De uitdaging die de organisatie aan de ontwerpteams voorlegde, koppelde ze aan een concrete plek als casus: het snelweglandschap van de A67 ter hoogte van de Stabrechtse Heide, een Natura2000-gebied. Rijswaterstaat bereidt daadwerkelijk de opwaardering van deze weg voor, waarin mogelijk ook een geluidsvoorziening van 2,5 km wordt meegenomen.
Voor deze plek moesten teams een duurzame geluidsvoorziening ontwerpen, die ook een meerwaarde zou betekenen voor de natuurlijke omgeving en biodiversiteit, landschapsbeleving, energieopwekking, vermindering van belastende emissies, cultureel erfgoed en burgerparticipatie. De mogelijke oplossingen moesten innovatiever zijn dan een stapeling van functies – en de verbeelding aanspreken. Ook diende de oplossing opschaalbaar te zijn en toepasbaar op andere, vergelijkbare locaties in Nederland.
Op de oproep, die Staatsbo
sbeheer en Kunstloc Brabant in december 2020 deden om een visie in te zenden, ontvingen ze 27 voorstellen. Een onafhankelijke jury selecteerde zes teams om de visie uit te werken. De multidisciplinaire samenstelling van het team was, naast bijvoorbeeld een overtuigende motivatie, een belangrijk selectiecriterium.
De geselecteerde teams werkten hun voorstel uit tot één conceptueel ontwerp. De uiteindelijke ontwerpen zijn gepresenteerd in april en tijdens de Landschapstriënnale geëxposeerd.