontwerpers, en is nadrukkelijk bedoeld als een openbare ruimte. Het bestaat uit verschillende verblijfsgebieden en biedt zichtlijnen richting onder meer de Peperbus en het stationsgebouw.
De voetgangersbrug in een symmetrische S-vorm heeft de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen: bomen, struiken, water, en straatklinkers. Ook is de brug voorzien van verschillende zitgelegenheden. Er is een hoofdpad, een snelle directe verbinding, en er zijn smallere zijpaden die leiden naar luwe zones en uitzichtpunten.
Het hoofdpad heeft een lichte zigzagvorm, die ervoor zorgt dat de zichtlijnen telkens veranderen. Brede trappen met rustplateaus en fietsgoten en drie ruime liften maken de brug voor iedereen toegankelijk. Fietsen zijn toegestaan, mits aan de hand meegenomen, stellen de ontwerpers.
Beeldbepalende brugdekconstructie
De brug heeft een beeldbepalende brugdekconstructie in Europees zachthout. Voor een brug van deze afmetingen is dat bijzonder, maar daarnaast wordt de houten draagconstructie gecombineerd met een vijftien centimeter dik brugdek in CLT en met houten liftschachten. Mede met het oog op de beplanting en de waterbergingscapaciteit van de passerelle waren deze ontwerpkeuzes niet zonder risico’s, laten de ontwerpers weten. Met het oog op duurzaamheid is voor deze oplossing gekozen. Daarnaast is de gehele constructie demontabel.
De brug bestaat uit vier parallel liggende gelamineerde houten hoofdliggers, die in dwarsrichting met stalen koppelstukken aan elkaar bevestigd zijn. De buitenste liggers zijn trapvormig, waardoor ze slanker ogen dan hun daadwerkelijke hoogte van 1,34 meter. De liggers steunen op vijf portaalvormige stalen steunpunten. De vormgeving van de steunpunten refereert aan oude stationsoverkappingen en bovenleidingsportalen.
De opbouw van het brugdek is en ontworpen om de waterdichtheid van de toplagen te garanderen. Bovenop het CLT-brugdek ligt een dubbeldikke EPDM-laag en daarbovenop een systeem voor wateropvang en infiltratie, zowel in de plantvakken als onder de bestrating. De beplanting is zo geselecteerd dat de brug er het hele jaar groen en levendig uitziet, beloven de ontwerpers.
Ook de trappartijen aan weerszijden zijn expliciet ontworpen om meerwaarde voor de gebruiker en de stad te creëren. De trappen aan zuidkant vormen bijvoorbeeld een tribune met beplanting en kabbelend water, uitkijkend op een nieuwe groenzone. Ter plaatse van het busstation biedt de passerelle zitgelegenheid om op de bus te wachten en centraal op de brug staat een waterkunstwerk, dat via een zichtbare watergeul op de brug in verbinding staat met het watersysteem van het stationsplein.
Doorlopende lijn
De houten onderzijde van de gehele constructie vormt een doorlopende lijn van maaiveld tot maaiveld. Het ontwerp van de stalen brugrand en de leuning zijn ondergeschikt aan deze ‘hoofdlijn’. Het randelement bestaande uit een stalen kap en een terugliggend houten paneel aan de onderzijde heeft twee belangrijke functies. De uitkraging zorgt voor bescherming van de buitenste houten liggers tegen directe regen en een overdaad aan zonlicht. Dat de houten liggers droog blijven is met name voor de levensduur van de brug van groot belang.
Daarnaast sluit de hoge rand alle lagen van de daktuinopbouw op. De combinatie van een stalen kap met een houten paneel voorkomt dat de stalen brugrand te nadrukkelijk aanwezig is en garandeert dat de houten dekconstructie goed zichtbaar blijft, aldus de ontwerpers.
Eerder ontwierp ipv Delft bij station Zwolle de markante
busbrug
.
Trefwoorden
karres en brands
hout
ingenieurbüro miebach
brug
zwolle
ipv delft
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
MVRDV ontwerpt bolvormig sportcomplex in Albanese hoofdstad Tirana
maandag, 10 november
3
Campus met onderwijs en woningen in 's Hertogenbosch officieel geopend
vrijdag, 7 november
4
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Definitief ontwerp houten passerelle bij station Zwolle gepresenteerd
21 november 2022
Slingerende busbrug station Zwolle beleeft opening
5 februari 2019
Studio Nauta ontwerpt duurzame ‘lantaarnhal’ als noordentree voor station Zwolle
5 februari
Twee rijksmonumentale pakhuizen met zorg verbouwd en verduurzaamd door Studio Groen+Schild
8 april
Twee woongebouwen op plek oude Renault-garage in Zwolle
6 december 2024
Bedrijventerrein rond Wärtsilä-hal Zwolle wordt woon- en werkgebied
12 december 2023
Oud bankgebouw in centrum Zwolle getransformeerd tot hostel
15 september 2023
Ingewikkelde dijkversterking dwars door Zwolle gaat van start
22 mei 2023
Studio Nauta en Mulder Zonderland winnen prijsvraag biobased bouwen Zwolle
7 juli 2023
Verstedelijkingsstrategie voor Regio Zwolle vastgesteld
15 februari 2023
Definitief ontwerp houten passerelle bij station Zwolle gepresenteerd
21 november 2022
Slingerende busbrug station Zwolle beleeft opening
5 februari 2019
Studio Nauta ontwerpt duurzame ‘lantaarnhal’ als noordentree voor station Zwolle
5 februari
Twee rijksmonumentale pakhuizen met zorg verbouwd en verduurzaamd door Studio Groen+Schild
8 april
Twee woongebouwen op plek oude Renault-garage in Zwolle
6 december 2024
Bedrijventerrein rond Wärtsilä-hal Zwolle wordt woon- en werkgebied
12 december 2023
Oud bankgebouw in centrum Zwolle getransformeerd tot hostel
15 september 2023
Ingewikkelde dijkversterking dwars door Zwolle gaat van start
22 mei 2023
Studio Nauta en Mulder Zonderland winnen prijsvraag biobased bouwen Zwolle
7 juli 2023
Verstedelijkingsstrategie voor Regio Zwolle vastgesteld
15 februari 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
AMO / OMA presenteren in Doha een aangepaste versie van de tentoonstelling ‘Countryside’
Vandaag, 14:20
AMO / OMA presenteert met ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ in Doha (Qatar) een nieuwe versie van de eerdere tentoonstelling in New York.
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
Vandaag, 12:47
Een hergebruikte stalen draagconstructie, een hergebruikte hardhouten sportvloer als gevel, en talloze andere hergebruikte materialen bepalen de nieuwbouw voor garagebedrijf Otoleo. Het bedrijfsgebouw is ontworpen door J.O.N.G. architecten.
Marc Koehler Associates ontwerpt twee woongebouwen in Kauwgomballenkwartier
Vandaag, 09:10
De twee getrapte woongebouwen bevatten straks 162 appartementen, 122 ondergrondse parkeerplekken en zo’n 2.500 m2 aan commerciële ruimte in de tweelaagse plint.
WillemsenU zinkt villa af in landschap
Gisteren, 15:55
Het architectenbureau WillemsenU heeft de Villa op een Duintop ontworpen en opgeleverd.
Iets minder mensen vertrekken uit de Randstad dan in eerdere jaren
Vandaag, 10:00
Onder andere omdat er in de Randstad meer kinderen worden geboren, groeit de bevolking daar sneller dan in de gebieden eromheen. Netto vertrokken er afgelopen jaar 14.000 mensen.
Woningen en park op plek van rangeerterrein bij Rotterdamse Kuip
Vandaag, 09:30
Een rangeerterrein voor treinen tegenover stadion De Kuip in Rotterdam verdwijnt. Op de plek worden woningen en een nieuw station gebouwd. Bovendien moet een park naast het spoor worden uitgebreid.
Klimaatdenktank: Chinese CO2-uitstoot laat mogelijk daling zien
Vandaag, 09:00
De uitstoot van CO2 in China laat over heel dit jaar mogelijk een afname zien. Dat constateert de Finse klimaatdenktank Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).
Ingrid Thijssen wordt nieuwe bestuursvoorzitter TU Delft
Gisteren, 14:46
Ze bekleedt die functie bij de Delftse technische universiteit vanaf 1 maart volgend jaar.
Kabinet verdeelt miljarden voor infrastructuur bij nieuwe woonwijken
Gisteren, 09:41
Het demissionaire kabinet heeft 2,5 miljard euro klaargezet voor wegen, fietspaden en tramlijnen van en naar nieuwe woonwijken.
Aartsen versoepelt regels geluidsoverlast voor bouwen langs spoor
10 november, 1:32
Dit kan volgens de staatssecretaris omdat treinen en rails een stuk stiller zijn geworden.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur