Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek
Copyright: Dominik Philipp Bernátek

‘Levende’ brug als verbinding over het IJ

16 september 2019, 15:26
Een ‘levende’ brug met een park en woningen als verbinding over het IJ in Amsterdam. Dat voorstel doet de Duitse architect Dominik Philipp Bernátek voor de veelbesproken fiets- en voetgangersverbinding die de stad wil realiseren. De combinatie van functies maximaliseert het ruimtegebruik en verleent de brug attractiewaarde, meent Bernátek.

Momenteel buigt een commissie onder leiding van de Vlaamse architect Alexander d’Hooghe zich over een oeververbinding over het IJ, nadat Rijkswaterstaat vorig jaar ontwerpen voor een brug ter hoogte van het Java-eiland afkeurde. Eerder deze zomer mengde architect Syb van Breda zich in de discussie door een alternatief tunnelvoorstel te doen vanaf het centraal station naar Noord.

Bernatek ziet nog altijd heil in een brug – en wel tussen het Java-eiland en de huidige aanlanding van de veerpont aan de Zamenhofstraat in Noord. Wat de architect betreft wordt het meer dan ‘slechts’ een oeververbinding alleen; de brug levert ook een bijdrage aan het oplossen van de woningnood in Amsterdam én aan de noodzakelijke vergroening van de stad.

Vijftien meter
Het gaat om een slingerende en gestaag hellende brug, die oploopt tot een hoogte van vijftien meter in het midden. Op die manier kunnen schepen eronderdoor blijven varen, zegt Bernatek. “De brug is bovendien hoger dan de minimale eis van elf meter die Rijkswaterstaat stelt. De gebruikers hebben op het hoogste punt vrij uitzicht, ook omdat daar geen woningen zijn ingetekend.”

De architect ziet de brug als een integraal onderdeel van een door hem bedachte ‘Green Loop’, een doorlopende ring van aaneengeknoopte parken in Amsterdam. Deze hedendaagse en groene variant op de aloude stadsmuur of een singel draagt bij aan de verkoeling in de steeds warmer worden stad, levert meer parkruimte op voor de bewoners en helpt flora en fauna migreren.

Gebruikers hebben meerdere opties om de brug over te steken. Ze kunnen de hoge of lage kant van het brugdek (de aanloop van de brug is verdeeld in twee niveaus) nemen, om al gelang hun haast of stemming sneller of langzamer naar de overzijde te komen. Daarnaast biedt het park de optie om er te verblijven, ontspannen en rustig van het uitzicht genieten.

Bewoonbare brug
Bernátek is niet de eerste architect met een plan voor een bewoonbare brug over het IJ, Jan Galman was hem in 1848 voor, maar misschien is de tijdgeest hem gunstiger gezind dan zijn voorganger. Hij denkt aan een programma van maximaal duizend woningen, in allerlei typen. De manier waarop de brug gebouwd wordt, moet bijdragen aan de betaalbaarheid van de woningen.

“De brug bestaat uit geprefabriceerde modules van ieder negentig meter lang, die ieder zo breed als de brug zelf zijn. Ze kunnen ergens anders worden geproduceerd en per schip naar hun plek in het IJ worden vervoerd en vervolgens gemonteerd. Dat scheelt enorm in tijd en kosten, en het levert bijna geen overlast op voor het scheepvaartverkeer”, meent Bernatek.

De woningen bieden zicht op het water en de omgeving en zijn voorzien van buitenruimtes waarvan de mate van privacy door de bewoners zelf kan worden bepaald. Aan de straatkant, op enige afstand van de woningen, staat een tweede doorschijnende gevel met beweegbare panelen. Deze bieden de bewoners om hun balkon aan het zicht te onttrekken van voorbijgangers – of juist niet.

Expanding Universes on Shrinking Footprints
Het concept voor de hybride IJ-brug vloeit voort uit Bernáteks masterscriptie 'Expanding Universes on Shrinking Footprints', waarmee hij vorig jaar cum laude zijn mastertitel behaalde aan de TU Delft. In het verleden heeft Bernátek onder meer gewerkt voor NL Architects, momenteel is hij werkzaam bij het Duitse bureau Allmann Sattler Wappner Architekten.

Andere nieuwsberichten

wUrck ontwerpt voetgangersbrug tussen Erasmus MC en Little C

Gisteren, 13:52

Architect@Work Rotterdam – goed om elkaar weer te spreken

Gisteren, 13:40

BDG ontwerpt ruimtelijk kindcentrum voor Amsterdamse Centrumeiland

Gisteren, 12:30

Nominaties 'Zorggebouw van het Jaar 2020' bekend

Gisteren, 12:00

Masterplan van BDP voor groene woonwijk in Putten

Gisteren, 14:09

Wiebes: kernenergie in toekomst niet duurder dan zon- en windenergie

Gisteren, 09:54

'Eindhoven wordt groot internationaal treinknooppunt'

Gisteren, 09:26

19 het atelier wint Design & Build-opdracht in Emmeloord

22 september, 4:00

33e editie Jaarboek Architectuur in Nederland gepresenteerd

22 september, 9:55

Delfzijl huisvest eerste recycler van vervuild staal ter wereld

21 september, 11:25
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan