VROM presenteert Canon van de RO

1 juli 2010, 9:48
Op woensdag 30 juni heeft het ministerie van VROM met het Nirov in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de definitieve Canon van de Ruimtelijke Ordening gepresenteerd.

De Canon van de Ruimtelijke Ordening is een lijst met de markantste iconen van de ruimtelijke ordening in Nederland. Van 1 februari tot 1 mei kon iedereen in Nederland stemmen op zijn of haar favoriete icoon op het gebied van ruimtelijke ordening.

Het Pieterpad (wandel- en fietspadennetwerk) kreeg de meeste stemmen van het publiek. Van de 17.000 stemmen die via internet werden uitgebracht voor de verkiezing, kreeg het Pieterpad er bijna 2700. De Nieuwe Hollandse Waterlinie staat op de tweede plaats, de Stationsontwikkeling Den Bosch op de derde plaats.

De vakjury, onder voorzitterschap van prof. Riek Bakker, heeft zich vervolgens gebogen over een definitieve lijst. Op 30 juni heeft zij in Pakhuis de Zwijger samen met Minister Huizinga het eindresultaat gepresenteerd. Na afloop van de presentatie is er gediscussieerd over de lessen die getrokken die uit de canon getrokken zouden kunnen worden voor de toekomstige inrichting van Nederland.

VROM presenteert de canon op een speciale website: canonro.nl.

Een overzicht van de 35 iconen van de ruimtelijke ordening:

Amsterdam Zuid Berlage
: Niets zo Nederlands als de opeenvolgende generaties uitbreidingswijken – van Berlage tot stempelwijken, bloemkoolwijken en Vinex.

AUP Amsterdam
: Functionalisme: alles een eigen hoek – wonen, werken en recreëren – en liefst wetenschappelijk onderbouwd.

Beekherstel Beerze Reusel
: Veranderend waterbeheer zorgt voor nieuwe natuur, zowel kleine beken als grote rivieren krijgen weer ruimte.

Blokjeskaart
: Leg deze kaart uit 1966 naast Nederland nu en zie hoe visionair de plannenmakers zijn geweest.

Bolwerkparken van Zwolle
: Eind 19e eeuw zijn stadsmuren en bolwerken omgetoverd tot oases van groen; toen aan de rand van steden, nu er middenin.

Céramique
: Van verouderd fabrieksterrein tot succesvolle stadswijk aan het water. Diverse steden kregen met dit soort ‘sleutelprojecten’ een impuls.

Dapperbuurt
: Hier begon de stadsvernieuwing. Geen kaalslag, grote kantoren en verkeerswegen meer maar ‘bouwen voor de buurt’.

Deltawerken
: Nederland is de belangrijkste Europese delta. Water bepaalt onze inrichting. Moeten we meebewegen of water weerstaan met technische hoogstandjes?

Ecologische Hoofdstructuur
: Dertig jaar lang natuurgebieden aaneenrijgen tot planten en dieren de ruimte hebben om te overleven.

Groeikern Houten
: Van 3 miljoen woningen midden jaren zestig naar 7 miljoen nu, is met groeikernen in goede banen geleid.

De Grote Karel
: Krakers hebben getoond hoe we met hergebruik van oude gebouwen steden vitaal en creatief kunnen maken.

Haagse Beemden
: Draai het eens om: begin niet met (steden)bouwplannen maar met het landschap en pas je daaraan aan.

IJsselmeerpolders
: Als we ruimte tekort komen, maken we het bij - met polders en landaanwinningen in zee.

Knooppunt Oudenrijn
: Napoleon liet ons Rijksstraatwegen na. Pas in 1927 werd weer een Rijkswegenplan opgesteld – de invloed ervan was enorm.

Kootwijkerzand
: Als de commissie Weevers er niet was geweest, was alle hei, stuifzand en veen verdwenen.

Lijnbaan
: De wederopbouw was vol optimisme, om alles anders en beter te doen. Zoals de innovatieve Lijnbaan: een verkeersvrije winkelstraat.

Mainports
: Rotterdam en Schiphol: Succesvol beleid om de economie uit crisis van de jaren tachtig te helpen: ruimte scheppen voor de belangrijkste aanjagers.

Midden-Delfland
: ‘Bufferzone’ die nut bewijst van 50 jaar volhouden van beleid: open gebied in de Randstad wordt steeds waardevoller.

Naardermeer
: Symbool voor natuurbeheer en in latere jaren natuurontwikkeling. Het had ook de vuilnisbelt van Amsterdam kunnen zijn.

Nagele
: Symbool voor de maakbare samenleving – ook de bevolking van de IJsselmeerpolders wed gekneed.

Nederweert
: Grootschalige reconstructie van zandgebieden in Zuid- en Oost-Nederland moet intensieve veeteelt verzoenen met natuur, landschap en milieu.

Nieuwe Hollandse Waterlinie
: Militairen bepaalden veel stedenbouw en landschap. Met de NWH bijvoorbeeld – nooit gewerkt, nu toch van grote waarde.

Oostelijke mijnstreek
: Symbool voor de kunst een regio nieuw leven te geven als een complete tak van industrie verdwijnt.

Paleiskwartier ’s Hertogenbosch
: Voorbeeldige samenwerking van NS, gemeente, rijksoverheid en private ondernemers met toonaangevend resultaat.

Pieterpad
: Publiekslieveling die, ‘veroverd’ op de ruimtelijke ordening, het oog opende voor het belang van lange afstandspaden.

Randstad en Groene Hart
: Stad en land als mal en contramal. Basis van alle ruimtelijk beleid in Nederland. Altijd onder druk.

Randstadrail
: Steden worden netwerksteden, met tal van centra en woongebieden. Regionaal openbaar vervoer versterkt de samenhang.

Rijksstraatwegenplan
: Wegen tussen steden, bij elk weer begaanbaar – een revolutie die 19e eeuws Nederland van karakter veranderde.

Ruimte voor Korenwolf
: We beschermen natuurgebieden maar ook zeldzame dieren en planten als die ergens anders voorkomen – lastig of goed?

Stokstraatkwartier in Maastricht
: Van gribus tot duurste stadswijk – een metamorfose die in de jaren zestig het denken over binnensteden veranderde.

Tielerwaard
: Arm platteland werd productief gemaakt met ruilverkaveling. Grove ingrepen die subtieler werden bij latere landinrichting.

Tuindorp Heveadorp
: Het ideaal van velen: wonen in het groen. Hoe realiseer je dat? Dit dorp is een van de varianten.

Vinex Leidsche Rijn
: Grootste voorbeeld van wat een merk is geworden: Vinex. Uitbreidingswijken die resultaat zijn van knap georganiseerd verstedelijkingsbeleid.

Waddenzee
: Werelderfgoed, belangrijk voor onze ecologie maar ook voor vissers, aardgaswinning en havens. Planologie is evenwichtskunst.

Zuid-Willemsvaart
: Pas in de 19e eeuw werd Nederland van waterwegenland een (spoor)wegenland. Rivieren en kanalen bepaalden het functioneren.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Maarten van Kesteren ontvangt Abe Bonnema Prijs voor Jonge Architecten 2024

Gisteren, 17:30

Schiphol zoekt architecten om luchthaven eenduidiger uitstraling te geven

6 december, 3:21

Twee woongebouwen op plek oude Renault-garage in Zwolle

6 december, 2:26

Woontorens Bossa Nova vormen sluitstuk woningbouw in Haarlems Aziëpark

6 december, 1:29

‘Bouwsector krimpt in 2024 maar herstelt komende twee jaar’

6 december, 4:17

ING: directe uitstoot bouwsector daalt nog amper

6 december, 11:07

Pensioenfederatie doet niet meer mee aan Woontop minister Keijzer

6 december, 9:16

Brabant trekt beurs om restauratie monumenten te bevorderen

5 december, 1:58

Stroomnet ook in Zuid-Holland vol, grootverbruikers op wachtlijst

5 december, 9:50

Kamer teleurgesteld in ‘oppervlakkige’ stikstofplannen Wiersma

4 december, 3:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan