RandstadRail na jaar vertraging helemaal 'rond'

26 oktober 2007, 13:59
De RandstadRail is bijna elf maanden na de noodlottige 29 november weer geheel in dienst genomen. Regiobestuurder Peter Smit van het Stadsgewest Haaglanden maakte donderdag bekend dat de dienstregeling van lijn 3 van RandstadRail zaterdag volledig wordt hervat.

Het vervoer op dit traject heeft bijna een jaar stilgelegen, nadat op 29 november 2006 verschillende voertuigen van RandstadRail ontspoorden. Sindsdien werden de rails enkel bereden door spooktreinen die testritten uitvoerden.

1988: De eerste berichten verschijnen over een nieuw systeem van openbaar vervoer tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.

2002: Na jaren van gesteggel over trajecten, locaties van haltes en de financiering begint de aanleg van RandstadRail.

Juni 2006: Spoorbeheerder ProRail draagt het spoor van de treinlijnen Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn over aan de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden, die verantwoordelijk worden voor RandstadRail. De Haagse vervoerder HTM en het Rotterdamse RET gaan de lightrail exploiteren.

29 oktober 2006: Na verscheidene keren van uitstel wordt alleen de lijn tussen de Monstersestraat in Den Haag en Oosterheem in Zoetermeer in gebruik genomen.

3 november 2006: Een voertuig ontspoort bij station Den Haag CS. Niemand raakt gewond. Oorzaak: slijtage van de rails.

11 november 2006: Het traject tussen Den Haag CS en Rotterdam Hofplein (de Erasmuslijn) krijgt groen licht. Beide lijnen blijven problemen houden met de seinen, wissels en ontsporingen.

29 november 2006: Twee voertuigen ontsporen vlak achter elkaar. Bij het ergste ongeval raken zeventien reizigers gewond. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IWV) legt de trajecten van RandstadRail tussen Zoetermeer en Den Haag en Nootdorp en Den Haag tot nader order stil. Het probleem blijkt een defect in een wissel en verkanting in de rails. Verkanting is het hoogteverschil tussen beide rails in een bocht. Deze zou te stijl zijn.

29 januari 2007: Het traject van lijn 3 tussen Loosduinen en Den Haag CS wordt in gebruik genomen.

27 februari 2007: Wethouder Van Woensel treedt af in verband met de aanhoudende problemen met RandstadRail. In maart volgt Peter Smit hem op.

15 maart 2007: RET gaat testrijden tussen Nootdorp en Den Haag CS (Erasmuslijn). Van de trajecten die werden stilgelegd, is dit het eerste waar opnieuw testritten worden gehouden.

8 mei 2007: Uit een rapport van de IVW blijkt dat de betrokken partijen bij de ingebruikname niet onverantwoord hebben gehandeld. Het toezicht op de veiligheid zou echter niet in orde zijn geweest.

4 juni 2007: Tussen Den Haag CS en station Oosterheem in Zoetermeer voert RandstadRail testritten uit. Dit is het laatste stuk rails waarop nog niet werd getest.

3 september 2007: De Erasmuslijn wordt in zijn geheel in gebruik genomen.

20 oktober: De inspectie geeft groen licht voor een deel van lijn 3, tussen Den Haag CS en Zoetermeer. Alleen op het allerlaatste stuk, de zogeheten Krakeling in Zoetermeer, moet de dienstregeling nog getoetst worden.

25 oktober: Wethouder Smit laat weten dat reizigers twee dagen later ook gebruik kunnen gaan maken van de Krakeling. Daarmee is de RandstadRail na bijna een jaar helemaal 'rond'.

Bron: ANP

Trefwoorden

smit lijn

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

1 uur geleden

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

Gisteren, 15:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

Gisteren, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

Gisteren, 09:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan