Randstadrail en station Blijdorp geopend

16 augustus 2010, 14:06
De nieuwe Randstadrail tussen het Centraal Station van Rotterdam en dat van Den Haag is maandag officieel geopend. Burgemeesters Ahmed Aboutaleb en Jozias van Aartsen maakten het eerste ritje van de hofstad naar de havenstad. Op de terugweg opende het tweetal ook het nieuwe ondergrondse station Blijdorp van

architect Maarten Struijs.

Voor het nieuwe tracé is in Rotterdam een ondergrondse tunnelbuis geboord op 30 meter diepte. De buis begint bij het Centraal Station en loopt via het nieuwe station Blijdorp om na circa 2,5 kilometer weer bovengronds te komen. Daar is de lightrail aangesloten op de bestaande Hofpleinlijn, die officieel komt te vervallen.

Het nieuwste deel van Randstadrail gaat in het eerste jaar nog niet op volle toeren draaien, omdat slechts één tunnelbuis kan worden gebruikt. Het is de bedoeling dat in 2011 de metrostellen doorrijden tot Rotterdam-Zuid.

De hoop is dat bijna 30.000 mensen gebruikmaken van de lijn die ook Lansingerland, Pijnacker-Nootdorp en Leidschendam-Voorburg aandoet. Vooral forensen uit die tussengelegen gebieden moeten met het nieuwe vervoersmiddel worden bediend.

Reizigers kunnen maandag nog geen gebruikmaken van de nieuwe lightrailverbinding. Dat kan vanaf dinsdag. Een ritje tussen beide steden duurt ongeveer een half uur. De Randstadrail moet op termijn iedere tien minuten gaan rijden.

Rotterdam en Den Haag groeien niet alleen letterlijk naar elkaar toe. ,,De arbeidsmarkt, de economie en het onderwijs. De steden raken steeds meer met elkaar verbonden'', aldus Van Aartsen. Een dergelijk fijnmazig openbaarvervoerssysteem is daarbij onontbeerlijk. De hoop is dat Randstadrail de dichtslibbende snelwegen kan ontlasten, hoewel geen studie is gedaan naar het effect van de lijn op het gebruik van de autowegen.

De Randstadrail verbindt al sinds 2006 Den Haag en Zoetermeer. Het project kende een lastige start. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde het grootste deel van het tracé bijna vier jaar geleden stil na een reeks ontsporingen. Bij het ernstigste incident vielen zeventien gewonden. De controle op de veiligheid was niet onvoldoende, concludeerde de inspectie na onderzoek.

Andere nieuwsberichten

Winnaars Betonprijs 2019 bekend

15 november, 2:13

Tentoonstelling over Bruno Taut in Museum Het Schip

15 november, 11:57

Atelier van Berlo winnaar Next Step Award 2019

14 november, 6:00

Stedelijk Museum toont ontwerp uit eigen 125-jarig bestaan

14 november, 3:26

Video: masterclass Ben van Berkel in Haarlem

15 november, 3:06

'Huidige PFAS-meting geeft onbetrouwbaar beeld'

15 november, 9:58

Foto's Chinese spektakelarchitectuur gebundeld in boek

14 november, 4:27

Stikstof: het echte werk komt nog

14 november, 9:45

'Randstad niet uit de brand met stikstofmaatregelen'

14 november, 9:34

Kamer kritisch over verbranden biomassa

13 november, 5:08
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan