Copyright: Pexels
Copyright: Pexels

Luchthavens willen in 2026 binnenlandse elektrische vlucht

9 april, 9:03
De regionale luchthavens in Eindhoven, Rotterdam en Groningen willen dat er in 2026 commerciële elektrische vluchten binnen Nederland plaatsvinden. Samen met de Schiphol Group willen de luchthavens hierin investeren. Ze denken dat het over vijf jaar mogelijk moet zijn om die vluchten rendabel uit te voeren; ook vermoeden ze kansen voor vluchten naar het buitenland.

Uit een eerste studie bleek dat door de lagere kosten voor elektrisch vliegen lijndiensten met kleinere vliegtuigen rendabel zijn uit te voeren. Dat komt goed uit, want in eerste instantie zullen elektrische vliegtuigen tot circa twintig passagiers kunnen vervoeren. Daarnaast zal het bereik nog niet al te groot zijn.

Kansen
Desondanks zien de initiatiefnemers kansen om regionale luchthavens te verbinden. Topman Roel Hellemons van Eindhoven Airport verwacht dat met name zakenreizigers in eerste instantie willen betalen voor dergelijke verbindingen. Die vluchten worden nu nog niet uitgevoerd; de vraag ernaar is onvoldoende om regelmatig een vliegtuig met zeventig plaatsen te vullen.

Daarnaast biedt het project met elektrische vluchten kansen voor de Nederlandse industrie, volgens de drie regionale luchthavens. Rond Eindhoven zijn bijvoorbeeld veel bedrijven in de autosector bezig met elektrisch rijden en oplaadmogelijkheden, en is er de samenwerking met de TU/e. In Groningen wordt hard gewerkt aan een waterstofindustrie. Rotterdam The Hague Airport werkt nu al samen met onder meer de TU Delft en innovatieve bedrijven aan verschillende vliegtuigvernieuwingen.

Eerste stappen
De elektrische vluchten zullen in eerste instantie geen oplossing bieden voor de noodzakelijke verlaging van de CO2-uitstoot, omdat korte vluchten relatief weinig uitstoot veroorzaken. Toch denken de luchthavens dat het belangrijk is om nu te investeren.

“Elektrische vliegtuigen zullen groter worden en steeds verder kunnen vliegen. Ik ben heel benieuwd hoe ver we kunnen komen”, zegt Schiphol-topman Dick Benschop. Wil de luchtvaart CO2-neutraal worden, dan zijn dit volgens hem “belangrijke stappen op weg naar 2050.”

Bron: ANP, Architectenweb

Andere nieuwsberichten

Eerste project van SO-IL in Mexico opgeleverd

Gisteren, 15:36

Luxe en duurzame villa aan meer bij Grebbeberg

Gisteren, 14:09

Rotterdam Architectuur Maand in teken van de onderstroom

Gisteren, 09:59

Ingetogen boetiekinterieur met warme accenten

6 mei, 3:55

Video: rechtbank Amsterdam

Gisteren, 10:46

Staat houdt rekening met rechtszaken rond aardbevingsschade

Gisteren, 09:11

Strootman Landschapsarchitecten maakt visie voor passantenhaven Lochem

6 mei, 5:23

Vier nieuwe vennoten voor awg architecten

6 mei, 10:07

'Normcommissies brandveiligheid zijn niet onafhankelijk'

6 mei, 9:02

Ellen Schindler initieert graphic novel over Rotterdam en stadmaken

5 mei, 4:43
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan