Randstadrail en station Blijdorp geopend

16 augustus 2010, 14:06
De nieuwe Randstadrail tussen het Centraal Station van Rotterdam en dat van Den Haag is maandag officieel geopend. Burgemeesters Ahmed Aboutaleb en Jozias van Aartsen maakten het eerste ritje van de hofstad naar de havenstad. Op de terugweg opende het tweetal ook het nieuwe ondergrondse station Blijdorp van

architect Maarten Struijs.

Voor het nieuwe tracé is in Rotterdam een ondergrondse tunnelbuis geboord op 30 meter diepte. De buis begint bij het Centraal Station en loopt via het nieuwe station Blijdorp om na circa 2,5 kilometer weer bovengronds te komen. Daar is de lightrail aangesloten op de bestaande Hofpleinlijn, die officieel komt te vervallen.

Het nieuwste deel van Randstadrail gaat in het eerste jaar nog niet op volle toeren draaien, omdat slechts één tunnelbuis kan worden gebruikt. Het is de bedoeling dat in 2011 de metrostellen doorrijden tot Rotterdam-Zuid.

De hoop is dat bijna 30.000 mensen gebruikmaken van de lijn die ook Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg aandoet. Vooral forensen uit die tussengelegen gebieden moeten met het nieuwe vervoersmiddel worden bediend.

Reizigers kunnen maandag nog geen gebruikmaken van de nieuwe lightrailverbinding. Dat kan vanaf dinsdag. Een ritje tussen beide steden duurt ongeveer een half uur. De Randstadrail moet op termijn iedere tien minuten gaan rijden.

Rotterdam en Den Haag groeien niet alleen letterlijk naar elkaar toe. ,,De arbeidsmarkt, de economie en het onderwijs. De steden raken steeds meer met elkaar verbonden'', aldus Van Aartsen. Een dergelijk fijnmazig openbaarvervoerssysteem is daarbij onontbeerlijk. De hoop is dat Randstadrail de dichtslibbende snelwegen kan ontlasten, hoewel geen studie is gedaan naar het effect van de lijn op het gebruik van de autowegen.

De Randstadrail verbindt al sinds 2006 Den Haag en Zoetermeer. Het project kende een lastige start. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde het grootste deel van het tracé bijna vier jaar geleden stil na een reeks ontsporingen. Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden. De controle op de veiligheid was niet onvoldoende, concludeerde de inspectie na onderzoek.

Andere nieuwsberichten

DROM verandert sovjetplein in levendige publieke ruimte

Gisteren, 14:51

DROM verandert sovjetplein in levendige publieke ruimte

Gisteren, 14:51

Combinatie Spring & WDJArchitecten ontwerpt renovatie Olympi College Rotterdam

26 mei, 4:58

Tijdelijk onderkomen Museum Arnhem in De Kerk heropent

26 mei, 2:38

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

33 minuten geleden

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

Gisteren, 16:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

Gisteren, 11:55

Gerard van Hoorn stopt als zakelijk directeur Team V

Gisteren, 10:38

'Huizenmarkt volop in beweging sinds coronacrisis'

Gisteren, 09:18

Eerste editie Groninger Architectuurmaand gaat door

26 mei, 9:42
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan