Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse
Copyright: ipv Delft / Henk Snaterse

Houten voetgangersbrug over spoor bij station Zwolle officieel geopend

Gisteren, 15:15
End vorige week is de nieuwe voetgangersbrug over het spoor bij station Zwolle officieel geopend. De houten parkbrug vormt een verbinding tussen de historische binnenstad en de in ontwikkeling zijnde gebieden Spoorzone en Hanzekwartier. Het ontwerp is gemaakt door een multidisciplinair team, bestaande uit Karres en Brands (coördinerend architect), ipv Delft (architect en bruggenspecialist) en Ingenieurbüro Miebach (specialist houtbouw).

De boven het spoor opgetilde voetgangersbrug is ontworpen als een park van 130 bij 10 meter, op een volledig houten brugconstructie. Het bouwwerk heeft een levensduur van honderd jaar, stellen de ontwerpers, en is nadrukkelijk bedoeld als een openbare ruimte. Het bestaat uit verschillende verblijfsgebieden en biedt zichtlijnen richting onder meer de Peperbus en het stationsgebouw.

De voetgangersbrug in een symmetrische S-vorm heeft de uitstraling van een opgetilde straat met veel groen: bomen, struiken, water, en straatklinkers. Ook is de brug voorzien van verschillende zitgelegenheden. Er is een hoofdpad, een snelle directe verbinding, en er zijn smallere zijpaden die leiden naar luwe zones en uitzichtpunten.

Het hoofdpad heeft een lichte zigzagvorm, die ervoor zorgt dat de zichtlijnen telkens veranderen. Brede trappen met rustplateaus en fietsgoten en drie ruime liften maken de brug voor iedereen toegankelijk. Fietsen zijn toegestaan, mits aan de hand meegenomen, stellen de ontwerpers.

Beeldbepalende brugdekconstructie
De brug heeft een beeldbepalende brugdekconstructie in Europees zachthout. Voor een brug van deze afmetingen is dat bijzonder, maar daarnaast wordt de houten draagconstructie gecombineerd met een vijftien centimeter dik brugdek in CLT en met houten liftschachten. Mede met het oog op de beplanting en de waterbergingscapaciteit van de passerelle waren deze ontwerpkeuzes niet zonder risico’s, laten de ontwerpers weten. Met het oog op duurzaamheid is voor deze oplossing gekozen. Daarnaast is de gehele constructie demontabel.

De brug bestaat uit vier parallel liggende gelamineerde houten hoofdliggers, die in dwarsrichting met stalen koppelstukken aan elkaar bevestigd zijn. De buitenste liggers zijn trapvormig, waardoor ze slanker ogen dan hun daadwerkelijke hoogte van 1,34 meter. De liggers steunen op vijf portaalvormige stalen steunpunten. De vormgeving van de steunpunten refereert aan oude stationsoverkappingen en bovenleidingsportalen.

De opbouw van het brugdek is en ontworpen om de waterdichtheid van de toplagen te garanderen. Bovenop het CLT-brugdek ligt een dubbeldikke EPDM-laag en daarbovenop een systeem voor wateropvang en infiltratie, zowel in de plantvakken als onder de bestrating. De beplanting is zo geselecteerd dat de brug er het hele jaar groen en levendig uitziet, beloven de ontwerpers.

Ook de trappartijen aan weerszijden zijn expliciet ontworpen om meerwaarde voor de gebruiker en de stad te creëren. De trappen aan zuidkant vormen bijvoorbeeld een tribune met beplanting en kabbelend water, uitkijkend op een nieuwe groenzone. Ter plaatse van het busstation biedt de passerelle zitgelegenheid om op de bus te wachten en centraal op de brug staat een waterkunstwerk, dat via een zichtbare watergeul op de brug in verbinding staat met het watersysteem van het stationsplein.

Doorlopende lijn
De houten onderzijde van de gehele constructie vormt een doorlopende lijn van maaiveld tot maaiveld. Het ontwerp van de stalen brugrand en de leuning zijn ondergeschikt aan deze ‘hoofdlijn’.   Het randelement bestaande uit een stalen kap en een terugliggend houten paneel aan de onderzijde heeft twee belangrijke functies. De uitkraging zorgt voor bescherming van de buitenste houten liggers tegen directe regen en een overdaad aan zonlicht. Dat de houten liggers droog blijven is met name voor de levensduur van de brug van groot belang.

Daarnaast sluit de hoge rand alle lagen van de daktuinopbouw op. De combinatie van een stalen kap met een houten paneel voorkomt dat de stalen brugrand te nadrukkelijk aanwezig is en garandeert dat de houten dekconstructie goed zichtbaar blijft, aldus de ontwerpers.

Eerder ontwierp ipv Delft bij station Zwolle de markante busbrug.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

JKMM Architects wint prijsvraag voor nieuw architectuur- en designmuseum Helsinki

2 uur geleden

Behandelcentrum van atelier PRO is poortgebouw voor wijk

3 uur geleden

Wij Maken Nederland organiseert verkiezingsdebat over nieuwe Nota Ruimte

3 uur geleden

Natrufied Architecture wint prijsvraag voor biobased geluidsscherm

Vandaag, 11:51

Aartsen wil doelen circulaire economie ‘actualiseren’

Vandaag, 10:38

Haarlem wil Frans Hals Museum verhuizen naar Egelantier

Vandaag, 09:16

Nederlanders sluiten meer hypotheken af, meldt het Kadaster

Gisteren, 10:47

Kernenergie en aardgas behouden status als duurzame investering

10 september, 1:20

Nederlands Fotomuseum heropent in februari 2026

10 september, 11:17

Bouwend Nederland: ‘Er komt een groot tekort aan bouwers’

9 september, 12:23
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan