Station Kampen Zuid na 75 jaar terug

3 april 2009, 15:47
Op de kop af 75 jaar na sluiting van de spoorlijn Hattem-Kampen keert het station Kampen Zuid weer terug. Donderdag is de eerste steen gelegd. Vanaf december 2012 is Kampen Zuid een van de nieuwe stations langs de Hanzelijn, het toekomstige spoortraject tussen Lelystad en Zwolle dat steeds meer vorm krijgt.

Het ontwerp van Kampen Zuid is van architect Tjerk van de Lune van studioSK uit Utrecht en bestaat uit een helder kader van baksteen, ingevuld met glas en beton. Het gebouw wordt aan de kant van de stad ontsloten. Het opent zich hierdoor naar de bewoonde wereld.

Vanaf de provinciale weg N50 lijkt het alsof een gesloten bakstenen doosje in het groene talud is geschoven. Toch is het gebouw vanaf de weg duidelijk te zien. Naar de geplande nieuwbouwwijk ten noorden van het station manifesteert het zich als een metselwerk poort, een knipoog naar de beroemde Kamper poorten.

Het toepassen van een traditioneel materiaal als baksteen is zeldzaam in de huidige Nederlandse stationsarchitectuur en krijgt in combinatie met de moderne vormgeving een eigentijdse uitstraling.

Wethouder Boerma noemde donderdag in zijn toespraak het station, met het IJsselfront als eerste, een tweede visitekaartje. Het leggen van de eerste steen is een nieuwe stap in de realisatie van het tracé, waaraan sinds 2007 druk wordt gebouwd.

Het project wordt volgens het contractprincipe Design & Construct door Dura Vermeer in opdracht van ProRail gerealiseerd. Peter Drijver (Scala Architecten en columnist van Architectenweb Magazine) schreef in opdracht van ProRail het masterplan, dat voor een groot deel op de traditionele spoorwegarchitectuur van eind 19e en begin 20e eeuw berust. In 2012 moet de eerste trein over het traject rijden. In Kampen stappen dan dagelijks naar verwachting circa 2800 reizigers in en uit. Behalve deze stad krijgt ook Dronten een nieuw station. Daarbij wordt station Lelystad aangepast en uitgebreid.

Bovendien komt er een nieuwe brug over de IJssel en een tunnel onder het Drontermeer. Verder zal er een ongeveer 20 kilometer geluidscherm worden aangebracht. Op het ontwerp van de brug na zijn alle onderdelen ontworpen door Van de Lune van studioSK.

Bron: Bron + beelden: Movares

Andere nieuwsberichten

ORGA ontwerpt basisschool volgens biofilische principes

Vandaag, 17:03

Park Paviljoen De Hoge Veluwe is eigentijds landhuis

Vandaag, 15:06

Interieur door Hollandse Nieuwe biedt ontvangst op maat

Vandaag, 14:09

Neutelings Riedijk ontwerpt theater en hotel UID Amsterdam

Vandaag, 10:44

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

Vandaag, 11:16

Rotterdam krijgt oeververbinding tussen Kralingen en Zuid

Vandaag, 09:54

Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer

Gisteren, 09:48

'Leegstand in de winkelstraat neemt weer toe'

Gisteren, 09:04

Nieuwbouwhuis wordt almaar duurder

15 juli, 9:58

Vestia krijgt 175 miljoen in derivatenzaak

15 juli, 9:29
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan