Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: Studio Frank Havermans
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: Studio Frank Havermans
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: Studio Frank Havermans
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Zuidpoort, Drachten (KAPKAR/A7-29 X FT)
Copyright: René de Wit
Copyright: Studio Frank Havermans
Copyright: Studio Frank Havermans
Copyright: Studio Frank Havermans

Een poort die de fantasie prikkelt

25 oktober 2021, 16:07
Onder snelweg A7 strekt zich ter hoogte van afslag 29 bij Drachten een fietserstunnel. Op dit ontmoetingspunt van voorbijgangers met verschillende snelheden is een constructie naar ontwerp van Studio Frank Havermans geplaatst: een poort die geen overgang maar een doorgang betekent.

Eeuwenlang fungeerden stadspoorten als de grens tussen de stad en het landschap; ze betekenden de overgang tussen buiten en binnen, onveiligheid en bescherming. De poorten markeerden ook aankomst en vertrek: het einde of het begin van een reis. De poort van Studio Frank Havermans markeert echter de reis zelf.

In opdracht van Gemeente Smallingerland en TAAK Amsterdam heeft Studio Frank Havermans een stalen constructie ontworpen, die over een fiets- en wandelroute vlakbij een tunnel onder de A7 staat. Op deze plek bewegen wandelaars, fietsers, motorrijders, automobilisten en vrachtwagenchauffeurs langs en over elkaar, in verschillende snelheden.

Stoïcijns
De Zuidpoort heeft een voor Studio Frank Havermans kenmerkende vormgeving, die een soort futurisme paart aan ingenieursconstructies. Daarmee neemt het een eigen ruimte in, die – in de woorden van de ontwerpstudio – afwijkt van de hedendaagse economisch gedreven ‘windtunnel-vormgeving’.

Bovenin bevindt zich een  bewegend element, dat langzaam op en neer gaat in een tempo dat afwijkt van hedendaagse snelheden. “Iets dat traag beweegt is óf heel oud, óf heel nieuw; het is in ieder geval onbekend”, geeft Studio Frank Havermans aan. Het object legt niets uit, toont geen economisch motief, maar staat “stoïcijns fris” in het landschap en wekt de nieuwsgierigheid.

Gedachten en geheugen
Zuidpoort functioneert als een kader, legt de ontwerpstudio uit. De verrassende constructie in het landschap roept gedachten op, prikkelt de fantasie bij de voorbijgangers die er onderdoor lopen of fietsen, of erlangs rijden over de snelweg. Zo markeert de poort geen begin of einde van een route, maar wordt hij onderdeel van de reis, voor sommige voorbijgangers regelmatig, voor andere eenmalig.

Tegelijkertijd maakt de globale vorm wel degelijk deel uit van het collectieve geheugen van het gebied; hij is afgeleid van de portaalkraan uit de regionaal historisch aanwezige scheepsindustrie. Voor de technische realisatie zijn technieken uit de moderne offshore bouwindustrie toegepast.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Raad bepleit snellere omslag duurzame woningbouw, naast snelheid en betaabaarheid

Gisteren, 17:58

VORM en NS Stations tekenen overeenkomst voor deelgebied 3 Wisselspoor Utrecht

Gisteren, 11:18

Nog 5 dagen om jullie projecten in te sturen voor de Architectenweb Awards 2025!

Gisteren, 08:45

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

20 juni, 9:34

Koopwoningen bijna 10 procent duurder dan jaar eerder, stijging vlakt af

Gisteren, 10:46

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan