Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers
Copyright: Ewout Huibers

Jubilerend Princessehof heeft nieuw interieur van i29

29 maart 2018, 15:44
Voor Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden was zijn honderdjarig bestaan aanleiding voor een grootschalige renovatie. i29 interior architects heeft de achttiende-eeuwse panden voorzien van een tijdloos interieur, waarin contrasten tussen ruimtes de beleving intensiveren.

Museum Princessehof wilde met een ingrijpende verbouwing zowel de aantrekkingskracht als de toegankelijkheid voor bezoekers vergroten. De gesloten monumentale panden moesten een gastvrij en hedendaags entreegebied krijgen. Daarnaast wilde men met een nieuwe organisatie van de omvangrijke collectie voor een even heldere als verrassende ervaring zorgen.

De ambities waren hoog, de financiële middelen beperkt, aldus i29 interior architects. Het bureau heeft samen met het Friese advies- en communicatiebureau The Ambassadors of Aesthetics visie en vorm gegeven aan de wens van het museum. Het ontwerp omvat de entreezone met museumwinkel en theesalon, het ‘museumplein’ en de tentoonstellingsruimtes voor de vaste collectie.

Toegankelijkheid
Om de mogelijkheid te scheppen alleen de theesalon en de museumwinkel te bezoeken, is de entreezone volledig doorgebroken. Bezoekers kunnen nu zowel via de voor- als de achterzijde het museum binnengaan. Een ruimtelijke entree met veel daglicht verbindt winkel, kassagebied en theesalon.

Achter de vrij geplaatste meubelelementen in de entreezone zijn hellingbanen gerealiseerd om de toegankelijkheid van het museum voor minder validen te vergroten. De tuin, die grenst aan de theesalon, is openbaar voor publiek gemaakt.

Contrasten
Om de beleving van de verschillende ruimtes te versterken, heeft i29 tussen de ruimtes onderling gezorgd voor contrasten, die vooral op de overgangen goed ervaarbaar zijn. Zo is de theesalon voorzien van frisse kleuren en de museumwinkel uitgevoerd in juist rustige grijstonen, zodat alle aandacht naar de producten gaat, aldus de architecten.

Ook de overgang van het hedendaagse entreegebied naar de monumentale (binnen)ruimte die wordt aangeduid als het museumplein is opvallend. De wanden van deze ruimte zijn voorzien van handgeschilderd behang. In de ruimte is een strakke, geometrische installatie met zitelementen en informatiepanelen geplaatst.

Tentoonstelling
De overige zalen zijn na onderzoek van The Ambassadors of Aesthetics gerestaureerd in de historische kleuren, meldt i29. Voor de zaal ‘massaproductie’ is een presentatiemeubel van ogenschijnlijk gestapelde, fel verlichte witte dozen gemaakt. De bezoeker wordt hier omringt door keramiek.

De daaropvolgende zaal, gewijd aan art nouveau, geeft een tegenovergestelde ervaring. In de volledig verduisterde ruimte zijn de tentoongestelde objecten geïsoleerd en lijken ze te zweven.

Eenvoud
De eenvoud van de ingrepen contrasteert met de monumentale omgeving, legt het architectenbureau uit. De tegenstellingen – tussen oud en nieuw, tussen monumentaal en eigentijds – heeft i29 opgevat als elkaar aanvullende delen die samen een krachtig geheel vormen.

Dat een inspirerende omgeving volgens het bureau niet afhankelijk is van dure materialen en technische hoogstandjes, heeft ertoe geleid dat i29 het project heeft gerealiseerd “met een zeer scherp budget”. 

Andere nieuwsberichten

DP6 en Bureau B+B winnen aanbesteding Rotterdamse scholen

24 mei, 2:19

Nominaties Willem Diehlprijs 2019 bekend

24 mei, 11:31

Winnend plan voor herontwerp omgeving Eiffeltoren bekend

24 mei, 9:01

Vierde editie Rotterdam Architectuur Maand van start

23 mei, 4:03

Boek over dromenjagers in het gehate Brussel

24 mei, 3:45

Fors minder bouwvergunningen afgegeven

24 mei, 10:31

Nominaties Dutch Design Awards 2019 bekend

24 mei, 9:40

Groningers willen actie van kabinet om versterking woningen

23 mei, 12:05

Meer gebouwen onderzocht om betonvloeren

23 mei, 9:23

Minder geheimhouding over renovatie Binnenhof

22 mei, 9:38
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Trespa International BV
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan