De Gaasperdammertunnel
Copyright: Rijkswaterstaat
De Gaasperdammertunnel
Copyright: Rijkswaterstaat
De Gaasperdammertunnel
Copyright: Rijkswaterstaat
De Gaasperdammertunnel
Copyright: Rijkswaterstaat

Gaasperdammertunnel volledig open voor verkeer

23 november 2020, 16:00


aandagochtend is de Gaasperdammertunnel in Amsterdam helemaal opengegaan voor verkeer. Met een lengte van drie kilometer is de tunnel in de vernieuwde snelweg A9 de langste landtunnel van Nederland. Op het dak wordt een park aangelegd.

Het park verbindt de Bijlmermeer en Gaasperdam, wijken die eerst werden gescheiden door de A9, en moet eind volgend jaar klaar zijn. Op het dak van de tunnel komen ook ruim 5.000 zonnepanelen die stroom leveren voor onder meer de verlichting en de matrixborden. De tunnel zorgt verder voor schonere lucht en minder geluidsoverlast in de directe omgeving.

De tunnel telt vijf tunnelbuizen met elf rijstroken, waarvan vijf in iedere richting plus een wisselstrook. Bovendien heeft de tunnel als enige rijkstunnel in Nederland op- en afritten halverwege de tunnel. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden.

De tunnel maakt deel uit van de A9 Gaasperdammerweg, die tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. H+N+S Landschapsarchitecten is binnen dit project verantwoordelijk voor het landschapsontwerp en de landschappelijke inrichting. Quist Wintermans Architekten ontwierp de dienstgebouwen, tunnelmonden, tunnel en de civiele kunstwerken.

SAA
Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Het project A9 Holendrecht – Diemen is het vierde van de vijf projecten binnen deze weguitbreiding dat in gebruik genomen wordt. Hierna volgt nog de A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

Extra rijstroken moeten ervoor zorgen dat de doorstroming verbetert en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. De weg is over een lengte van ruim zeven kilometer verbreed naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook.

SAA is het grootste wegenbouwproject van Rijkswaterstaat.

Andere nieuwsberichten

Team met MVSA en Beyond Space renoveert oud rijkskantoor Haarlem

15 januari, 2:40

Winterlezingen Arcam over wonen in Metropoolregio Amsterdam

15 januari, 11:44

Doctor Wibautplein in Schiedam wordt herontwikkeld tot WIJpark

15 januari, 10:39

Luifeldak Paper Roof refereert aan klassieke Chinese architectuur

14 januari, 4:24

'Bijna 80 procent Nederlandse zonneparken in buitenlandse handen'

2 uur geleden

Grote steden willen steviger wetsvoorstel tegen opkopers huizen

2 uur geleden

Video: Charlie Koolhaas over het boek City Lust

15 januari, 4:09

Derivatendrama nekt Vestia alsnog: corporatie wil opsplitsen

15 januari, 9:43

Werkloze dijk in Hedwigepolder wordt proefobject tegen lekken

15 januari, 9:14

Huizenprijzen naar recordhoogten gestegen

14 januari, 11:05
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan