Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Tunnelgebouwen tonen techniek en landschap
18 november 2008, 15:29
Woensdag wordt een mijlpaal bereikt bij de
Hanzelijn
. Het oostelijke en westelijke deel van de spoortunnel onder het Drontermeer worden dan samengebracht. Ondertussen vordert ook de bouw van twee tunnelgebouwen gestaag.
Tijdens het ontwerpproces is intensief samengewerkt tussen de architect van de gebouwen Tjerk van de Lune en landschapsontwerper Geert de Vries. Beide ontwerpers zijn verbonden aan
studioSK
, de ontwerpgroep van
Movares
.
De Hanzelijn doorkruist op het nieuwe land het Revebos en op het oude land de open polder Dronthen. Deze twee verschillende landschappelijke situaties komen in de tunnelgebouwen tot uiting. Aan de zijde van het Revebos heeft het tunnelgebouw een horizontale oriëntatie om de naast het gebouw gesitueerde brede ecologische faunapassage te begeleiden. Het tunnelgebouw in de open polder
Dronthen
vormt een oriëntatiepunt aan het Drontermeer en de toekomstige bypass van de IJssel.
Ter plaatse van de tunnelgebouwen is de ondergrondse techniek zichtbaar gemaakt door de drie tunnelwanden omhoog te trekken. Hier doorheen zijn roodbruine volumes gestoken die in afmeting, opzet en materialisatie reageren op het omliggende landschap. Bij het gebouw aan de westzijde, waar de tunnel het Revebos doorkruist, komt dit het duidelijkst naar voren.
Het roodbruine volume van dit gebouw is zo lang en smal mogelijk ontworpen opdat de achterliggende faunapassage zo breed mogelijk kon worden. Door zijn langgerekte volume vormt het gebouw tevens een belangrijke geleiding voor de meer dan 25 meter brede faunapassage. Het gebouw aan de oostzijde ligt in een open weidelandschap en is het kleinere broertje van het gebouw aan de westzijde.
De omhooggetrokken tunnelwanden zijn van schoonbeton gemaakt en aan de bovenkant voorzien van een goot waardoor de wanden in de toekomst aan de bovenkant niet groen uit zullen slaan. Het roodbruine volume bestaat uit door en door gepigmenteerd beton en zones van Corten-staal. Er is veel zorg en aandacht besteed aan de betonsamenstelling van het gepigmenteerde beton om een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te bewerkstelligen. De Corten-stalen zones die uit de roodbruine volumes zijn gespaard bieden ruimte aan deuren en ventilatieopeningen.
Binnen de corten-stalen zones kan tot in het bouwproces gewijzigd worden zonder dat het ontwerp wordt aangetast. Vanuit de ervaring met het ontwerp van dergelijke gebouwen en onder het motto ‘Er is altijd nog wel een extra rooster of ontluchting in de gevel nodig’, was dit vooraf bedacht.
De Corten-stalen zones geven het gebouw niet alleen een technische, maar ook een natuurlijke uitstraling met menselijke maat, waarmee de tunnelgebouwen twee ingetogen hoogstandjes worden.
Design en Construct-contract
De tunnel wordt gerealiseerd conform een Design en Construct-contract. Omdat de tunnelgebouwen bijzondere, in het oog springende gebouwen zijn is er voor deze gebouwen een apart vormgevingsdocument gemaakt.
Daarnaast is er tijdens de bouw intensief overleg tussen de bouwcombinatie
Ballast Nedam
/
GTI Svez
,
ProRail
en studioSK (Movares). De inzet van alle partijen heeft tot nog toe voor een zeer hoogwaardig resultaat gezorgd.
Het exterieur van het gebouw aan de westzijde is, op het staalwerk na, gereed. Het exterieur van het gebouw aan de oostzijde zal volgens planning begin 2009 gereed zijn. StudioSk heeft meer onderdelen zoals station Kampen Zuid, Dronten en de uitbreiding van station Lelystad ontworpen.
Bron: bron + beelden: Movares
Trefwoorden
drontermeer
hanzelijn
tunnelgebouwen
studiosk
movares
Locatie
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen
9 december 2013
Meer dan tachtig nieuwe gebouwen langs Hanzelijn
6 december 2012
Werkzaamheden Hanzelijn succesvol afgerond
15 oktober 2012
Hoogwatergeul met woningen in Kampen
19 januari 2010
Hanzelijn officieel van start
30 januari 2007
Quist Wintermans ontwerpt brug over IJssel
24 september 2007
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen
9 december 2013
Meer dan tachtig nieuwe gebouwen langs Hanzelijn
6 december 2012
Werkzaamheden Hanzelijn succesvol afgerond
15 oktober 2012
Hoogwatergeul met woningen in Kampen
19 januari 2010
Hanzelijn officieel van start
30 januari 2007
Quist Wintermans ontwerpt brug over IJssel
24 september 2007
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
Gisteren, 14:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Gisteren, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Gisteren, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Gisteren, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur