Copyright: Plangebied ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Loper richting Voorburg ( Posad)
Copyright: Stationsplein ( Posad)
Copyright: Overstappunt ( Posad)
Copyright: Busstation ( Posad)
Copyright: Loper richting De Binckhorst ( Posad)
Copyright: Natte oevers van het park ( Posad)
Copyright: Plangebied ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Plankaart ( Posad)
Copyright: Loper richting Voorburg ( Posad)
Copyright: Stationsplein ( Posad)
Copyright: Overstappunt ( Posad)
Copyright: Busstation ( Posad)
Copyright: Loper richting De Binckhorst ( Posad)
Copyright: Natte oevers van het park ( Posad)

Stationsgebied Voorburg getransformeerd

8 maart 2011, 11:01
Het stationsgebied van Voorburg ondergaat de komende jaren een grote transformatie. Op verschillende schaalniveaus zal de verbinding tussen het historische centrum van de Zuid-Hollandse stad en bedrijventerrein De Binckhorst worden verbeterd. Posad spatial strategies heeft het ontwerp gemaakt.

Station Voorburg fungeert als een van de belangrijkste openbaarvervoerknooppunten van het stadsgewest Haaglanden. Deze functie zal met de transformatie van het achtergelegen De Binckhorst tot woon- en werkgebied nog veder worden versterkt. Het pas gepresenteerde ontwerp voorziet in een strategische verbetering van de OV- en verkeersfuncties.

De laatste keer dat het stationsgebied grootschalig werd aangepakt, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Het spoor en de Utrechtsebaan werden verhoogd en de bus- en tramhaltes plus de parkeervoorzieningen werden onder het viaduct gepositioneerd. Hoewel dit de afzonderlijke verkeersstromen ten goede kwam, werd de historische structuur van Voorburg erdoor verbroken.

Architect Carel Weeber poogde nadien de historische structuur te herstellen door de openbare ruimte in te richten volgens de principes van het klassieke tuinontwerp van het nabij gelegen Museum Hofwijck. “Deze ingreep liet de verbinding met de Binckhorst buiten beschouwing en de groeiende OV- en verkeersstromen maakten het overduidelijk dat hiervoor een kwalitatieve oplossing nodig was”, zegt Posad.

Natuurstenen ‘loper’
In het nieuwe ontwerp zorgt een natuurstenen ‘loper’ voor structuur en een verbinding tussen het historische centrum en De Binckhorst. “De route rijgt het historische centrum, de zeventiende-eeuwse voortuin van Hofwijck, stationsplein, busstation, park en de Binckhorst aaneen”, aldus Posad.

“Alle functies zijn verbonden met de 600 meter lange loper die in tegenstelling tot de eerdere plannen het diagonaal georiënteerde viaduct van de Utrechtsebaan en het hoog gelegen spoor niet ontkent. Het brengt balans in de verschillende historische lagen van het gebied. Voor de inrichting wordt duurzame LED-verlichting gebruikt. Ook is een speciale steen gekozen. De ecologische waarde van het park wordt vergroot door de aanleg van natte oevers en de sociale veiligheid van het gehele gebied wordt vergroot.”

De ontwerpers willen het stationsplein een kwaliteitsimpuls geven en de overstap naar en tussen de verschillende transportvormen vereenvoudigen en overzichtelijker maken. Verder komt er een nieuw ‘Tramhuis’ als wachtruimte voor chauffeurs en passagiers en wordt het busstation onder het viaduct verlicht door een metalen 'behang' met gestileerde beelden uit het verleden van Voorburg.

“Van de oude voortuin van Museum Hofwijck worden bepaalde historische elementen van de zeventiende-eeuwse inrichting op basis van het maatsysteem van Vitruvius teruggebracht zonder een historiserend plein te maken. Hier ontstaat een plek om te zitten en verblijven en om evenementen te organiseren”, zegt Posad.

Eind dit jaar gaat de transformatie van start. Een jaar later moet het project zijn voltooid.

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

26 april, 3:50

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

26 april, 1:57

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

26 april, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

26 april, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

26 april, 2:37

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

26 april, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

26 april, 9:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

25 april, 5:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

25 april, 1:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

25 april, 9:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan