Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
LEVS architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
Machiels Building Solutions
HA-HA
Design & Development
My Cloud Factory
Schroefbare stalen deuren
AbyC Architectenbureau
architecture by co-creation
Architect ir. Niek Hilgen
Maarten van Kesteren architecten
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
HA-HA
Design & Development
Dijkman Coating
Omdat het altijd beter kan!
AbyC Architectenbureau
architecture by co-creation
Architect ir. Niek Hilgen
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Dirk van Peijpe over Getijdenpark M4H, De Kaai en Hofbogenpark
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Erik Moederscheim over ruimte laten binnen strategische visies
Gesprek met Christian Rapp over hoogbouw in Berlijn, Den Haag en Antwerpen
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Paul van Bergen over de verduurzaming van gebouwen
Gesprek met Erik Moederscheim over ruimte laten binnen strategische visies
Gesprek met Ronald Huikeshoven over hoogbouw binnen gebiedsontwikkeling
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Woonbuurt Tuinen van Genta Breda
Nieuwbouw bedrijfspand
Appartementencomplex Juf Nienke
Tripolis Park Amsterdam
NoMa House
CPO VondelStaete, Amersfoort
Zalmhaven
Brede School Dalemplein
Gevelbekleding villa en garage in Heemstede
Woonhuis Schalkhaar: tijdloze elegantie
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Speelschip Victoria
Wow, dit is pas spelen!
FiCor Pyro30
Onderhoudsarm, veilig, duurzaam, besparend, brandwerend
TWIN Dubbelglas systeemwand
Werk en overleg met meer rust en privacy.
Dabé Noir
Duurzaam, sterk en uniek
Obèche Noir
Thermisch gemodificeerd Ayous van hoge kwaliteit
Jansen VISS vliesgevelsysteem
Gusto & Rocca
De klassieke terrazzo look gecombineerd met de sterkte eigenschappen van een gietvloer
TRIBAR balustrades
Strak en met een mooie eindeloos doorlopende belijning
Profiled Window
Dakraam gootstukken voor sandwichdakpanelen
EASYfelt Japandi Wall
PET-vilt wandbekleding in trendy design
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
14e editie Carbon Stories; The Value of Carbon
Keilepand, Keilestraat 9f, 3029 BP Rotterdam
Symposium Hervertellingen
Pakhuis de Zwijger
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
Het dak op!
Groot Heiligland 47 - 2011 EP Haarlem
Mooi Mokum – een alternatief bouwbesluit voor woongeluk
Arcam
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
14e editie Carbon Stories; The Value of Carbon
Keilepand, Keilestraat 9f, 3029 BP Rotterdam
Symposium Hervertellingen
Pakhuis de Zwijger
Energetische prestaties van massieve baksteengevels in woonhuismonumenten
RCE, Smallepad 5, Amersfoort + online
A tot Z-debat ‘Een Gezonde Regio’
2e Verdieping, Affuitenhal 1, Hembrugterrein, Zaandam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Interieur designer met grafische design skills
Ontwerpend projectleider
Kom stage lopen bij Vakwerk!
Landschapsontwerper Noord-Nederland
Stagiair architectuur gezocht bij Field!
Dreessen Willemse Architecten zoekt een ervaren architect
Architect bij HA-HA Design & Development
Apto Architects zoekt een Architect in architectuur team
Elephant zoekt architect.
Assistent architect / modelleur
Architect / Projectleider
Architect / ontwerper met ervaring
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Definitief ontwerp OV-terminal station Utrecht vastgesteld
3 juli 2006, 13:49
Het nieuwe station van Utrecht krijgt steeds concreter vorm. Het college heeft ingestemd met het definitieve ontwerp voor de OV-Terminal dat ten opzichte van de eerdere ontwerpen flink is verbeterd. De OV-Terminal, zoals het station in de toekomst heet, is qua omvang en vervoerswaarde het grootste station van Nederland. Waar Amsterdam airport en Rotterdam seaport is, is Utrecht railport van Nederland. In de toekomst beschikt Utrecht over een integraal stationscomplex, dat binnen één gebouw de afhandeling en overstap regelt voor trein, tram, lokale en regionale bussen. De uitvoering van de OV-Terminal is gepland in de periode 2007 –2012. Omdat het station in de ingrijpende vernieuwing volledig blijft functioneren, vindt de uitvoering in fasen plaats.
Het huidige gebouw van Utrecht Centraal heeft een capaciteit van 35 miljoen passagiers per jaar. Nu al verwerkt het station zo'n 55 miljoen reizigers per jaar. Dat aantal verdubbelt in de komende twintig jaar naar jaarlijks zo'n 100 miljoen reizigers. Het huidige gebouw kan deze aantallen niet verwerken. Ook heeft het station geen hoofdentree aan de Jaarbeurszijde van het station. Een dergelijk grote terminal met grootstedelijke allure vraagt een helder concept voor het afwikkelen van grote reizigersstromen waarbij bovendien alle publieksvoorzieningen zijn geïntegreerd.
Uitgebreid toetsingstraject
De opdracht om te komen tot het Definitief Ontwerp(DO) is gegeven aan ProRail. Het ontwerp is een gezamenlijke opgave van Movares en
Architektenburo Benthem & Crouwel
. Het DO is in december 2005 aan beide opdrachtgevers(Gemeente Utrecht en Ministerie van Verkeer en Waterstaat) aangeboden. Hierna is een toetsingstraject gestart met een aantal partijen waaronder diverse gemeentelijke disciplines, Rijkswaterstaat, Bestuur Regio Utrecht, hulpdiensten en private partners. Het DO is getoetst op een aantal hoofdthema’s. In totaal is op ruim 80 onderwerpen getoetst.
Ten opzichte van het Voorlopig ontwerp, heeft het DO een grote kwaliteitsimpuls gekregen. Niet alleen is er een betere afstemming met de omgeving van de terminal. Ook is rekening gehouden met de komst van de OV chipcard. De fietsenstallingen in dit ontwerp zijn ten opzichte van het VO niet alleen ondergronds maar deels ook bovengronds en in een apart fietsgebouw gesitueerd. Door de dakconstructie te optimaliseren heeft de hal een rustigere uitstraling gekregen.
Het station is door de loskoppeling van de Terminal ten opzichte van Hoog Catharijne zichtbaarder. De bestaande winkelpassage in Hoog Catharijne wordt vervangen door twee evenwijdige oost/west routes (centrumboulevard). De aaneengesloten interieurs van Hoog Catharijne en het station worden ontkoppeld. Ook de ontsluiting via de Stationsstraat, met trap, roltrap en lift, wordt goed zichtbaar en gemakkelijk bereikbaar. Het huidige taxiplatform maakt plaats voor een ruime Kiss & Ride op het maaiveld voor taxi’s en publiek. De Stationsstraat wordt een brede straat met fietsvoorzieningen en stedelijk groen. In het midden daarvan steekt het nieuwe voorplein over, als een brug tussen Hoog Catharijne en het station. Vanuit Hoog Catharijne komt het publiek op zijn weg naar het station op een verhoogd voorplein in de open lucht. De stationshal manifesteert zich aan de andere kant van het plein als vrijstaand gebouw, groot en uitnodigend. De reiziger ziet waar hij/ zij is en naar toe gaat. Het station zal zichtbaar zijn als een duidelijk gebouw met een begin en een eind.
Ook de Jaarbeurszijde krijgt een verhoogd voorplein waar naast de stationsentree ook de entree naar het toekomstige stadskantoor te vinden is. Brede trappen met daarin opgenomen roltrappen verbinden het voorplein met de begane grond. Beide voorpleinen vormen als het ware bruggenhoofden aan de weerszijden van de voetgangersverbinding over de spoorrivier.
Scheiding reizigers en passanten
De toegang tot het openbaar vervoer wordt in de nabije toekomst geregeld met “Electronic Ticketing” en “Beheerste Toegang Stations”, inmiddels genoemd: OVCP = OV Chipkaart en Poortjes. In het DO is de terminal geschikt gemaakt voor OVCP, door er twee hoofdzones voor toegangspoortjes in te projecteren. De stationshal is nu nog een openbare verbindingsroute tussen de binnenstad en het Jaarbeursplein en omgeving. Om die openbare route in stand te houden wordt de stationshal met ca 10m verbreed voor een separate doorloop aan de noordzijde in de vorm van een balkon over de volle lengte van de hal, onder een overstek van het dak. OVCP brengt dus een scheiding teweeg tussen reizigers en passanten. De afwikkeling van reizigersstromen profiteert daarvan, omdat de “spoelruimte” voor reizigers in de centrale hal wordt ontlast van doorgaand publiek. Bij een groot overstapstation als Utrecht CS is dat een wenselijke vereenvoudiging, met name tijdens grote evenementen in de Jaarbeurs, die aanzienlijke extra verkeersstromen teweeg brengen.
Illustraties :
Benthum Crouwel Architekten
Bron: bron : gemeente Utrecht
Best gelezen
1
Realisatie omvangrijk houten gebouw van Nudus voor Havenbedrijf Rotterdam stap dichterbij
woensdag, 20 november
2
Een houten villa genesteld in het bos
donderdag, 21 november
3
Museum Kruithuis ’s-Hertogenbosch officieel geopend na zorgvuldige transformatie
dinsdag, 19 november
4
Sereen toevluchtsoord hoog boven de stedelijke drukte
woensdag, 20 november
5
Happel Cornelisse Verhoeven presenteert ontwerp renovatie Algemene Rekenkamer
donderdag, 21 november
Gerelateerde nieuwsberichten
cepezed maakt ontwerp 'Rabobrug' Utrecht
3 juni 2009
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Benthem Crouwel viert dertigjarig bestaan
16 december 2009
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Video: Hoog Catharijne
27 september 2013
Utrecht akkoord met vo stadskantoor
27 mei 2008
Twee keer prijs voor Benthem Crouwel
8 april 2009
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Hoog Catharijne viert veertigjarig jubileum
24 september 2013
cepezed maakt ontwerp 'Rabobrug' Utrecht
3 juni 2009
Station Kampen Zuid na 75 jaar terug
3 april 2009
Benthem Crouwel viert dertigjarig bestaan
16 december 2009
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Video: Hoog Catharijne
27 september 2013
Utrecht akkoord met vo stadskantoor
27 mei 2008
Twee keer prijs voor Benthem Crouwel
8 april 2009
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Hoog Catharijne viert veertigjarig jubileum
24 september 2013
Toon alles
Andere nieuwsberichten
In boek over wonen pleit SO-IL voor openbreken corridorontsluiting
14 minuten geleden
In de gestapelde woningbouw in New York is de double loaded corridor, de ontsluiting via een middengang, al heel lang de standaard. In zijn eigen woningbouwprojecten probeert SO-IL deze corridorontsluiting nu open te breken.
Documentaire: architect Lyongo Juliana op zoek naar hedendaagse Caribische architectuur
Gisteren, 17:17
De documentaire Kombiná volgt architect Lyongo Juliana, die al 25 jaar werkt in het Caribische deel van Nederland. Op donderdag 23 januari 2025 wordt de film vertoond in Pathé de Munt, Amsterdam.
Bouw EDGE Coolsingel in Rotterdam officieel gestart
Gisteren, 16:32
Het ontwerp van Nudus verwijst naar een kleiner kantoorgebouw dat oorspronkelijk op die plek stond; dat was ontworpen door J.J.P Oud en later door Wim Quist vernieuwd.
Charlotte Dahmen en Marlene Kossmann winnen Euregionale Prijs voor Architectuur
Gisteren, 16:00
Charlotte Dahmen en Marlene Kossmann (RWTH Aachen) hebben de 34e editie van de Euregionale Prijs voor Architectuur gewonnen. Ze krijgen de eerste prijs uitgereikt voor hun afstudeerproject 'Wo Wir Alt Werden'.
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
Gisteren, 14:31
Coalitiepartijen VVD, NSC en BBB willen een nieuw onderzoek dat de Lelylijn koppelt aan de inrichting van Nederland op de lange termijn en de bouw van nieuwe woningen.
Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro
Gisteren, 09:35
De gemiddelde overwaarde op een koopwoning in Nederland is verder gestegen door de aanhoudende stijging van de huizenprijzen. Dit zou blijken uit berekeningen van marktonderzoeker Calcasa.
Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg
22 november, 4:34
Donderdag is in de Tilburgse LocHal de officiële aftrap van het programma Nieuwe Verbindingen verricht.
Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie
22 november, 11:55
Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt., waarschuwt de Logistieke Alliantie.
Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade
22 november, 9:35
De openbare verhoren van de mensen die een hoofdrol speelden bij de organisatie van de Floriade in 2022 in Almere zijn voorlopig afgerond.
Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten
21 november, 4:27
Vorig jaar lukte het corporaties om meer woningen te bouwen, maar het waren er volgens branchekoepel Aedes toch nog steeds veel te weinig.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur